Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

شهرهای تالابی جهان معرفی می‌شوند/ تلاش ایران برای ثبت شهرهای تالابی خود در فهرست جهانی

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه آخرین نشست جهانی کنوانسیون رامسر در اروگوئه مبنی بر معرفی شهرهای تالابی در سطح جهان، گفت: ایران برای ثبت شهرهای تالابی کشور در فهرست جهانی تمام تلاشش را می‌کند.

شهرهای تالابی جهان معرفی می‌شوند/ تلاش ایران برای ثبت شهرهای تالابی خود در فهرست جهانی

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه آخرین نشست جهانی کنوانسیون رامسر در اروگوئه مبنی بر معرفی شهرهای تالابی در سطح جهان، گفت: ایران برای ثبت شهرهای تالابی کشور در فهرست جهانی تمام تلاشش را می‌کند.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه آخرین نشست جهانی کنوانسیون رامسر در اروگوئه، گفت: مصوبه این کنواسیون با موضوع معرفی شهرهای تالابی (wetland city) در سطح جهان، شهرها و مناطق جمعیتی حاشیه تالاب هایی را در بر می‌گیرد که در ایجاد تعامل میان تالاب و شهر در مجموعه مدیریت شهری خود موفق بوده‌اند .

باقرزاده کریمی افزود: مدیریت شهری موفق در حفاظت و بهره‌مندی خردمندانه از تالاب، در کنار حفظ تمامی کاربری‌های شهری برای کنترل آلودگی‌ها و استفاده از ظرفیت تالاب به عنوان یک منبع الهام بخش در اموری همچون گردشگری، پژوهشی و آموزشی در سیاست‌های شهری خود گام بر می‌دارد .

وی ادامه داد: پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی کنوانسیون رامسر برای معرفی شهرهای تالابی در جهان، کمیته ملی کنوانسیون رامسر در ایران نیز بدون اتلاف زمان با تشکیل جلسه‌ای در 7 مردادماه سال‌جاری و ترجمه دستورالعمل‌ها، ضوابط و معیارهای کنوانسیون و ارسال ابلاغیه‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای ادارت کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، موضوع را در دستور کار قرار داد .

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به پیشنهادهای مطرح شده در جلسه کمیته ملی کنوانسیون رامسر داشت و بیان کرد: بندرانزلی و تالاب انزلی، کیاشهر و تالاب بوجاق، فریدون کنار و آب بندان های فریدون کنار، مریوان و دریاچه زریوار، گندمان و تالاب گندمان، لافت و تالاب حرا قشم، نقده و تالاب حسنلو یا درگه سنگی، مهاباد و کانی برازان، زابل و تالاب هامون، ورزنه و تالاب گاوخونی از جمله اولویت‌های مطرح شده در کمیته ملی کنوانسیون رامسر بود .

این مقام مسئول ادامه داد: البته جمع‌بندی نهایی پس از دریافت پیشنهادات ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها صورت می‌گیرد .

باقرزاده کریمی ضمن تاکید بر این موضوع که شهر تالابی باید در دستور کار شوراهای محلی به ویژه شوراهای شهر، شهرداری‌ها، معتمدمان و سمن‌های محلی قرار گیرد، اضافه کرد: ثبت و ادامه روند فعالیت‌ها در یک شهر تالابی فعالیتی کاملا مردمی است و سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع تنها نقش تسهیل‌گر و پیگیری کننده اجرایی موضوع را دارد .

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست یادآوری کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل جایگاه خود به عنوان مرجع ملی کنوانسیون رامسر پس از دریافت و آماده سازی مدارک، ثبت شهرهای تالابی در فهرست جهانی را از طریق وزارت امورخارجه پیگیری می کند .

وی با اشاره به تصویب لایحه حفاظت از تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی، همچنین آئین نامه‌ها و مصوبات بسیار دولت برای حفاظت از تالاب‌ها از جمله اولویت بخشی به حق آبه تالاب‌ها در تخصیص منابع آبی، گفت: بدون شک ثبت شهرهای تالابی کشور در فهرست جهانی اتفاقی مثبت و مزیتی مهم در راستای ارتقاء جایگاه تالاب‌ها در کشور است که می‌تواند به عنوان مکملی برای گام‌های مثبت دولت و مجلس باشد و در بسیج جوامع شهری و آحاد مختلف مردم برای حفاظت و بهره‌مندی خردمندانه از تالاب‌ها نقشی مهم ایفا کند .

باقرزاده کریمی ضمن تشریح روند ثبت شهرهای تالابی در فهرست جهانی، عنوان کرد: پس از تایید کمیته‌های فنی مرتبط دبیرخانه کنوانسیون رامسر در ژنو، گواهی چهار ساله بین‌المللی برای شهرهای تالابی جهانی صادر می‌شود که تمدید آن منوط به تداوم فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گزاری‌های مدیریت شهرهای تالابی برای بهره‌مندی خردمندانه از تالاب ها و عدم ورود خسارات به این اکوسیستم‌ها است .

وی یادآوری کرد: ثبت شهرهای تالابی در فهرست جهانی در مورد تالاب های مرزی همچون تالاب بین المللی هامون می‌تواند الهام بخش دو کشور باشد .

این مقام مسئول تاکید کرد: ثبت شهرهای تالابی در فرهست جهانی می‌تواند مسئولان و مدیران شهری را متعهد کند تا ضمن ارتقاء مدیریت شهری خود به ویژه در حوزه ساماندهی فاضلاب و پسماند شهری، در تعامل با اکوسیستم‌های تالابی از طریق توسعه فعالیت‌هایی همچون گردشگری پایدار زندگی مردم را نیز ارتقاء بخشند.

باقرزاده گفت: این اتفاق می‌تواند منجر به شکل‌گیری تعاملی دو سویه میان محیط زیست و مدیریت شهری شود که البته از جمله سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و دولت است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید