Iranian Agriculture News Agency

امریکا دنبال تدوین مدل‌های پیش‌بینی خشکسالی و آتش‌سوزی

مدل ها خطر خشکسالی و آتش‌سوزی‌های آتی در امریکا را با موفقیت پیش بینی می کنند/ اگر اقیانوس اطلس گرم و اقیانوس آرام سرد باشد خطر خشکسالی و آتش‌سوزی در غرب امریکا افزایش می‌یابد

خشکسالی عظیم بعدی و فصول مستعد آتش سوزی متعاقب آن در غرب امریکا، ممکن است از یک سال قبل قابل پیش بینی باشد، پیش بینی ای که گستره آن بسیار فراتر از پیش بینی فصلی فعلی است و به بخش هایی از اقتصاد که با کشاورزی، مدیریت آب و جنگلداری مرتبط است کمک می کند.

مدل ها خطر خشکسالی و آتش‌سوزی‌های آتی در امریکا را با موفقیت پیش بینی می کنند/ اگر اقیانوس اطلس گرم و اقیانوس آرام سرد باشد خطر خشکسالی و آتش‌سوزی در غرب امریکا افزایش می‌یابد

خشکسالی عظیم بعدی و فصول مستعد آتش سوزی متعاقب آن در غرب امریکا، ممکن است از یک سال قبل قابل پیش بینی باشد، پیش بینی ای که گستره آن بسیار فراتر از پیش بینی فصلی فعلی است و به بخش هایی از اقتصاد که با کشاورزی، مدیریت آب و جنگلداری مرتبط است کمک می کند.

به گزارش ایانا از سایت" eurekalert " این مدل جدید توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان ایالات متحده، کره جنوبی و انگلستان توسعه یافته و به سرپرستی یوشیمیتسو چیکاموتو دانشمند آب و هوا در دانشگاه ایالت یوتا ( Utah ) در گزارشی در نسخه ۲۶ جولای مجله گزارش های علمی ( Scientific Reports ) منتشر شده است.

منبع این توانایی بهبود یافته در پیش بینی، بر مبنای ترکیب چند عامل از جمله تغییر پذیری آب و هوای مناطق استوایی، تغییر آب و هوای جهانی و تاثیرات فیلترینگ طبیعی خاک قرار دارد. برای کاهش خطرات اجتماعی اقتصادی ناشی از خشکسالی، مدیران منابع آب از قبل نیاز به جزئیات پیش بینی های خشکسالی دارند. مرکز پیش بینی آب و هوا به طور منظم دیدگاه های مربوط به خشکسالی فصلی را تولید و منتشر می کند. با این حال، پیش بینی خشکسالی های چند سال بعد که فراتر از زمان بندی های فصلی است برای دانشمندان آب و هوا یک چالش است.

در طول ۱۵ سال گذشته، بخش هایی از غرب امریکا شرایط خشکسالی سخت و افزایش دفعات آتش سوزی هایی را که به مردم و اکوسیستم خسارت وارد می کند تجربه کرده است. پژوهش این تیم نشان می دهد که علاوه بر نیروهای طبیعی و گرمایش جهانی، تفاوت دما بین اقیانوس های اطلس و آرام در ایجاد خشکسالی و افزایش خطر آتش سوزی نقش ایفا می کنند. این یافته های جدید نشان می دهد که زمانی که اقیانوس اطلس گرم و اقیانوس آرام سرد است خطر خشکسالی و آتش سوزی در غرب امریکا افزایش می یابد.

چیکاموتو، استادیار دپارتمان گیاهان، خاک و آب و هوا در دانشگاه یوتا توضیح می دهد: "براساس مطالعه ما تفاوت دمای بین اقیانوس اطلس و آرام تفاوت چشمگیری در مقیاس زمانی بیش از ۵ سال نشان می دهد". "این مسئله که مانند حرکت بسیار آرام یک پاندول است بدان معنی است که قابلیت پیش بینی در سیستم اتمسفر/اقیانوس در مقیاس وسیع وجود دارد و ما انتظار داریم منفعت اجتماعی قابل توجهی داشت باشد."

این یافته های جدید در مورد پیش بینی خشکسالی/آتش سوزی های چند ساله بر مبنای چند سری تجربه مدل سازی کامپیوتری، با استفاده از آخرین پیشرفت های علمی در زمینه مدل سازی سیستم زمین، دقیق ترین اطلاعات در مورد دمای فعلی اقیانوس و شرایط شوری آن و پاسخ های آب و هوایی به طبیعت و نیروهای تابشی دست ساز انسان انجام شد. نتایج این آزمایش ها در مجله آنلاین گزارش های علمی موجود است.

چیکاموتو می گوید: "ما دریافتیم که حتی ۱۰ ماه پس از آغاز پیش بینی، این مدل بسیار خوب شرایط مشاهده محور خاک و آب را پیگردی می کرد". "این نشان می دهد که شرایط خشکسالی و آتش سوزی در سال آبی آینده را از زمستان گذشته می توان پیش بینی کرد."

لوول استات از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دستیار نویسنده این مقاله می گوید: "این یک نتیجه شگفت انگیز است". "رودخانه اتمسفری یک منبع مهم برای تامین آب کالیفرنیا است، اما به دلیل حافظه کوتاه مدت ۲ هفته ای این رودخانه اتمسفریک، قابلیت پیش بینی کردن آن محدود است. البته ما محل دقیق، طول دوره و زمان دقیق هر کدام از خشکسالی های بیش از چندین هفته بعد را نمی توانیم پیش بینی کنیم. با این حال، نتایج کار ما در مورد پیش بینی پذیری خشکسالی احتمالی در سال های بعد نشان می دهد که فراوانی سالانه عرضه آب رودخانه اتمسفری به وسیله تغییر پذیری آب و هوا در مقیاس وسیع کنترل می شود. این تغییر فراوانی در شرایط خشکسالی قابلیت پیش بینی بیشتری در فصول بعدی را دارد."

اکسل تیمرمن، مدیر موسسه مرکز علوم پایه فیزیک آب و هوا، دانشگان ملی پوسان در کره جنوبی و دستیار نویسنده این مقاله توضیح می دهد: "سه فرآیند قابل پیش بینی وجود دارد". "اول، تفاوت دمای بین اقیانوس های استوایی، اطلس و آرام که به دلیل بی کنشی وسیع ترمودینامیک شان موجب تغییر پذیری آرام آب و هوا می شوند و در نتیجه بر اثر تله کانکشن یا پیوند از دور جهانی بر ناحیه دارای فشار بارومتری زیاد در ساحل کالیفرنیا، تاثیر می گذارد. دوم، تغییرات آرام در بخش های دارای فشار بارورتری زیاد با فیلتر کردن سیگنال های موجود در اتمسفر از طریق فرآیند های خاک در زمین فزایش می یابد. سوم، تغییرات آب و هوای جهانی به روند خشکسالی در غرب کمک می کند. ترکیب این سه فرایند خشکسالی های اخیر (از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴) را در غرب امریکا توضیح می دهد."

انتظار می رود که استفاده از این یافته ها، متقاضی زیادی داشته باشد. ماگدالنا بالماسدا از مرکز اروپایی پیش بینی های هواشناسی در طیف متوسط و دستیار نویسنده این مقاله توضیح می دهد: "مطالعه ما به وضوح امکانی جدید برای پیش بینی فعالیت های بین المللی، متداوم را ارائه می دهد". "ما انتظار داریم که پیش بینی خشکسالی سال های بعد با همکاری مراکز پیش بینی عملیاتی به زودی در دسترس قرار گیرد."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید