Iranian Agriculture News Agency

مسئول بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران به ایانا اعلام کرد:

برآورد 3.6 میلیاردتومانی سود روزانه دیرکرد در پرداخت مطالبات گندم‌کاران/ پرداخت پول گندم‌کاران زمان مشخصی ندارد

با در نظر گرفتن قانون مصوب مجلس مبنی بر پرداخت جریمه به کشاورزان در صورت تأخیر درپرداخت پول گندم، دولت باید روزانه 3.6میلیاردتومان سود دیرکرد مطالبات به گندم‌کاران کل کشور بپردازد.

برآورد 3.6 میلیاردتومانی سود روزانه دیرکرد در پرداخت مطالبات گندم‌کاران/ پرداخت پول گندم‌کاران زمان مشخصی ندارد

با در نظر گرفتن قانون مصوب مجلس مبنی بر پرداخت جریمه به کشاورزان در صورت تأخیر درپرداخت پول گندم، دولت باید روزانه 3.6میلیاردتومان سود دیرکرد مطالبات به گندم‌کاران کل کشور بپردازد.

مسئول بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران که اخیراً طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار پیگیری مطالبات گندم‌کاران شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: دولت موظف است طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی پس از خرید تضمینی گندم پول کشاورزان را پرداخت کند و در صورت تأخیر در پرداخت باید علاوه بر مطالبات اصلی، طبق نرخ سود روزشمار بانک مرکزی به گندم‌کاران جریمه پرداخت کند.

علی‌قلی ایمانی با اشاره به اینکه مطالبات کشاورزان برای گندم تحویل شده به دولت تا تاریخ 15 خردادماه سال جاری به‌طور کامل پرداخت شده است، افزود: 50 درصد ازمطالبات کشاورزان با تاریخ تحویل گندم تولیدی از 15 خردادماه تا 17 تیرماه سال جاری به دولت، پرداخت شده، اما بابت گندم‌های تحویل شده از تاریخ17 تیرماه تاکنون ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است.

وی با اشاره به مطالبات یک‌هزار و 400 میلیارد تومانی گندم‌کاران استان گلستان از دولت، بیان کرد: سود روزانه این رقم حدود 760 میلیون تومان است، بنابراین با درنظر گرفتن پرداخت 50 درصد مطالبات این قشر در استان گلستان با یک ماه تأخیر توسط دولت، 700 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان گندم‌کار این استان باقی می‌ماند که با در نظر گرفتن قانون مصوب مجلس مبنی بر پرداخت جریمه به کشاورزان در صورت تأخیر در پرداخت پول گندم، دولت باید سود دیرکرد این میزان مطالبات را با نرخ 18 درصد و جریمه دیرکرد شش درصد (در مجموع 24 درصد)، روزانه معادل 360 میلیون تومان به گندم‌کاران استان گلستان پرداخت کند.

مسئول بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران با بیان اینکه استان گلستان 10 درصد تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: سود دیرکرد مطالبات گندم‌کاران کل کشور روزانه سه میلیارد و 600 میلیون تومان برآورد می‌شود، این درحالی است که نه‌تنها دولت ریالی بابت جریمه دیرکرد پرداخت پول گندم‌کاران نمی‌دهد، بلکه کمر کشاورزان زیر پرداخت سود 24 درصدی تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها (18 درصد وام و شش درصد جریمه دیرکرد) خم شده و کسی به داد کشاورزان نمی‌رسد.

ایمانی با اشاره به اینکه کشاورزان در فصل پاییز به خرید نهاده‌هایی نظیر کود، سم و بذر، همچنین به انجام آماده‌سازی زمین، کاشت، داشت و برداشت اقدام می‌کنند، عنوان کرد: کشاورزان گندم‌های تولیدی خود را پس از برداشت تحویل دولت می‌دهند، اما پرداخت پول گندم‌کاران زمان مشخصی ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم بر اساس قیمت تمام‌شده این محصول با 10 درصد سود برای سال زراعی 96-95 یک‌هزار و 300 تومان اعلام شده است، یادآور شد: نرخ اعلام‌شده حدود هر کیلوگرم 300 تومان بیشتر از نرخ جهانی است، اما طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید 30 درصد درآمد حاصل از این قانون به‌صورت یارانه به بخش کشاورزی پرداخت شود.


کاهش قیمت تمام‌شده گندم اروپا با یارانه حمایتی

مسئول بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران مقایسه قیمت گندم در کشورهای اروپایی را با قیمت خرید تضمینی داخلی اشتباه دانست و تأکید کرد: قیمت750 تا 900 تومانی هرکیلو گندم وارداتی در کشور به دلیل اعطای یارانه و حمایت دولت‌ها از کشاورزان و صادرکنندگان در کشورهای پیشرفته و عملکرد بالای گندم در این کشورها است که باعث کاهش قیمت تمام‌شده می‌شود.

ایمانی پایین بودن عملکرد گندم در کشور را به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم دانست و خاطرنشان ساخت: میانگین عملکرد گندم در کشور حدود چهار تن در هکتار و در کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه و آلمان هشت تن در هکتار است که البته مراکز تحقیقاتی باید جهت دستیابی به ارقام گندم با عملکرد مشابه اروپا اقدام کنند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی با بیان اینکه بذور گندم پتانسیل عملکرد هشت تن در هکتار را ندارند، اضافه کرد: از بذر فرانسوی، شش تن و 250 کیلوگرم گندم در هکتار برداشت کردیم، البته دسترسی به موقع کشاورزان به نهاده‌هایی مثل کود، سم، بذر، ماشین‌آلات و مکانیزاسیون تأثیر بسزایی در عملکرد گندم دارد.

ایمانی با اشاره به اینکه دستیابی به عملکرد کشورهای اروپایی مستلزم اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای تحویل بذر ضدعفونی و بوجاری شده با قوه نامیه و عملکرد بالا به کشاورزان است، اظهار کرد: ممکن است استانی به 40 هزار تن بذرگندم نیاز داشته باشد که جهاد کشاورزی نیمی از آن را تأمین کرده و کشاورزان مجبور به استفاده از بذرهای خود‌مصرفی کاشته شده در فصل زراعی قبل می‌شوند.

وی استفاده از روش‌های نوین آبیاری و توسعه مکانیزاسیون را از دیگر عوامل افزایش عملکرد دانست و گفت: ورود 60 هزار دستگاه تراکتور و دوهزار دستگاه کمباین در دولت یازدهم، اقدام مناسبی برای توسعه مکانیزاسیون و افزایش عملکرد است، اما به‌دلیل عقب ماندگی از مکانیزاسیون کافی نیست و اقدامات بیشتری باید در این راستا انجام شود.


افزایش عملکرد، کاهش هزینه تولید

مسئول بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران بیان کرد: به‌عنوان مثال اگر گندم کشاورزی با عملکرد سه تن در هکتار با قیمت تضمینی هر کیلوگرم یک‌هزار و 300 تومان خریداری شود، سه میلیون و 900 هزار تومان در هر هکتار عاید کشاورز خواهد شد، اما در صورتی که عملکرد گندم همین کشاورز به هشت تن در هکتار برسد، 10 میلیون و 400 هزار تومان عاید کشاورز شده و هزینه تولید کاهش می‌یابد.


ضایعات 10 درصدی گندم، زمان برداشت و حمل و نقل

ایمانی ضایعات گندم در زمان برداشت و حمل و نقل را 10 درصد عنوان کرد و افزود: از حدود 14 میلیون تن گندم تولیدشده در سال گذشته حدود یک میلیون و 400 هزار تن معادل یک میلیارد و 820 میلیون تومان دسترنج کشاورزان از بین رفته که این ضرر به‌دلیل فرسودگی کمباین‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی و حمل و نقل به این قشر وارد شده، این در حالی است که محققان و تولیدکنندگان کشورهای اروپایی درتلاش هستند تا ریزش دانه در کمباین را به زیر یک درصد برسانند.

وی عنوان کرد: این بنیاد نمایندگانی از 14 هزار نفر گندم‌کار نمونه کشور با عملکرد در واحد سطح بالا در برداشت این محصول را انتخاب و با برگزاری 400 کارگاه آموزشی برای کشاورزان با عملکرد پایین، سعی در آموزش و فرهنگ‌سازی برای افزایش تولید و عملکرد گندم داشته است./

H-960515-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید