Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

تولید 850 تن پیله تر ابریشم به ارزش 21 میلیارد تومان در سال جاری/ آسیب به 4 هزار جعبه تخم نوغان به‌دلیل شیوع بیماری

اگرچه تولید پیله تر ابریشم در برخی استان‌ها از عملکرد بهتری برخوردار بود، اما در این میان تعدادی از استان‌ها درگیر بیماری شدند.

تولید 850 تن پیله تر ابریشم به ارزش 21 میلیارد تومان در سال جاری/ آسیب به 4 هزار جعبه تخم نوغان به‌دلیل شیوع بیماری

اگرچه تولید پیله تر ابریشم در برخی استان‌ها از عملکرد بهتری برخوردار بود، اما در این میان تعدادی از استان‌ها درگیر بیماری شدند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در سال جاری حدود 850 تن پیله تر ابریشم تولید شد که ارزش اقتصادی آن بیش از 21 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

علی‌اصغر داداش‌پور با اشاره به اینکه حداقل 18 هزار خانوار در این شغل فعالیت دارند، افزود: امسال بیش از 28 هزار جعبه تخم نوغان در 20 استان کشور توزیع شد که به همت نوغانداران، پرورش کرم ابریشم صورت گرفت.

به گفته وی، اگرچه قیمت تضمینی برای خرید پیله تر ابریشم توسط وزارت جهاد کشاورزی 18 هزار و 104 تومان تعیین شده بود، اما خوشبختانه تمام پیله‌های تولید شده توسط بخش خصوصی و با حدود هفت‌هزار تومان بالاتر از این نرخ یعنی حدود 25 هزار تومان در هر کیلوگرم به طور متوسط خریداری شد. این در حالی است که قیمت تضمینی نسبت به سال 92 حدود 65 درصد افزایش داشته است.

داداش‌پور اظهار کرد: از 850 تن پیله تر ابریشم، دست‌کم 136 تن نخ ابریشم استحصال خواهد شد. البته این مقدار نسبت به سال گذشته که 147 تن بود، کمتر است. زیرا بروز بیماری در شش استان کشور، بیش از چهارهزار جعبه تخم نوغان را دچار آسیب کرد و به نوغانداران خسارت زد. با این حال، استان گیلان که بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارد، از این بیماری مصون ماند.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که اگر این بیماری اتفاق نمی‌افتاد، بیش از یک‌هزار تن پیله تر ابریشم به بازار عرضه می‌شد. زیرا در برخی استان‌ها مانند گیلان حدود 15 درصد افزایش عملکرد نسبت به سال گذشته گزارش شده است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه نیمی از تخم نوغان توزیع شده در کشور، از چین وارد شده بود، تأکید کرد: هر ساله میزان تخم نوغان مورد نیاز بر اساس استعلام صورت گرفته از سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها تعیین می‌شود؛ بنابراین با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده برای سال 1397 حدود 42 هزار جعبه تخم نوغان مورد نیاز خواهد بود.

داداش‌پور با بیان اینکه از پایان سال گذشته توزیع 330 هزار اصله نهال توت تولید و در حال نگهداری است، اضافه کرد: این عمل بر اساس قرارداد منعقد شده با بخش غیر دولتی انجام گرفته که در بهمن ماه امسال این مقدار نهال، میان متقاضیان به‌صورت رایگان توزیع خواهد شد.

آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران، اشاعه دانش و فنون نوغانداری و برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری، ازجمله اهدافی است که به گفته وی توسط وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود.

داداش‌پور ایجاد ارزش افزوده در مقاطع بعد از پیله تر ابریشم را بسیار ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: امسال تمام پیله‌ها توسط تجار خراسان رضوی خریده شد که تقریبا همه آنها به کارگاه‌های سنتی ابریشم‌کشی منتقل شدند.

وی در پایان اظهار کرد: به همین دلیل برنامه‌ریزی برای ایجاد کارگاه‌های ابریشم‌کشی در استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته تا با ایجاد زنجیره در این بخش، فعالیت نوغانداری برای تمام طول سال درآمدزایی داشته باشد./

V-960516-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید