Iranian Agriculture News Agency

کابوس‌های یک کشاورز/ دیجیتال به کمک کشاورزان در مبارزه با آفات می‌آید/ کشاورزی در معرض انقلاب جدید با زراعت دیجیتال

حشرات، بیماری‌ها و علف‌های هرز بدترین کابوس یک کشاورز هستند. آفت‌ها باعث آسیب دیدن و به خطر افتادن محصول می‌شوند. شیوه‌های جدید حفاظت از محصولات می‌تواند به کشاورز کمک کند که با غلبه بر این چالش‌ها، محصولاتی سالم و مقرون به صرفه تولید کند.

کابوس‌های یک کشاورز/ دیجیتال به کمک کشاورزان در مبارزه با آفات می‌آید/ کشاورزی در معرض انقلاب جدید با زراعت دیجیتال

حشرات، بیماری‌ها و علف‌های هرز بدترین کابوس یک کشاورز هستند. آفت‌ها باعث آسیب دیدن و به خطر افتادن محصول می‌شوند. شیوه‌های جدید حفاظت از محصولات می‌تواند به کشاورز کمک کند که با غلبه بر این چالش‌ها، محصولاتی سالم و مقرون به صرفه تولید کند. در بیشتر موارد عوامل مخاطره آمیزی که به گیاهان آسیب می‌زنند زمانی شناسایی می‌شوند که بیشتر آسیب اتفاق افتاده است. در این شرایط، به جز استفاده سموم دفع آفات که بخش کمی از محصول را حفظ می‌کند، گزینه‌ی چندانی وجود ندارد.

به گزارش ایانا از سایت "د پلیتیکو"، تکنولوژی‌های نو‌آورانه‌ی دیجیتال در زراعت می‌توانند به شما کمک کنند که با این چالش‌ها مقابله کنید. برای مثال تصویربرداری ماهواره‌ای و پهباد‌ها می‌توانند جزییات زمین را به شما نشان بدهند و حسگر‌های از راه دور می‌توانند به طور مرتب تصویربرداری و پرتو‌های منتشر شده را به صورت طول موج اندازه‌گیری کنند. این امواج غیر قابل رویت اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی وضعیت محصولات مانند، سلامت کلی‌شان به ما می‌دهند. به این ترتیب می‌توان عواملی را که گیاهان را به خطر می‌اندازند پیش از آنکه قابل رویت شوند، شناسایی کرد.

یک کشاورز با جمع‌آوری داده‌های تاریخی شیوع آفات و بیماری‌ها را پیش‌بینی می‌کند یا آن ها را در مراحل اولیه تشخیص دهند. از این اطلاعات برای تولید نقشه‌های دقیق میدانی استفاده می‌شود که اجازه می‌دهند حفاظت از محصولات با دقت انجام شود. برای مثال مدیر میدانی شرکت بایر (Bayer) برای کشاورزان دسترسی فوری به استراتژی‌های میدانی موثر برای حفاظت از محصولات را فراهم کرده است. در نتیجه محصول معمولا کم‌تر به خاطر بیماری از بین می‌رود، عملکرد سموم کشاورزی بهینه می‌شود و به میزان درست، در زمان مناسب و در جایی که به آن نیاز است استفاده می‌شود.

پایداری از طریق تکنولوژی‌های دیجیتال

زراعت دیجیتال مسیر را برای یک انقلاب جدید در کشاورزی فراهم کرده است که زراعت را هوشمندانه‌تر، کاراتر و پایدارتر کرده است. با توجه به اینکه داده‌های بیشتری با تجربه‌ی کشاورز ترکیب می‌شود، گزینه‌های موجود برای عمل کردن بهبود پیدا می‌کنند. بهینه کردن فرایند تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی نه تنها از محیط زیست حفاظت می‌کند، بلکه با افزایش رقابت این بخش از طریق افزایش باروری و کاهش هزینه‌ها، رشد اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد.

پتانسیل بالا به ویژه برای کشاورزان خرد

کشاورزی دیجیتال فرصت‌های زیادی برای همه‌ی کشاوزران فراهم کرده است و کمک می‌کند که باروری پایدار در کشاورزی تحریک شود. مزراع کوچک در مناطق روستایی و حتی کشاورزان خرد در کشورهای در حال توسعه کسانی هستند که می‌توانند بیشترین سود را ببرند: در بسیاری از موارد آن ها دسترسی کمتری به مواد لازم برای کشاورزی، منابع مالی و اعتبارات، انبار و مشاوره‌های حرفه‌ای دارند و در نتیجه از مدیریت بهینه‌ کشاورزی فاصله‌ی زیادی دارند. دسترسی بهتر به توصیه‌های حرفه‌ای چیزی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر روی بازدهی داشته باشد و از طریق دیجیتال‌سازی می‌توان به آن دست پیدا کرد. برای مثال در شرکت بایر ما اپلیکیشن "WEEDSCOUT" را ایجاد کرده‌ایم که به طور خودکار و با توجه به عکس‌ها، علف‌های هرز را تشخیص می‌دهد. اولین گام برای خلاص شدن از شر علف‌های هرز این است که تشخیص بدهید با چه نوع علف‌هایی روبه‌رو هستید. با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل، کشاورزان می‌توانند با توجه به داده‌هایی که دریافت می‌کنند تصمیمات بهتری بگیرند. چنین داده‌هایی پیش از این در اختیار آنها نبوده است و باعث صرفه‌جویی در زمان، کاهش در هزینه‌ها و افزایش سود‌شان می‌شود.

فرصت‌های فوق‌العاده در سطح اروپا

با توجه به فرصت‌های فوق‌العاده‌ای که زراعت دیجیتال در اختیار ما می‌گذارد، باید در راس دستور کار استرتژیک اتحادیه‌ی اروپا باشد. انجام اقداماتی در این راستا می‌تواند مزیت رقابتی خوبی برای کشاورزان اروپایی و صنعت کشاورزی ایجاد کند. اروپا باید از این فرصت استفاده کند و رهبری شکل دادن به نسل آینده‌ی کشاورزی را در دست بگیرد.

اتحادیه‌ی اروپا برای استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های کشاروزی دیجیتال باید محیط نظارتی لازم و سیاست‌های تشویقی مناسب را ایجاد کند.

اقدامات زیر می‌تواند نقطه‌ی آغازی برای این اهداف باشد:

ارتقای زراعت دیجیتال از طریق سیاست‌های رایج کشاورزی: برای طراحی سیاست‌های کشاورزی در آینده، یک گام مثبت می‌تواند ایجاد فرصت برای غالب شدن زراعت دیجیتال در فرایند اصلاح سیاست‌ها و استفاده از منابع مالی اتحادیه‌ی اروپا برای حمایت از کشاورزانی باشد که تاکنون گام‌هایی به سوی دیجیتال‌سازی برداشته‌اند. همچنین تشویق کردن دیگر کشاورزان تا به این سمت حرکت کنند. فراهم کردن این حمایت مالی می‌تواند به شدت از تحول کشاورزی سنتی به کشاورزی براساس داده‌های تکنیکی حمایت کند. علاوه بر این اصلاح سیاست‌های کشاورزی می‌تواند از اقدامات آموزشی مانند آموزش مهارت‌های دیجیتال حمایت کند.

بهبود زیرساخت‌های دیجیتال: زیرساخت‌های دیجیتالی که به خوبی توسعه پیدا کرده‌ باشند، به ویژه در مناطق روستایی، یک پیش‌شرط ضروری برای زراعت دیجیتال است. اتحادیه‌ی اروپا با اطمینان حاصل کردن از اینکه داده‌ها می‌توانند به سرعت و به شکلی قابل اطمینان منتقل شوند، می‌تواند مشارکتی جدی در دست‌یابی کامل به پتانسیل‌های زراعت دیجیتال داشته باشد. دولت‌های ملی و سازمان‌های اتحادیه‌ی اروپا باید دست در دست هم کار کنند. در سطح ملی سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌های پهنای باند ضروری است. همچنین باید به خوبی با هم هماهنگ باشند و تمرکز بیشتری بر روی اجتماع‌های روستایی داشته باشند.

توانایی استفاده از داده‌ها: تبادل داده‌ها میان کشاورزان و فراهم کننده‌های تکنولوژی مانند شرکت بایر اهمیت بسیار زیادی دارد. معنای این حرف این نیست که داده‌ها بدون هیچ‌گونه قانونی در جریان باشند. ما بر این باوریم که بهترین رویکرد، رویکردی است که اعضا با قوانین آن موافق باشند، مانند توافق خدماتی که به خوبی تعریف شده باشد یا منشورهای راهنمای کلی. ما فکر می‌کنیم که جمع‌آوری، استفاده و ذخیره‌سازی داده‌ها باید روشن و شفاف باشد و یک مدل کسب‌وکار برد-برد در این جا ضروری است.

بیایید شفاف صحبت کنیم: زراعت دیجیتال یک انقلاب در کشاورزی است و تنها مختص به اروپا نیست بلکه در سراسر جهان باید اتفاق بیفتد. با توجه به اقداماتی که اتحادیه‌ی اروپا تا کنون انجام داده است، فرصت خوبی دارد تا از این فرایند برای رشد، رقابت در بخش کشاورزی و ایجاد یک روش مناسب برای زراعت در اروپا استفاده کند.

مترجم: حسام حسین پور



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید