Iranian Agriculture News Agency

نقش کشاورزی در تغییرات اقلیمی

کشاورزی مسئول آزادسازی یک‌پنجم کربن جهان است/ کشاورزان کوچک ۸۰ درصد منابع غذایی در آسیا و زیر صحرای آفریقا را تولید می‌کنند

در حالی که بخش حمل و نقل و انرژی به طور معمول بزرگ‌ترین هدف‌ها برای کاهش کربن موجود در جو و متوقف کردن تغییرات اقلیمی هستند، کشاورزی و استفاده از زمین‌ها نقش بزرگ‌تری بازی می‌کنند.

کشاورزی مسئول آزادسازی یک‌پنجم کربن جهان است/ کشاورزان کوچک ۸۰ درصد منابع غذایی در آسیا و زیر صحرای آفریقا را تولید می‌کنند

در حالی که بخش حمل و نقل و انرژی به طور معمول بزرگ‌ترین هدف‌ها برای کاهش کربن موجود در جو و متوقف کردن تغییرات اقلیمی هستند، کشاورزی و استفاده از زمین‌ها نقش بزرگ‌تری بازی می‌کنند.

به گزارش ایانا از سایت "این ساید انفلنترپی"، اکنون بخش کشاورزی مسئول انتشار یک پنجم کل کربن موجود در جو است که بیشتر آن به خاطر از بین بردن جنگل‌ها برای دست‌یابی به زمین‌های قابل کشت است. از سوی دیگر تغییرات اقلیمی بر روی کشاورزی و تولید غذا تاثیر می‌گذارند و باعث افزایش گرسنگی و فقر شده‌ است. به این دلیل است که در سال ۲۰۱۶ سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد بر اقدامات عاجل برای تحقق کشاورزی پایدار تاکید کرده و آن را یک ضرورت دانسته است. سازمان ملل برای انجام این کار بر حمایت از کشاورزان خرد که درآمد کمی دارند تاکیده کرده است.

بنیاد "پکارد" یکی از سرمایه‌گذارانی است که پیش از این وارد چنین طرحی شده است. این بنیاد برای مدتی به شدت به رابطه‌ی میان کشاورزی، تغییرات اقلیمی و تنوع زیستی علاقه‌مند شده بود. اما اکنون بر روی پایدار کردن کشاورزی در سطح جهانی از طریق برخی اقداماتی جدید کار می‌کند. به نظر می‌رسد که شیوه‌ی جدید کشاورزی، معیشت و اقدامات محافظتی پکارد موفق شده است زندگی کشاورزان خرد را بهبود بخشد و هم‌ زمان آسیب به محیط زیست را کاهش و تولید مواد غذایی را افزایش بدهد.

کشاورزان کوچک ۸۰ درصد منابع غذایی در آسیا و زیر صحرای آفریقا را تولید می‌کنند و برنامه‌ی پکارد در اتیوپی، جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی در حال پیاده سازی است. پیکار در این مناطق به خاطر فعالیت‌های قبلی‌اش روابطی دارد و طرح جدید نیز در ادامه کارهای قبل انجام شده است.

همچنان که پکارد اشاره می‌کند، یکی از مهم‌ترین برنامه‌‌های در حال اجرای بنیاد در حوزه‌ی جمعیت و بهداشت باروری است که «نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری بر روی زنان می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی جوامع و دورنمای آنها داشته باشد.» در آسیای شرقی و جنوب شرق آسیا و آفریقا زنان نیمی از نیروی کار در بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهند، در حالی که معمولا منابع کافی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. اما زنان می‌توانند محرک‌های قدرتمندی برای کشاورزی پایدار و پیشرفته باشند.

با در نظر گرفتن محیط زیست، کشاورزی پایدار بخش بزرگی از برنامه‌ی تغییرات اقلیمی در این بنیاد بوده است. همچنین اخیرا پکارد طرحی را در اندونزی آغاز کرده است که از تخریب سریع تالاب‌ها در اندونزی که در اثر آزاد شدن حجم زیادی کربن در فرایند تولید صنعتی روغن پالم اتفاق افتاده است، جلوگیری کند.

بشر دوستی با کشاورزی جهانی تاریخچه‌ای طولانی و پربار دارد. هر دو از زمانی انقلاب سبز و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در آفریقا، در برابر روش‌هایی که برای افزایش تولید مواد غذایی استفاده می‌شد حمایت‌ها و انتقادهایی داشتند. اما امروزه حمایت‌های بشر دوستانه‌ی زیادی از کشاورزی پایدار می‌شود که به دنبال کنترل محلی و روش‌هایی هستند که تاثیر کمی بر روی محیط زیست بگذارند و از رویکردهای صنعتی که تاثیر بدی بر روی خاک، معیشت افراد و محیط زیست می‌گذارند دوری می‌کنند. به این ترتیب با حمایت بنیاد پکارد، در بخش‌هایی از آفریقا جنبشی در جهت بوم شناسی کشاورزی و حاکمیت غذا شکل گرفته است که در جهت کشاورزی پایدار و متناسب با تغییرات اقلیمی گام برمی‌دارد.

مترجم: حسام حسین‌پور

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید