Iranian Agriculture News Agency

متخصصان مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی مناطق خشک به کشاورزی سوریه و یمن می‌اندیشند

بازسازی سیستم‌های کشاورزی پس از جنگ/ 40 سال است که ایکاردا با افغانستان، عراق و فلسطین کار می‌کند

متخصصان مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی مناطق خشک (ICARDA) به گذار کشورها پس از جنگ که سبب تخریب سیستم‌های تولیدات کشاورزی‌شان شده کمک می‌کنند. درس‌های آموخته‌شده از افغانستان، عراق و فلسطین می‌تواند کلید آینده تلاش‌های بازسازی در یمن و سوریه باشد.

بازسازی سیستم‌های کشاورزی پس از جنگ/ 40 سال است که ایکاردا با افغانستان، عراق و فلسطین کار می‌کند

متخصصان مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی مناطق خشک 1 (ICARDA) به گذار کشورها پس از جنگ که سبب تخریب سیستم های تولیدات کشاورزی شان شده کمک می کنند. درس های آموخته شده از افغانستان، عراق و فلسطین می تواند کلید آینده تلاش های بازسازی در یمن و سوریه باشد.

به گزارش ایانا از سایت "ایکاردا"، بخش کشاورزی کشورهای در حال ظهور، پس از جنگ، اغلب با چالش های چندگانه ای مقابله می کند: نابودی محصولات زراعی و فروشگاه های مواد غذایی؛ تضعیف سیستم ملی تولید و توزیع بذر؛ تجهیزات آسیب دیده و منابع ملی ژنتیک گیاهی تخریب شده.

بیش از 40 سال است که ایکاردا با چندین کشور که جنگ را سپری کرده اند -افغانستان، عراق و فلسطین- کار می کند و این مرکز تجربیات منحصر به فردی را به دست آورده و چارچوبی برای سرعت بخشیدن به بازسازی سیستم های کشاورزی با بهترین عملکرد و تقویت امنیت غذایی ملی ارائه کرده است.

ایکاردا تخصص ها، خدمات و بسته های فنّاوری را ارائه می دهد که چندین منطقه مهم را پوشش می دهد و عبارتند از: راه اندازی مجدد میراث ملی محصولات زراعی؛ توسعه ارقام زراعی بهبود یافته؛ آغاز عرضه بذرهایی که سریعاً محصول می دهند؛ توسعه بانک ژن ملی محصولات غذایی؛ پشتیبانی از زنجیره های ارزش جدید که درآمدهای جدیدی را برای جوامع محلی به وجود می آورد؛ و افزایش ظرفیت مراکز ملی در زمینه نوآوری و تحقیقات.

افغانستان: زنجیره های ارزش و توسعه روستایی

ایکاردا و شرکای آن ها در افغانستان نمونه آزمایشی برای اجرای تعدادی از زنجیره های ارزش کشاورزی دارند:

- تولیدات گلخانه ای خارج از فصل و سبزیجات پربازده

- تولیدات داخلی روغن های گیاهی برای بازارهای صادراتی و داخلی با ارزش بالا توسط تعاونی های زنان

- دامداری برای تولید محصولات لبنی و گوشت به منظور تأمین درآمد خانواده ها و فروش در بازارهای داخلی

این مرکز برای افزایش تولیدات کشاورزی و بالا رفتن درآمدها، مکانیزاسیون را ترویج می دهد که توسعه خدمات محلی برای تولید، بازاریابی و ابزارها و ماشین آلات تعمیراتی است. همچنین، ایکاردا از تلاش های ملی در ساخت بخش خصوصی و اجرای دوره های آموزشی فنّی و تخصصی به کشاورزان و مقامات دولتی حمایت می کند.

علاوه بر این، آن ها از همکاری های محلی برای آموزش 6 هزارو500 زن در راه اندازی سرمایه گذاری های کوچک، باغبانی خانگی، شیوه های کشاورزی، پرورش بز و گوسفند و تکثیر بذرهای با کیفیت حمایت می کنند .

عراق: سرمایه گذاری های جدید برای افزایش بهره وری

در عراق، طیفی از زنجیره های ارزش برای توسعه آینده و تحول بخش کشاورزی این کشور آزمایش و توصیه شد. همچنین تلاش هایی برای رسیدگی به مسئله شوری در این کشور انجام شد. حدود 75 درصد از کل مناطق آبیاری شده کشور (حدود 2 میلیون هکتار) با مشکل شوری مواجه است و کشاورزان خاک های شور تنها از 30 درصد از زمین های شان برای کشت محصولات استفاده می کنند و تنها 50 درصد از بازده مورد انتظارشان را به دست می آورند. نتیجه این اتفاق، از دست رفتن بهره وری ملی به ارزش حدود 300 میلیون دلار امریکا در سال است. برنامه ابتکاری شوری عراق با حضور شرکای چندگانه، راه حل ها و طرح سرمایه گذاری را برای بهبود تولید در زمین های تحت تأثیر شوری پیشنهاد کرد.

تلاش های بیشتر بر تولید روغن گیاهی خرما متمرکز شد. به جای آفت کش های شیمیایی از آفت کش های زیستی پایدار و مقرون به صرفت استفاده شد که بهره وری و درآمد کشاورزان را افزایش می دهد و مزایای زیست محیطی بسیار مهمی دارد. دیگر تمرکز اصلی در عراق بر کشاورزی حفاظتی 2 (CA) است -شیوه ای که در آن زمین های زراعی شخم زده نمی شود و بقایای محصولات برای بهبود باروری خاک و حفاظت از آب در زمین باقی می ماند. ایکاردا، در پاسخ به طبیعت فوق العاده گران واردات بذرهای بدون نیاز به شخم، بازاهای محلی برای تولید و بازسازی آنها را ایجاد می کند. این حرکت به گسترش کشاورزی حافظتی در سراسر عراق از صفر هکتار در سال 2007 به بیش از 15هزار هکتار در سال های اخیر کمک کرد.

فلسطین: ساخت سیستم کشاورزی ملی

پژوهشگران این مرکز بر ساخت سیستم کشاورزی ملی و تقویت ظرفیت فعالیت های تحقیق و توسعه با هدف معرفی فنّاوری های جدید برای افزایش درآمد کشاورزان تمرکز می کنند. تلاش های آنان شامل تقویت منابع ژنتیکی محصولات و راه اندازی بانک ژن ملی؛ معرفی ارقام بهبود یافته گندم با بازده بالاتر، بکارگیری فاضلاب/ آب های خاکستری برای آبیاری و معرفی کشاورزی حفاظتی است.

آمادگی برای آینده

امروزه، جنگ در سوریه، یمن و سایر مناطق درگیر، همچنان عوارض سنگینی بر سیستم های تولید کشاورزی دارد. به هر حال، تلاش ها برای یادگیری از درس های گذشته می تواند ما را برای آماده سازی از راهکارهای بازسازی مؤثر پس از پایان جنگ، آگاه کند. با حمایت کافی از اهداکنندگان و شرکای ایکاردا می توان کشاورزی هر کشور را به صورت اولیه بازسازی کرد و نهایتاً فرصت های جدید درآمدزایی برای احیای جوامع روستایی را فراهم کرد.

پانوشت:

1. International Center for Agriculture Research in the Dry Areas

2. Conservation Agriculture

ترجمه: مهشید جلالیان


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید