Iranian Agriculture News Agency

ثبات نسبی قیمت تخم‌مرغ در میادین؛

نوسانات قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال جاری + نمودارها

شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور، نگرانی‌هایی در ارتباط با تغییر قیمت تخم‌مرغ ایجاد کرده بود، این نوسانات در سال جاری تا حدودی خود را نمایان کرد.

نوسانات قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال جاری + نمودارها

شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور، نگرانی‌هایی در ارتباط با تغییر قیمت تخم‌مرغ ایجاد کرده بود، این نوسانات در سال جاری تا حدودی خود را نمایان کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در حال حاضر که متوسط قیمت تخم‌مرغ در تهران به ازای هر کیلوگرم پنج‌هزار و 325 تومان است، به‌نظر می‌رسد نسبت به قیمت منتهی به آخر هفته گذشته، کاهشی محسوس را تجربه کرده است. اگر هر شانه تخم‌مرغ را دو کیلوگرم در نظر بگیریم، بهای کنونی این محصول به ازای هر شانه، 10 هزار و 650 تومان خواهد بود که نسبت به هفته گذشته دوهزار و 264 تومان و به عبارتی 17.5 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در سه هفته آخر تیر ماه، روند قیمت‌ها سیر صعودی داشت و نگرانی‌هایی از این بابت بین مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. البته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذاری میهن دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های گذشته را گرما و افت تولید دانسته و گفته بود: "اتحادیه در جهت ایجاد تعادل در بازار به نحوی عمل می‌کند که نه تولیدکنندگان زیان کنند و نه در حق مصرف‌کنندگان احجاف شود. در برخی مواقع ضرورت دارد به دلیل افت شدید قیمت بخشی از تخم‌مرغ موجود در بازار جمع‌آوری تا از ضرر و زیان بیشتر به تولیدکنندگان جلوگیری شود." البته زمانی نیز اقتضای بازار ایجاد می‌کند که برعکس این عمل انجام گیرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


هر دو هفته آماری فروردین ماه، قیمت تخم‌مرغ سیر کاهشی داشت. با این حال، در تاریخ 25 فروردین، نرخ این محصول به 11 هزار و 459 تومان به ازای هر شانه رسید که در همین زمان، قیمت میادین روی 10 هزار تومان توقف کرده بود.

کمترین قیمت تخم‌مرغ به ازای هر شانه، در هفته منتهی به 15 اردیبهشت اتفاق افتاد که طی آن نرخ این محصول به هشت‌هزار و 955 تومان کاهش یافت، اما این فرایند دوباره جهتی معکوس به خود گرفت و در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه به بالای 10 هزار و 300 تومان رسید. به طوری که درصد افزایش قیمت نقطه 11.7 درصد را نشان می‌دهد. البته قیمت در میادین نیز به موازات خرده‌فروشی‌ها تغییر کرده، اما به نظر می‌رسد نرخ‌ها در این مراکز، از ثبات بیشتری برخوردار باشند.

در خردادماه، تقریباً قیمت تخم‌مرغ روندی متعادل داشت و به غیر از هفته منتهی به دوازدهم این ماه که نرخ به بالای 11 هزار تومان برای هر شانه رسید، بقیه هفته‌ها تعادلی نسبی را تجربه کردند. اگرچه در ابتدای این ماه 3.5 درصد افزایش در نرخ مشاهده می‌شود، اما در دو هفته پایانی، هر کدام به ترتیب کاهشی 1.8 و 5.1 درصدی در قیمت‌ها داشتند.

کاهش قیمتی که برای تخم‌مرغ در دو هفته آخر خرداد‌«اه اتفاق افتاد، تا دو هفته ابتدای تیر ادامه داشت و قیمت را در نهایت به 9 هزار و 552 تومان در هر شانه رساند. از این تاریخ به بعد، بهای این محصول دوباره اوج گرفت و در هفته آخر با 6.1 درصد افزایش، به بیش از 10 هزار و 840 تومان رسید.

قیمت تخم‌مرغ در مردادماه نیز تا هفته گذشته، همچنان روند افزایشی خود را ادامه داد و در تاریخ 13 این ماه روی 12 هزار و 914 تومان توقف کرد. البته همانطور که پیش از این عنوان شد، نرخ‌ها در هفته جاری طبق آخرین اطلاعات (قیمت 16 مرداد) روندی کاهشی پیدا کرده و با توجه به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن، مبنی بر تنظیم بازار این محصول، پیش‌بینی می‌شود که این روند، ادامه‌دار باشد تا تعادل در قیمت‌ها ایجاد شود.

نکته قابل توجه در این خصوص، مقایسه قیمت‌ها در میادین و خرده‌فروشی‌هاست. این قیاس، نشان می‌دهد که همیشه نرخ میادین، کمتر از بهای تخم‌مرغی است که در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود./


طراحی جداول: ایانا

V-960517-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید