Iranian Agriculture News Agency

پس‌لرزه‌های برگزیت؛

نگرانی بریتانیا برای تأمین بودجه شیر مدارس بعد از جدایی از اتحادیه اروپا

در حالی که هنوز مدارس انگلستان با بودجه‌ای که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده است، با شیر روزانه تغذیه می‌شوند، اما بعد از اجرای برگزیت، این کشور باید به فکر طرحی جایگزین در این زمینه باشد.

نگرانی بریتانیا برای تأمین بودجه شیر مدارس بعد از جدایی از اتحادیه اروپا

در حالی که هنوز مدارس انگلستان با بودجه‌ای که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده است، با شیر روزانه تغذیه می‌شوند، اما بعد از اجرای برگزیت، این کشور باید به فکر طرحی جایگزین در این زمینه باشد.

به گزارش ایانا به نقل از ایندیپندنت، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا هشدار داده که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا دیگر شیر با برچسب این اتحادیه در مدارس انگلیس توزیع نمی‌شود. بنابراین باید دولت به فکر راهکارهای جایگزین باشد.

سال گذشته که انگلیس تعهد خود به اتحادیه اروپا را دوباره تمدید کرد از آغاز سال تحصیلی در ماه سپتامبر، برای شیر مدارس کودکان بیش از چهار میلیون یورو هزینه شده است. تأمین و توزیع شیر به ویژه در مدارس انگلستان، از بعد از دوران جنگ به‌طور مداوم ادامه داشته و اکنون نیز در حال اجرا است. البته اتحادیه اروپا برای آموزش دانش‌آموزان درباره اهمیت تغذیه سالم و پیشگیری از انواع بیماری‌ها این طرح را در تمام کشورهای عضو دنبال می‌کند.

حال از سال گذشته که با برگزاری رفراندوم، بیشتر مردم انگلستان، به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند، معلوم نیست که دولت این کشور نسبت به تامین بودجه مورد نیاز برای تغذیه کودکان با شیر غنی شده چه تدبیری خواهد اندیشید. در همین راستا کمپینی که برای طرح برگزیت ایجاد شده، در حال رایزنی با دولت است که تا ماه مارس 2019 -یعنی زمان خروج کامل از اتحادیه- همچنان بودجه تأمین شیر مدارس در این کشور درست مانند گذشته ادامه داشته باشد.

از 250 میلیون یورو بودجه مورد توافق برای سال تحصیلی 18-2017 حدود 100 میلیون یورو به توزیع شیر مدارس در کشورهای عضو اتحادیه اختصاص پیدا کرده که از این مقدار 4.2 میلیون یورو (3.8 میلیون پوند) برای انگلستان است. اگرچه این مشارکت، اختیاری است، اما تمام 28 کشور عضو برای سال تحصیلی جدید این طرح را اجرا می‌کنند.

برآوردها نشان می‌دهند که سال تحصیلی گذشته حدود 20 میلیون کودک در سراسر اروپا از طرح یارانه شیر توسط اتحادیه (تأسیس 1977) بهره‌مند شده‌اند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

برخی کارشناسان معتقدند که خروج از اتحادیه به نفع انگلیس نخواهد بود. زیرا به تجارت ضربه می‌زند، بسیاری از مشاغل را در جهت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد و امور دولت را به هم می‌ریزد؛ بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد با بودجه کمی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، بتواند توزیع شیر مدارس را در سال‌های آتی اجرا کند.

بیشتر کارشناسان از این می‌ترسند که طرح توزیع شیر برای مدارس به سال 1971 یعنی زمان نخست وزیری مارگارت تاچر برگردد و برای کاهش هزینه‌ها این طرح متوقف شود./

V-960514-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید