Iranian Agriculture News Agency

در راستای تحقق اهداف طرح تنفس مطرح شد

اعلام آمادگی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس برای تدوین طرح جایگزین مدیریت جنگل

اکبر نجفی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس آمادگی خود را برای تدوین یک طرح جایگزین آزمایشی برای مدیریت حوضه‌های آبخیز مجاور دانشکده منابع‌طبیعی این دانشگاه اعلام کرد.

اعلام آمادگی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس برای تدوین طرح جایگزین مدیریت جنگل

اکبر نجفی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس آمادگی خود را برای تدوین یک طرح جایگزین آزمایشی برای حوضه‌های آبریز مجاور دانشکده منابع‌طبیعی این دانشگاه اعلام کرد.

این عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره اینکه آیا این طرح جایگزین متکی بر درآمد محصولات غیر چوبی جنگلی است یا خیر، بیان کرد: بر اساس قانون، ممنوعیت برداشت چوب از داخل طرح‌های جنگلداری فعلی ممنوع اعلام شده است تا طرح جایگزین برای مدیریت جنگل تدوین شود و سازمان جنگل‌ها در قالب این طرح به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: بنابراین ممنوعیت برداشت چوب مربوط به طرح‌های جایگزین نیست. ما با این فرض که طرح جایگزین دارای امکان برداشت چوب باشد، در این رابطه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

نجفی در تکمیل سخنان خود گفت: ما مجموعه یک حوضه آبخیز را با هم می‌بینیم. در برخی قسمت‌ها ممکن است امکان برداشت چوب وجود داشته باشد و قسمت‌هایی نیز فاقد چنین امکانی باشد. درآمدهای حاصل از برداشت چوب در قسمت‌های غنی را برای احیای نقاطی از جنگل که نیاز به حمایت دارند، هزینه می‌کنیم. بنابراین یک طرح 10 ساله، ممکن است بیلان قابل توجهی نداشته باشد یا حتی صفر باشد و درآمدهای آن صرف هزینه‌ها شود.

وی به این پرسش که آیا برای جنگل‌های بدون طرح نیز می‌توان چنین برنامه‌ریزی انجام داد، این گونه پاسخ داد: اگر جنگل‌ها بیش از حد مخروبه باشد، امکان مدیریت بدون دخالت دولت نیست. اما مناطقی داریم که در حال حاضر رها شده هستند و می‌توان با استفاده از همین روش روی آن کار کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

این عضو هیات عملی دانشگاه تربیت مدرس درباره انتخاب جنگل برای اجرای طرح مورد نظر خود، بیان کرد: پیشنهاد ما حوضه آبخیز 46 بود که در سری یک و دو در پایین و سری‌های هشت و 9 در بالا مخروبه است. روستاییان از مرزهای پایین و بالا جنگل را تخریب کردند. دو سری صعب العبور دارد و یک تا دو سری خوب هم داشت. اما از آنجا که این جنگل نامزد ثبت به عنوان میراث طبیعی است، بعید می‌دانم که سازمان جنگل‌ها با تهیه طرح برای این جنگل موافقت کند.

وی ادامه داد: حوضه‌های آبریزی که به ما برای برنامه‌ریزی می‌دهند باید نزدیک دانشگاه تربیت مدرس در شهر نور باشد تا رفت و آمد به جنگل امکان‌پذیر باشد و نسبت به منطقه شناخت داشته باشیم. برای طرح لاویج هم می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

نجفی درباره شرایط تدوین طرح گفت: اگر طرح به صورت پایلوت است، سازمان جنگل‌ها در مراحل اول باید به ما بودجه بدهد یا اینکه اجازه دهد با سرمایه‌گذار بخش خصوصی، قرارداد بنویسم. مشابه کاری که با مجریان انجام می‌دهد ما نیز می‌توانیم یک قرارداد داخلی بنویسیم و پس از پایان 10 سال، سرمایه‌گذار از جنگل خارج خواهد شد.

وی افزود: قراردادی که برای تدوین برنامه منعقد می‌شود، باید 10 ساله باشد اما طرح‌های جنگلداری که توسط ما تدوین می‌شود، پنج ساله خواهد بود زیرا به طرح‌های 10 ساله اعتقاد نداریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره وضعیت نظارت و پایش برنامه جایگزین نوشته شده، عنوان کرد: نظارت و پایش توسط خود سازمان جنگل‌ها به نمایندگی از طرف دولت باید انجام شود. ممکن است نهادهای دانشگاهی و علمی نظیر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز که آمادگی خود را اعلام کرده است، در این زمینه وارد عمل شود. ما مشکلی در این زمینه نداریم.

به گفته وی، تیمش ترکیبی از اعضای هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، اساتید دیگر دانشگاه‌ها و کارشناسان مختلف خواهد بود.

نجفی ادامه داد: تا کنون پیشنهاد خود را به صورت مکتوب به سازمان جنگل‌ها ارائه نداده‌ام اما در پاسخ به نامه‌ای که توسط سازمان جنگل‌ها برای همفکری به دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس داده شده بود، تلویحا اعلام کردم که به دانشگاه‌ها جنگل بدهند تا برای آن برنامه‌ریزی شود.

L-960518-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید