Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با ایانا:

کتابخانه طیفی آفات و بیماری‌های گیاهی ایجاد می‌شود

تدوین کتاب‌های طیفی آفات و بیماری‌های گیاهی به شکل پایلوت در چند استان آغاز شده و تا چند سال آینده کتابخانه طیفی در این زمینه ایجاد می‌شود.

کتابخانه طیفی آفات و بیماری‌های گیاهی ایجاد می‌شود

تدوین کتاب‌های طیفی آفات و بیماری‌های گیاهی به شکل پایلوت در چند استان آغاز شده و تا چند سال آینده کتابخانه طیفی در این زمینه ایجاد می‌شود.

معاون دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر اینکه ایجاد کتابخانه طیفی آفات و بیماری‌های گیاهی کاری نو در جهان است، گفت: این اقدام به‌تازگی و طی دو تا سه سال گذشته در کشورهای پیشرو ازجمله آمریکا آغاز شده و ایران نیز از معدود کشورهای است در این حوزه ورود پیدا کرده است.

امید عسگری افزود: کتاب طیفی هر بیماری با استفاده از پهپاد و دوربین‌های مجهزی که به آن نصب می‌شود تدوین و به‌عنوان اطلاعات با ارزش برای مبارزه با آفات و بیماری‌های مهم گیاهی کشور طبقه‌بندی می‌گردد تا در موارد لازم از استفاده شود.

وی با تأکید بر لزوم جایگزینی روش‌های نوین پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا به جای روش سنتی، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از چهارهزار مرکز در شبکه مراقبت، یک‌هزار کلینیک گیاهپزشکی و مراکز دولتی به روش سنتی در کشور در حال فعالیت هستند، اما با توجه به کندی انتقال اطلاعات کارایی مناسبی ندارند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

معاون دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور تعداد آفات و بیماری‌های گیاهی نیازمند به پایش در کشور را 600 مورد عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد 20 تا 30 مورد از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که باید اطلاعات آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان به ستاد منتقل شود تا مبارزه به بهترین شکل انجام و میزان خسارات کاهش یابد.

عسگری برخی از این آفات و بیمارها را مگس زیتون، مگس میوه مدیترانه‌ای، کرم ساقه‌خوار ذرت، کرم گلوگاه انار، کرم سیب، کرم خراط، لکه‌سیاه سیب، سفیدک داخلی و خارجی میوها، زنگ زرد گندم و علف‌های هرز محصولات استراتژیک همچون گندم، ذرت و کلزا برشمرد.

وی در پایان راه‌اندازی سامانه ثبت بیماری‌ها و آفات گیاهی را قدمی بزرگ در استفاده از روش‌های نوین دانست و تأکید کرد: با استفاده از این سامانه اطلاعات بیماری و آفات موجود در استان‌ها به‌صورت آنلاین در مانیتورهای مسئولان مربوطه نمایش داده می‌شود تا با اقدام سریع خسارات به حداقل برسد./

G-960517-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید