رمز گشایی از حشرات غول آسا

دو کرم پنبه و ذرت می توانند میلیاردها دلار را نجات دهند/ بیش از ۱۷۰۰۰ ژن رمزگذاری کننده پروتئین در ژنوم هلیکوورپا آرمیگرا و هلیکوورپا زیا شناسایی شد

برای نخستین بار پژوهشگران سازمان تحقیقات علمی و صنعتی رفاه عمومی استرالیا (CSIRO) ژنوم کامل دو حشره غول آسا که بسیار شبیه به یکدیگر هستند و پتانسیل نجات میلیاردها دلار در حوزه کشاورزی بین المللی در سال را دارند کشف کرده اند.

برای نخستین بار پژوهشگران سازمان تحقیقات علمی و صنعتی رفاه عمومی استرالیا ( CSIRO ) ژنوم کامل دو حشره غول آسا که بسیار شبیه به یکدیگر هستند و پتانسیل نجات میلیاردها دلار در حوزه کشاورزی بین المللی در سال را دارند کشف کرده اند.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، پژوهشگران به سرپرستی CSIRO و با همکاری تیمی از متخصصان بیش از ۱۷۰۰۰ ژن رمزگذاری کننده پروتئین در ژنوم هلیکوورپا آرمیگرا ( (helicoverpa armigera و هلیکوورپا زیا ( helicoverpa zea ) که به طور کلی به عنوان کرم غوزه پنبه و کرم ذرت شناخته شده هستند شناسایی کرده اند.

آن ها هم چنین این مسئله را که چگونه این ژنتیک ها در طول زمان تغییر می کنند، مستند کرده اند.

این سطح از جزئیات، پیش بینی نقاط ضعف هزارپاها را و این که آن ها چگونه جهش می یابند و حتی موجب پرورش گیاهانی می شوند که نمی خواهند آن ها را بخورند، برای دانشمندان آسان تر می کند.

این دو نوع کرم بزرگترین آفات هزارپایی جهان برای محصولات کشاورزی در هکتارهای بالا هستند و سالانه باعث افزایش ۵ میلیون دلاری در هزینه های کنترل و تخریب در سراسر آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و استرالیا می شوند.

کرم غوزه که در استرالیا فراوان است نسبت به همکارش کرم ذرت، به محصولات بیشتری حمله می کند و مقاومت بیشتری نسبت به آفت کش ها ایجاد می کند.

دانشمند CSIRO ، دکتر جان اوکشات می گوید: "این تنها آفت مهم کشاورزی در جهان است که بزرگترین رقیب غذا و فیبر برای انسان است."

"جنگ افزارهای ژنومیک آن به او اجازه می دهد تا از طریق ایجاد مقاومت، بر همه ی آفت کش هایی که ما می شناسیم غلبه کند، چیزی که انعکاس نام اوست، آرمیگرا به معنای مسلح و جنگی است."

در برزیل کرم غوزه به سرعت در حال گسترش است و مواردی از جفت گیری او با کرم ذرت مشاهده شده است که نشان دهنده یک تهدید واقعی است؛ یک حشره فوق العاده جدید و پیشرفت یافته می تواند در ایالات متحده گسترش یابد.

در اواسط دهه ۹۰، CSIRO به پرورش دهندگان پنبه در استرالیا کمک کرد تا ژن های مقاوم به باکتری های BT که برای کنترل بیولوژیکی آفت گیاهی استفاده می شوند، با محصولات خود ترکیب کنند تا سعی کنند با کرم غوزه مبارزه کنند.

BT استفاده شده در گیاهان پنبه، حشره کشی را از این باکتری ها گسیل می کند که برای هزارپاها سمی است. در ده سال گذشته ۸۰ درصد کاهش در استفاده از آفت کش های شیمیایی که در گذشته برای کنترل کرم غوزه به آن ها نیاز بود اتفاق افتاد.

با این حال کرم غوزه با وجود تعداد کم خود خیلی زود با پنبه ترکیب شده با BT مبارزه را آغاز کرد و مقاومتی نسبت به آن ایجاد کرد، در نتیجه دانشمندان گونه های بیشتری از آفت کش ها را برای مدیریت این مشکل معرفی کردند.

کارل گوردون همکار افتخاری مرکز سلامت و ایمنی CSIRO می گوید با این که ترکیب BT و بعضی آفت کش ها در استرالیا به خوبی عمل می کند، می تواند هزینه بر باشد و این مسئله برای یک مطالعه جامع در مورد خود آفت ها برای مدیریت این مشکل در سراسر دنیا بسیار مهم است.

دکتر گوردون می گوید: "ما به طیف کاملی از علوم کشاورزی نیاز داریم"."تحلیل های اخیر ما از این ژنوم به طور کامل و سازگاری و گسترش آن در طول ساله ا، یک گام بزرگ روبه جلو در مبارزه با این حشرات قدرتمند است."

شناسایی خاستگاه این آفات، موجب می شود که کشورهای مبدا مشخص شوند تا بتوانند مشمول توسعه استراتژی های مدیریت مقاومت شوند و در عین حال شناسایی راه های یورش پروتوکل های ایمنی و سلامت و تحلیل خطرات در نقاط کانونی مانند فرودگاه ها را بهبود خواهد بخشید.

CSIRO و این تیم به عنوان بخشی از این پژوهش، یک مدل توزیع بالقوه که قبلا ایجاد شده است را به روز کردند تا این تهدید تهاجم جهانی را با تاکید بر خطراتی که ایالات متحده را تهدید می کند برجسته کنند.

این یافته ها اولین زیربنای محکم برای ارزیابی مقایسه ای و مطالعات کارکرد ژنومیک بر آفات مشابه و تاثیرات جالب توجه و مهم بسیاری فراهم کرد.