Iranian Agriculture News Agency

حاشیه‌های نشست حسن رکنی با خبرنگاران ایانا در روز خبرنگار/ تلخ و شیرین دنیای خبر از زبان معاون امور دام وزیر

شاید هیچ روزی برای کسی که در حوزه خبر فعالیت دارد، مهم‌تر از روز خبرنگار نباشد. تلاش کردیم در چنین فرصتی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی را به خبرگزاری ایانا دعوت کنیم؛ زیرا همیشه از وی به‌عنوان رسانه‌ای‌ترین معاون در وزارت جهاد کشاورزی یاد می‌شود.

حاشیه‌های نشست حسن رکنی با خبرنگاران ایانا در روز خبرنگار/ تلخ و شیرین دنیای خبر از زبان معاون امور دام وزیر

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی‌فخر:

شاید هیچ روزی برای کسی که در حوزه خبر فعالیت دارد، مهم‌تر از روز خبرنگار نباشد. تلاش کردیم در چنین فرصتی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی را به خبرگزاری ایانا دعوت کنیم؛ زیرا همیشه از وی به‌عنوان رسانه‌ای‌ترین معاون در وزارت جهاد کشاورزی یاد می‌شود.

خوشبختانه این اتفاق افتاد؛ حسن رکنی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران ایانا حاضر شد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ گفت. پیش‌تر اما به مناسبت روز خبرنگار وی نکاتی را یادآور شد و از برخی دشواری‌ها و سختی‌های کار خبری گفت و البته گلایه‌هایی هم از برخی همکاران رسانه‌ای داشت که تعمدی دولت را می‌زنند و دنبال بزرگ‌نمایی در حوزه کاری خود و قلب واقعیت‌ها هستند. همچنین او آمار و اطلاعات تازه‌ای هم داشت که در اختیار خبرگزاری کشاورزی ایران قرارداد که به‌صورت مستقل در ایانا درج شده است.

دغدغه‌ها و توصیه‌های حسن رکنی که بخشی از اوقات کاری خود را به رصد کردن اخبار و رویدادهای خبری می‌پردازد، می‌خوانیم؛ با این تأکید که گفت‌وگوی مفصل ایانا با او در روزهای آینده منتشر خواهد شد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در پذیرایی مختصر از دکتر رکنی، فضایی هم برای یک لیوان شیر، باز کردیم تا گامی هرچند کوچک در راستای فرهنگ‌سازی مصرف لبنیات برداریم.

آنچه در ادامه به‌صورت تیتروار می‌خوانید، سخنان این مقام مسئول، به مناسبت روز خبرنگار است.

**********


* خبرنگاری مانند بقیه حرفه‌ها یک هنر است؛ بنابراین خلاقیتی که یک خبرنگار به خرج می‌دهد، تلفیق این هنر با حوزه‌ای است که در آن تخصص دارد. خبرنگار باید غیر از شناخت کامل از این حرفه، دلسوز حوزه خود بوده و مرتب دنبال این باشد که اقدام مؤثری برای بخش مورد نظر انجام دهد.


* امروز مقوله خبرنگاری به کلی با گذشته متفاوت است. به عبارتی استفاده از ابزارها و امکانات مدرن، با کمک گرفتن از افراد متخصص، می‌تواند یک پایگاه مطبوعاتی را به مرحله‌ای برساند که برای بقیه فعالان به‌عنوان الگو و پیشتاز تلقی شود. اگر نیروی کار یا ابزارهای مورد نظر در اختیار یک واحد مطبوعاتی نباشد، با بیشترین هزینه‌ها هم نمی‌تواند موفقیت کسب کند. بنابراین وجود این دو توام با هم بسیار ضروری است.


* با توجه به شرایطی که امروز فراهم شده، سایت‌های خبری می‌توانند به‌طور مداوم خود را پایش کنند؛ بنابراین آن‌ها قادر به رصد مخاطبان و تحلیل محتوایی خواهند بود که در نهایت به بهبود عملکرد آن‌ها منجر شود. در این میان برخی خبرگزاری‌ها به دنبال جنجال‌آفرینی هستند و حتی مطالب خلاف واقع را نیز منتشر می‌کنند. در حالی که این هنر نیست و باید اخبار در عین اینکه سریع، دقیق و به موقع منعکس می‌شود، خطا هم نداشته باشد.


* حوزه کشاورزی اگرچه سهم قابل توجهی در سبد مصرف روزانه خانوارها دارد، اما به‌طور معمول از جذابیت کمتری نسبت به دیگر حوزه‌ها برخوردار است. به عنوان مثال، شاید صفحه حوادث روزنامه‌ها از خبرهای بخش کشاورزی برای بیشتر مخاطبان، جلب توجه بالاتری داشته باشد. به همین دلیل کار خبرنگارانی که در این حوزه قلم می‌زنند، بسیار دشوارتر از حوزه‌های دیگری مانند سیاسی یا اجتماعی است. زیرا آن‌ها باید بتوانند با خلاقیت خود، خبر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که نظر مخاطب را جلب کند.

* رسانه‌های امروز می‌توانند به سمتی پیش روند که در مدیران وزارتخانه و حتی شخص وزیر، احساس نیاز به گفت‌وگو و مصاحبه را ایجاد کرده و کاری کنند که مسئولان به سوی آن‌ها متمایل شوند. این دقیقاً به کیفیت و ارزش معنوی خبر برمی‌گردد. تیزهوشی و نکته سنجی خبرنگاران، قادر است حتی ذهن مسئولان را به تفکر وادار کرده و برای آن‌ها راهکار پیشنهاد دهد. این کار می‌تواند بدون ایجاد جنجال و موج منفی در جامعه صورت بگیرد. تنها به کمی خلاقیت نیاز است.


* برخی خبرنگاران، متاسفانه ناجوانمردانه دولت را می‌زنند. به‌عنوان مثال، وقتی می‌خواهند از بازار گوشت قرمز گزارشی تهیه کنند، به سراغ گوشت "بشقابی" می‌روند که گران‌ترین قسمت لاشه است. در حالی که گوشت شاید بیش از 10 بخش داشته باشد که هرکدام نرخ خاصی دارد. مثلاً فیله 60 تا 65 هزار تومان، اما قلوه‌گاه 26 هزار تومان است. چنین خبرهایی منصفانه نیست و رسالت واقعی خبرنگاری را به اجرا نمی‌گذارد.


* بهترین خبری که در طول دوره فعالیت خود شنیده‌ام، بحث خودکفایی گندم بود؛ چه در دوره خدمت 10 ساله‌ام در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و چه زمانی که در جایگاه کنونی هستم. زیرا آرزوی امام مبنی بر تولید داخلی نان، محقق شد. البته اوایل که مهندس حجتی به وزارتخانه آمد، گفت که ظرف پنج سال به خودکفایی می‌رسیم و دکتر روحانی هم اصرار بر مدت چهار ساله داشت. در حالی که این موضوع طی سه سال عملی شد. البته در حوزه دامپروری، تراز تجاری مثبت، بهترین خبر است.


* به خاطر دارم با یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه‌ای در ارتباط با علل کم شدن صادرات عسل از ایران انجام دادم. به خبرنگار گفتم که ما اگرچه از نظر کیفیت و تنوع بسیار پیشرفته هستیم، اما از لحاظ قیمتی توانایی رقابت با دیگر صادرکنندگان را نداریم. حال خبرنگار، این خبر را اینگونه تیتر زد: "ایرانی‌ها عسل گران می‌خورند!" عصر همان روز وزیر با من تماس گرفت و به این خبر واکنش نشان داد! این ها شیطنت رسانه‌ای است که بار روانی مثبتی در جامعه اشاعه نمی‌دهد.


* وقتی خبر نوسانات قیمتی گوشت و مرغ را می‌شنوم، می‌دانم که بخش بزرگی از آن‌ها به‌منظور حاشیه‌سازی برای دولت است. به‌عنوان مثال، میانگین افزایش قیمت مرغ در مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5.3 درصد افزایش داشته است. در حالی که آنچنان جنجالی برای همین مقدار ایجاد می‌شود که جو روانی بازار را به هم ریخته و مردم را نگران می‌کند. به عبارتی این خبرها گرانی را در ذهن مردم خلق می‌کنند! در حالی که باید با آمار و مستندات حرف زد. در همین راستا برخی خبرنگاران تنها به دنبال کالاهایی می‌گردند که قیمت آن‌ها نسبت به بقیه از افزایش بیشتری برخوردار بوده و همان را مبنای خبر منفی خود قرار می‌دهند.


* به‌صورت روزانه خبرهایی که از طریق وزارتخانه یا خبرگزاری‌های دیگر پیامک می‌شود، مطالعه می‌کنم. البته معمولاً به‌دلیل مشغله زیاد کاری، ساعت 12 شب به بعد فرصت می‌شود خبرها را به‌صورت کلی رصد کنم. در کنار آن نیز بولتن‌هایی که همکاران زحمت می‌کشند و تهیه می‌کنند، بخشی از اطلاعات را به بنده و مسئولان دیگر مخابره می‌کند.


به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-960517-02

عکس‌ها: سارا کریمی‌جم

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید