Iranian Agriculture News Agency

برتری بورس کالا نسبت به معاملات بازار

قیمت جوجه یک‌روزه و مرغ روی تابلوی بورس کالا آرام می‌گیرد/ تعیین قیمت 1800 تومان برای هر قطعه جوجه یک‌روزه

با فرا رسیدن فصل گرما جوجه‌های یک‌روزه در روند افزایش قیمت‌ها با مرغ های مادر در رقابت هستند و این امر باعث شده همزمان با رشد قیمت مرغ به بیش از هشت‌هزار تومان، شاهد بالا رفتن قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه در بازار به حدود دوهزار و 500 تومان باشیم.

قیمت جوجه یک‌روزه و مرغ روی تابلوی بورس کالا آرام می‌گیرد/ تعیین قیمت 1800 تومان برای هر قطعه جوجه یک‌روزه

با فرا رسیدن فصل گرما جوجه‌های یک‌روزه در روند افزایش قیمت‌ها با مرغ های مادر در رقابت هستند و این امر باعث شده همزمان با رشد قیمت مرغ به بیش از هشت‌هزار تومان، شاهد بالا رفتن قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه در بازار به حدود دوهزار و 500 تومان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایانا، طبق روال هر سال افزایش گرمای هوا موجب ایجاد تلفات چشمگیر در مرغداری‌ها شده و از یک‌سو رشد قیمت‌ها را در این بازار رقم می‌زند و از سوی دیگر میزان جوجه‌ریزی را با کاهش همراه می‌کند؛ در نتیجه این دو عامل است که نوسانات قیمتی در این برهه از سال بازار سنتی مرغ و جوجه یک‌روزه را ملتهب می‌سازد.

همین امر باعث شده تا طی روزهای گذشته شاهد افزایش بهای مرغ به مرز هشت‌هزار تومان باشیم و این شتاب قیمت‌ها در بازار مرغ در حالی رخ می‌دهد که به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی تولید مرغ در کشور ۲۰۰ هزار تن مازاد بر مصرف است و با توجه به سطح تولید فعلی دو میلیون و 250 هزار تنی مرغ در کشور، با کمبود عرضه مواجه نیستیم. با این حال هر ساله با فرارسیدن فصل گرما مردم با نوسان قیمت گوشت مرغ روبه‌رو می‌شوند.

در این باره آنچه به وضوح مشخص است این است که قیمت جوجه یک‌روزه، یکی از مسائل اصلی در قیمت تمام شده گوشت مرغ است و چنانچه دولت جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده تلاشی برای پایین نگاه داشتن قیمت گوشت مرغ می‌کند، نمی تواند در برآورد قیمت نهایی آن از قیمت جوجه یک‌روزه غافل شود.

البته این به آن معنی نیست که دولت باید روی قیمت جوجه یک‌روزه دخالت داشته باشد، چرا که نه تولیدکننده توان تعیین آن را دارد و نه مرغدار و نه حتی دولت؛ اما تجربه و آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد تنها عامل تعیین قیمت جوجه یک‌روزه میزان عرضه و تقاضا است که به اعتقاد کارشناسان، بهترین مکان برای ایجاد تعادل واقعی بین مکانیسم عرضه و تقاضا، بورس کالاست به‌طوری‌که عرضه جوجه یک‌روزه و نیز مرغ مادر در بورس کالای ایران روشی نوین و البته کارآمد برای تنظیم بازار این کالای مصرفی در آحاد جامعه محسوب می‌شود.

هرچند در حال حاضر موضوع جدی، ورود متقاضیان برای خرید به بورس کالا است، چرا که به دلیل نوپا بودن عرضه گسترده جوجه یک‌روزه و نیز مرغ گوشتی در بورس کالا انتظار می‌رود به مرور زمان و با شفاف شدن مزایای بورس برای آنها، این مقاومت‌ها نیز به حداقل رسیده و تولیدکنندگان به عرضه در بورس کالا تمایل بیشتری پیدا می‌کنند.

این در حالی است که با عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا از یک طرف تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خیالشان از بابت تسویه راحت است و از سوی دیگر از نوسانات بازار در امان خواهند بود. بدین ترتیب، در راستای توسعه هرچه بیشتر عرضه جوجه یک‌روزه و همین طور مرغ در رینگ کشاورزی بورس کالای ایران شاهد به صف ایستادن بیش از 20 مجموعه مرغدار برای پذیرش و عرضه در بورس کالای ایران هستیم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

شرکت اروم گوهر دانه نیز یکی از شرکت‌هایی است که بهمن‌ماه سال گذشته محموله‌ای به حجم 12 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه را برای عرضه در بورس کالای ایران پذیرش کرد و در خردادماه امسال اولین عرضه خود را انجام داد.


برتری بورس کالا نسبت به معاملات بازار

در همین باره، مدیر تولید این شرکت فعال در صنعت طیور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا به بیان مزایای عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالای ایران و تکمیل زنجیره عرضه مرغ و تخم‌مرغ پرداخت و گفت: یکی از مزیت‌های حضور در بورس کالا این است که عرضه‌ها در محدوده قیمتی مشخص و منطقی انجام می‌پذیرد و این امر فعالیت دلالان را در نوسان قیمت‌ها کاهش می‌دهد.

رشید حسینی افزود: انجام معامله با رقابت بین خریداران نیز مزیت دیگری است که این اجازه را به مرغدار می‌دهد تا جوجه مورد نیاز خود را براساس کیفیت و نژاد خریداری کنند و به کیفیت جوجه خریداری شده از بورس کالا نسبت به خرید از بازار سنتی اطمینان بیشتری یابند.

به گفته مدیر تولید شرکت اروم گوهر دانه، دریافت وجه معامله محصول در سریع‌ترین زمان ممکن و عدم وجود مشکلات ناشی از انتقال پول در معاملات سنتی از دیگر مزایای عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالای ایران است.

وی در ادامه به برخی موانع موجود بر سر راه عرضه این محصول در بورس کالا اشاره کرد و در این زمینه پیشنهاداتی ارائه داد و گفتافزودباید توجه داشت که بیشتر عرضه‌کنندگان این حوزه در سطح خرد فعالیت دارند و برای انجام معامله در بورس کالا، کد معاملاتی ندارند. از این روز لازم است تدابیری اندیشیده شود تا تمام آنها برای خرید جوجه یک‌روزه از بورس کالا جهت دریافت کد اقدام کنند.

به گفته حسینی، لزوم واریز پول قبل از شروع معامله توسط خریداران بالقوه نیز با توجه به اینکه عمده خریداران و مرغداران با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند کمی چالش برانگیز است که امیدواریم با بهبود این روند شاهد ورود گسترده فعالان صنف به بازار شفاف بورس کالا باشیم.

این فعال صنعت طیور، عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا را مهم‌ترین راهکار در کاهش نوسانات قیمتی و همچنین تعادل قیمتی در بازار مرغ مادر دانست و تأکید کرد: با عرضه جوجه یک‌روزه و تکمیل زنجیره مرغ و تخم مرغ در بورس کالا، تعادل قیمتی بیشتری بر بازار حاکم شده و نوسان قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی تعیین قیمت یک‌هزار و 800 تومان برای هر قطعه جوجه یک‌روزه را مشوقی مطلوب برای خریداران و مرغداران دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه در بازار در محدوده دوهزا رو 300 تا دوهزار و 400 تومان است، قیمت تعیین شده توسط جهاد کشاورزی خود مشوقی است تا خریداران، تقاضای خود را از طریق بورس کالا تأمین کنند.

حسینی از انجام دومین عرضه جوجه یک‌روزه شرکت اروم گوهر دانه طی هفته آتی در بورس کالا خبر داد./

S-960511-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید