Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد:

سیستان و بلوچستان نخستین محل احداث چاه گمانه برای استخراج آب ژرف تجدیدپذیر

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد: سیستان و بلوچستان نخستین محل احداث چاه گمانه برای مطالعه در زمینه استخراج آب ژرف تجدیدپذیر است.

سیستان و بلوچستان نخستین محل احداث چاه گمانه برای استخراج آب ژرف تجدیدپذیر

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد: سیستان و بلوچستان نخستین محل احداث چاه گمانه برای مطالعه در زمینه استخراج آب ژرف تجدیدپذیر است.

هدایت فهمی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: آب‌های ژرف به دو دسته تقسیم می‌شوند. آب‌هایی که در اعماق زمین قرار دارند، به آب فسیلی هم شهرت دارند. این آب‌ها در قرون و اعصار در زیر زمین مدفون شده‌اند، تجدید شونده هم نیستند. ممکن است شور یا لب شور باشند.

وی افزود: این آب‌ها ممکن است در گذشته‌های دور در دریا یا دریاچه آب شیرین وجود داشته‌اند اما بر اثر تحولات زمین شناسی، در زیر زمین محبوس شده‌اند.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: نوع دیگری از آب ژرف نیز وجود دارد. تصور می‌شود، بارندگی‌های رخ داده در ارتفاعات از طریق گسل‌ها و سازندهای سخت، مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند و این دسته از آب‌های ژرف را به‌وجود می‌آورند.

وی افزود: این آب‌های ژرف (آب‌های گسلی) ممکن است حتی از یک کشور به کشور دیگر بروند. مثلا می‌گویند آب‌هایی هست که از ارتفاعات زاگرس، البرز و حتی هندوکش منشا می‌گیرد و از طریق گسل‌ها وارد خلیج فارس و دریای عمان می‌شود و چشمه‌های آب شیرین در این دریاها ایجاد می‌کند. حتی در گذشته هم ملوان‌ها از این آب‌ها برداشت می‌کردند.

فهمی تاکید کرد: بنابراین دو دسته آب ژرف داریم. از نظر من به عنوان یک کارشناس، آبی که به آن آب فسیلی می‌گوییم به هیچ وجه نباید استخراج شود. زیرا این آب‌ها تجدید ناپذیر هستند و ذخایر فوق استراتژیکی به شمار می‌روند که نباید به هیچ وجه اجازه استخراج به آن داد. این آب برای شرایط بسیار بحرانی که در آینده ممکن است نسل بعد با آن روبرو شود، باید حفظ شود. در واقع آب‌های فسیلی غیر تجدیدپذیر یک سرمایه بسیار استراتژیک است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی افزود: آب‌هایی که ممکن است از طریق گسل‌ها خارج شوند، اکتشاف و استخراج آنها مشکلی ندارد زیرا این منابع از دسترس خارج می‌شوند.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه اطلاعاتش درباره اقدامات وزارت نیرو در بخش آب‌های ژرف کامل نیست، از حفر نخستین چاه‌های گمانه برای مطالعه آب‌های ژرف تجدیدپذیر (آب گسلی) در سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گفته وی برداشت از آب‌های ژرف غیر تجدیدپذیر قطعا نشست زمین را به همراه دارد. زیرا با برداشت این آب‌ها فشار منفذی کم می‌شود و وقوع فرونشست زمین دیر یا زود رخ می‌دهد. بنابراین به هیچ وجه به صلاح نیست از این منابع برداشتی انجام شود. اما استخراج آب‌های گسلی تبعاتی ندارد زیرا نشست زمین را به همراه ندارد.

فهمی یادآور شد: همه آنچه درباره آب‌های گسلی مطرح می‌شود بر اساس حدس و گمان بوده و شواهد و قرائن متقن در این رابطه نداریم.

در خبرها آمده بود که اولویت‌های وزارت نیرو برای استخراج آب‌های ژرف سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان است اما معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: صرفا درباره حفر چاه گمانه در استان سیستان و بلوچستان اطمینان دارد. وی افزود: هدف از استخراج آب‌های ژرف تامین آب شرب است.

به گفته فهمی، برآوردی از حجم آب‌های ژرف ایران وجود ندارد. از طریق عملیات ژئوفیزیک و غیره می‌توان پی برد که منبع آبی در زمین وجود دارد یا خیر و حتی درباره شیرین و شور بودن آن نیز باید پس از کشف منبع آبی، بررسی لازم انجام شود.

وی ادامه داد: عمق چاه‌های استخراج آب گسلی بیش از هزار متر است. هزینه استخراج چنین آبی نیز قطعا بیشتر از چاه‌های معمولی است اما از آنجا که هنوز استخراجی صورت نگرفته است، نمی‌دانیم که هزینه چقدر است. آنچه مسلم است هزینه پمپاژ و حفاری این چاه‌ها بیش از چاه‌های معمولی است و دست کم بین دو تا سه برابر بیش از چاه‌های معمولی هزینه استخراج آب گسلی خواهد بود.

L-960516-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید