Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سیلوداران ایران مطرح کرد:

تبعیض در پرکردن انبارهای گندم و حق مباشرت/ انبارهای دولتی هووی سیلوها وتبعیض برای پرکردن گندم

حق مباشرت دولتی سازمان تعاون روستایی هر سال افزایش می‌یابد، اما حق نگهداری و مدیریت خرید گندم برای سیلوداران از سال 94 افزایش نیافته، همچنین متولی خرید گندم، انبارهای ساده و روباز خود را دراولویت پرکردن گندم قرار می‌دهد.

تبعیض در پرکردن انبارهای گندم و حق مباشرت/ انبارهای دولتی هووی سیلوها وتبعیض برای پرکردن گندم

حق مباشرت دولتی سازمان تعاون روستایی هر سال افزایش می‌یابد، اما حق نگهداری و مدیریت خرید گندم برای سیلوداران از سال 94 افزایش نیافته، همچنین متولی خرید گندم، انبارهای ساده و روباز خود را دراولویت پرکردن گندم قرار می‌دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سیلوداران ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به کافی بودن تعداد سیلوهای استاندارد در کشور، گفت: شرکت بازرگانی دولتی متولی خرید گندم در کشور است که البته انبارهای ساده و روباز خود را دراولویت پرکردن گندم قرار می دهد، این در حالی است که سیلوهای مدرن و استاندارد با تکنولوژی روز برای نگهداری طولانی مدت گندم ساخته شده و همانند سیلوهای ساده و روباز ضایعات گندم ندارد و به راحتی با آفات مبارزه می‌شود.

نصرت‌الله فتحعلیان با اشاره به همکاری سازمان تعاون روستایی با شرکت بازرگانی دولتی درامر خرید گندم، افزود: حق مباشرت دولتی سازمان تعاون روستایی هر سال افزایش می‌یابد، اما حق نگهداری و مدیریت خرید گندم برای سیلوداران از سال 94 افزایش نیافته است.

وی تأکید کرد: حق مباشرت سازمان تعاون روستایی بابت هرکیلو خرید و نگهداری گندم 25 تومان است، اما سیلوداران برای خرید هرکیلو گندم 11 تومان برای یک بار و بابت نگهداری ماهانه کیلوئی 42 ریال دریافت می‌کنند.

فتحعلیان با بیان اینکه سیلوهای تحت نظر این انجمن بین 10 هزار تا 300 هزارتن ظرفیت دارد، ادامه داد: این سیلوها در مجموع با ظرفیت پنج میلیون تن ذخیره‌سازی گندم در کشور فعالیت می‌کنند و 81 سیلودار عضو این انجمن هستند.


خالی ماندن سیلوها نتیجه آزادسازی خرید گندم

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سیلوداران ایران با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت در آزاد کردن خرید گندم و خشکسالی باعث خالی ماندن سیلوها و به تأخیر افتادن اقساط بانکی سیلوداران در سال‌های 90 تا 93 شد، عنوان کرد: میزان بدهی سیلوداران به بانک‌ها با اضافه شدن جرایم و دیرکرد اقساط بانکی افزایش یافت و آن‌ها را دچار مشکل کرد.

وی با بیان اینکه جرایم و دیرکرد اقساط معوقه سیلوداران طی سه سال، در آخرین بررسی سال 95-94 حدود 40 میلیارد تومان اعلام شد، بیان کرد: برخی از سیلوداران تسهیلات را به‌صورت ارز (یورو یا دلار) دریافت کرده بودند که با افزایش ناگهانی قیمت ارز بدهی آن‌ها به بانک، چهار برابر افزایش یافت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

فتحعلیان با اشاره به اینکه آزاد کردن خرید گندم توسط دولت اشتباه بود، یادآور شد: سیلوها پولی برای خرید گندم ندارند، چرا که هزینه خرید این محصول بسیار سنگین است و در همان زمان دولت هم نتوانست بیشتر از 2.5 میلیون تن گندم خریداری کند که باعث خالی ماندن سیلوها و افزایش جرایم و دیرکرد تسهیلات بانکی سیلوداران شد.

وی در پایان با بیان اینکه برای حل شدن مشکل، بین سیلوداران با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون اقتصادی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی مکاتبه و جلساتی برگزار شد، اظهار کرد: در آخرین مرحله به انجمن صنفی کارفرمایی سیلوداران ایران اعلام شد که دولت برای کمک به جبران جرایم دیرکرد سیلوداران این انجمن، وجهی در اختیار ندارد./

H-960515-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید