Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

80 درصد عوامل بیوتروریسم، منشاء حیوانی دارد/ دانش‌آموختگان دامپزشکی نباید سالانه از 500 نفر بیشتر باشند

درمان حیوانات خانگی و حیواناتی که در حیات وحش وجود دارند، یکی از رسالت‌های سازمان دامپزشکی است که در کنار تأمین سلامت دام‌های حلال گوشت دنبال می‌شود.

80 درصد عوامل بیوتروریسم، منشاء حیوانی دارد/ دانش‌آموختگان دامپزشکی نباید سالانه از 500 نفر بیشتر باشند

درمان حیوانات خانگی و حیواناتی که در حیات وحش وجود دارند، یکی از رسالت‌های سازمان دامپزشکی است که در کنار تأمین سلامت دام‌های حلال گوشت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، امروز در مراسم افتتاح جدیدترین بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی (آرمانی) با اشاره به اینکه سلامت انسان‌ها به طور مستقیم با سلامت دام و حیات وحش در ارتباط است، گفت: آمارها نشان می‌دهند که 80 درصد عواملی که برای بیوترورسیم به کار می‌روند، منشاء حیوانی دارد.

مهدی خلج افزود: همچنین سالانه پنج مورد از بیماری‌های جدیدی که در انسان‌ها شناسایی می‌شود و نیز 60 درصد بیماری‌های عفونی، دارای خاستگاه حیوانی است؛ بنابراین وظیفه خطیری به گردن دامپزشکان است که سلامت حیوانات را هر طور شده فراهم کنند.

وی در حال حاضر واژه تامین رفاه حیوانات را فراتر از تأمین بهداشت دام دانست و عنوان کرد: به غیر از وظایفی که سازمان دامپزشکی در راستای پیشگیری و درمان بیماری‌های دام، طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم دارد، بر اساس قراردادهای بین‌المللی رسیدگی به بیماری‌های حیات وحش نیز بر عهده این سازمان خواهد بود. به‌دنبال همین اصل، موفقیت‌های قابل توجهی به دست آمده که یکی از آنها کاهش 7.5 برابری بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال 95 نسبت به سال 92 برای حیات وحش بوده است.

خلج ادامه داد: در همین راستا تلاش می‌شود که مراکز خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی در کشور توسعه یافته و با این مسئله به‌طور واقع‌بینانه برخورد شود. ضمن اینکه در حال حاضر شش‌هزار و 607 مرکز در ایران فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر چه در زمان‌های گذشته کشتار و سلاخی دام و طیور به صورت بهداشتی عمل نمی‌شد، اما امروز با در اختیار داشتن مدرن‌ترین کشتارگاه‌ها این مسئله حل شده و حتی مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، 32 آلاینده را در مواد غذایی ردیابی می‌کنند.


دانش‌آموختگان دامپزشکی، بیش از حد نیاز است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: تعداد زیاد دانش‌آموختگان دامپزشکی مسئله‌ای است که هم محتوای آموزشی و هم مهارت‌های کاربردی را تحت تأثیر قرار داده و از کیفیت هر دو می‌کاهد. در حالی که اگرچه طبق برآوردهای صورت گرفته، نیاز کشور به دانش‌آموختگان این رشته بین 450 تا 500 نفر است، اما اکنون سالانه بیش از یک‌هزار نفر دامپزشک از دانشگاه مدرک می‌گیرد.

به گفته خلج، این موضوع با مسئولان وزارت علوم مطرح شده، اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. در حالی که طبق قانون افزایش بهره‌وری، تعداد دانش‌آموختگان، باید بر اساس نیازی باشد که وزارت جهاد کشاورزی در هر سال تعیین می‌کند.

وی موضوع ماده 19 را که مربوط به حضور دامپزشکان در کارخانه‌های مربوطه است،‌ مصوبه‌ای در حال اجرا دانست و یادآور شد: از آنجا که حقوق این دامپزشکان، باید توسط کارفرماها پرداخت می‌شد؛ بنابراین تعدادی از آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. البته در نهایت رای دیوان عدالت اداری، بر اجرای کامل این مصوبه بود. با این حال، آیین‌نامه جدیدی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید مبنی بر اینکه تمام تولیدکنندگان ذی‌ربط، موظفند از مزرعه تا سفره، تمام دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی را رعایت کرده و در صورت تخلف، با آنها برخورد می‌شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


تشکیل دفتر بهداشت و مدیریت حیات وحش

در ادامه، مدیرکل دامپزشکی استان تهران نیز با اشاره به 200 مرکز خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی در استان تهران اظهار کرد: تا امروز 20 بیمارستان دامپزشکی در استان وجود داشت که افتتاح این مرکز جدید، تعداد آنها را به 21 واحد افزایش داد.

اصغر برائی‌نژاد، پیشنهاد داد که سازمان دامپزشکی کشور، به منظور پایش و رسیدگی به مشکلات بهداشتی و همچنین مدیریت حیات وحش، دفتر ویژه‌ای تأسیس کرده و این بخش دارای متولی خاص خود باشد. زیرا یکی از رویکردهای سازمان دامپزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌هایی است که در حیات وحش و حیوانات خانگی اتفاق می‌افتد./

V-960510-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید