Iranian Agriculture News Agency

در نشست توسعه تجارت داخلی و بین المللی پسته مقرر شد؛

پسته روی رینگ صادراتی بورس کالا می رود/ تامین اعتبار از سوی بانک کشاورزی

در نشست توسعه و ساماندهی تجارت داخلی و بین المللی محصول پسته برگزار و مقرر شد تا از ظرفیت های بانک کشاورزی برای رونق معاملات محصول پسته در بورس کالای ایران استفاده شود.

پسته روی رینگ صادراتی بورس کالا می رود/ تامین اعتبار از سوی بانک کشاورزی


در نشست توسعه و ساماندهی تجارت داخلی و بین المللی محصول پسته برگزار و مقرر شد تا از ظرفیت های بانک کشاورزی برای رونق معاملات محصول پسته در بورس کالای ایران استفاده شود.

به گزارش ایانا از بورس کالا، در این جلسه به اهمیت رونق بورس کالای ایران و نقش آن در واقعی شدن قیمت ها ،حذف واسطه ها در چرخه اقتصاد، لزوم بسترسازی برای صادرات محصول پسته و حرکت به سوی تولید صادرات محور تاکید و مقرر شد تا ظرف هفته آینده نشست مشترک نمایندگان استان و بانک کشاورزی با مدیریت صندوق توسعه ملی با موضوع تأمین مالی صادرات در بخش کشاورزی با محوریت محصول پسته و با موضوع نرخ های خرید پسته، مبلغ خط اعتباری برای خرید در فصل برداشت و نحوه تخصیص اعتبارات مذکور برگزار شود.

همچنین در این نشست مقرر شد تا اعتبارات خرید پسته از سوی بانک کشاورزی به خریداران از تابلوی بورس اختصاص یابد و میزان اعتبار قابل تخصیص از سوی بانک کشاورزی از محل منابع داخلی بانک جهت اتخاذ تصمیمات بعدی در انتهای هفته جاری در محل استان کرمان، اعلام و توسط مدیریت استانی آن بانک در جلسه استانی مطرح شود.

علاوه بر این قرار است تا بانک کشاورزی در خصوص تودیع تضامین مربوط به پذیرش انبارها در بورس کالای ایران (که نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی تودیع می شود) تسهیلات لازم را انجام دهد. همچنین انبارهای تعاونی پسته رفسنجان و تعاونی پسته سیرجان که قبلا اکثر مراحل پذیرش را تکمیل کرده اند و در انتظار تودیع تضامین هستند، نسبت به انجام این مهم مبادرت خواهند کرد.

از دیگر نتایج این نشست راه اندازی صندوق کالایی پسته جهت فعالیت بر روی گواهی سپرده پسته بود که مقرر شد تا در دستور کار مجموعه بانک کشاورزی با محوریت کارگزاری بانک کشاورزی قرار گیرد و بورس کالا در این خصوص همکاری و هماهنگی لازم را انجام دهد.

علاوه بر این مقرر شد تا اطلاع رسانی لازم توسط بانک کشاورزی در خصوص فعالیت کلیه شعب این بانک با تأکید بر شهرستانهای کرمان، رفسنجان، سیرجان، راور و زرند جهت مراجعه پسته کاران و خریداران پسته برای فعالیت در حوزه معاملات بورس کالا و صندوق کالایی صورت پذیرد .

از سوی دیگر شرکت گسترش تجارت برنا ( از زیرمجموعه های بانک کشاورزی) به عنوان یکی از مباشران خرید و فروش محصول کشاورزان استان در فصل برداشت به فعالان معرفی شده و اعتبار لازم از سوی بانک جهت فعالیت این شرکت تخصیص یابد. همچنین مقرر شد مسئولان استان کرمان نسبت به بررسی و معرفی تعدادی از مباشران جهت تخصیص اعتبارات داخلی برای خرید در فصل برداشت به بانک کشاورزی جهت اعتبارسنجی اقدام کنند.

در این جلسه همچنین قرار شد تا بورس کالای ایران زمینه عرضه پسته در رینگ صادراتی را فراهم کند که در این راستا و همزمان به منظور توسعه عرضه پسته در بورس و فعالیت در گواهی سپرده کالایی، استاندارد گونه های مختلف پسته (در چند عنوان محدود پرتولید و پرگردش) توسط مسئولان استانی به بورس کالا اعلام و استانداردهای مذکور جهت عرضه و معامله پسته در بورس کالا نهایی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید