Iranian Agriculture News Agency

دی ان ای بینش های جدیدی برای کنترل قنطریون تهاجمی روس ارائه می کند

قنطریون گیاه تهاجمی و سمی در امریکا/ این گیاه می تواند گیاهان با ارزشی را که برای علوفه استفاده می شوند نابود کند و برای اسب ها سم است/ قنطریون علف هرز سمی است

یک تحقیق جدید که در مجله علم و مدیریت گیاهان تهاجمی منتشر شده است پرتو نوری بر کنترل قنطریون روسی (Russian (knapweed، یک گیاه تهاجمی که در غرب امریکا یافت شده است افکنده است.

قنطریون گیاه تهاجمی و سمی در امریکا/ این گیاه می تواند گیاهان با ارزشی را که برای علوفه استفاده می شوند نابود کند و برای اسب ها سم است/ قنطریون علف هرز سمی است

یک تحقیق جدید که در مجله علم و مدیریت گیاهان تهاجمی منتشر شده است پرتو نوری بر کنترل قنطریون روسی ( Russian (knapweed ، یک گیاه تهاجمی که در غرب امریکا یافت شده است افکنده است.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، قنطریون روسی به صورت کلنی های انبوه رشد می کند و می تواند برای دهه ها زنده بماند. این گیاه می تواند گیاهان با ارزشی را که برای علوفه استفاده می شوند نابود کند و برای اسب ها سم است. در نتیجه، این گیاه در ۱۸ ایالت امریکا به عنوان یک علف هرز سمی دسته بندی شده است.

قنطریون روسی به دو شکل می تواند گسترش یابد، از طریق دانه و از طریق شاخه های جدیدی که از رشد ریشه ها ظاهر می شوند. تا امروز مشخص نبوده است که کدام روش در مهاجمات محلی متداول تر بوده است، و این مسئله توسعه یک برنامه مدیریتی موثر را سخت می کند.

برای روشن کردن بهترین روش های کنترل، دانشمندان دانشگاه تحقیقات کشاورزی ایالات متحده امریکا و دانشگاه ایالتی مونتانا نمونه های دی ان ای جمع آوری شده از شش کلنی قنطریون روسی را بررسی کردند. این تحلیل ها نشان داد که هر کلنی به طور عمده یا به طور کامل از یک نوع ژنوتیپ گیاهی تشکیل شده است که نشان می دهد قنطریون روسی در کلنی های متمرکز از طریق ریشه گسترش یافته اند.

با این وجود، پراکندگی بذرها به عنوان منبع کلنی های جدید نشان داده شد، زیرا هر کدام از کلنی های مورد مطالعه از نظر ژنتیکی با سایر کلنی های تحت مطالعه تفاوت داشتند.

جان گسکین گیاه شناس خدمات تحقیقات کشاورزی USDA می گوید: "یافته های ما بینش مهمی در این مورد که چگونه به بهترین شکل شیوع قنطریون محلی را مدیریت کنیم فراهم می کند"."کنترل گسترش دانه ها ممکن است در جلوگیری از پراکندگی قنطریون در مسافت های دور دست برای ساختن کلنی های جدید موثر باشد، اما بعید است که گسترش کلنی های موجود را کنترل کند."

مدیران زمین ها ممکن است بخواهند روش های کنترل مورد استفاده خود که بر اساس یافته های این تحقیق است، دوباره ارزیابی کنند. برای مثال، با کنترل بیولوژیکی، دو عامل از سه عامل که برای استفاده در قنطریون روسی در امریکا تایید شده است- یک خرد پشه و یک کرم خاکی- تولید دانه و رشد آن ها روی سطح زمین را کاهش دهند و بنابراین به کاهش پراندگی آن ها در مسافت های دور کمک کنند. سومین عامل بیولوژیکی کنترل- زنبور کوچک- می تواند به گیاهان قنطریون روسی موجود استرس وارد کند و بنابراین احتمالا در کنترل رشد کلنی های مجزای قنطریون روسی موثرتر باشد.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید