Iranian Agriculture News Agency

کارخانه‌های شالی‌کوبی در انتظار اعلام قیمت‌های جدید

کارخانه‌های شالی‌کوبی و تاجران این بخش به‌دلیل اعلام نشدن قیمت‌های جدید شالی‌کوبی در سال جاری، برای خرید این محصول تردید دارند، به همین دلیل هنوز برای شالی‌کوبی به کارخانه‌ها مراجعه نکرده‌اند.

کارخانه‌های شالی‌کوبی در انتظار اعلام قیمت‌های جدید

کارخانه‌های شالی‌کوبی و تاجران این بخش به‌دلیل اعلام نشدن قیمت‌های جدید شالی‌کوبی در سال جاری، برای خرید این محصول تردید دارند، به همین دلیل هنوز برای شالی‌کوبی به کارخانه‌ها مراجعه نکرده‌اند.

مدیر یک کارخانه شالی در استان گلستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با وجود توصیه دولت به کاهش سطح زیرکشت برنج و به‌دلیل اینکه بیشتر درآمد کشاورزان این استان از کشت شالی تأمین می‌شود و درآمد دیگری ندارند، امسال کشت شالی زیادی در استان گلستان صورت گرفت.

غلامرضا فرمانی با اشاره به اینکه شالی کوبی را از 14 سال پیش در کارخانه سنتی آغاز کرده است، افزود: سال گذشته با تأسیس کارخانه شالی‌کوبی مدرن طی 20 روز حدود یک‌هزار تن شالی در این واحد به برنج تبدیل شد.

وی با اشاره به فعالیت چهار ماهه کارخانه‌های شالی‌کوبی و تعطیلی این واحدها در مابقی فصول سال بیان کرد: ساخت این واحد صنعتی شالی‌کوبی جدید با ظرفیت تبدیل 75 تن شالی به برنج در روز، حدود دو میلیارد تومان هزینه داشته و فقط باعث اشتغال‌زایی برای 10 نفر شده که اگر این میزان سرمایه در بانک سپرده‌گذاری می‌شد، سود بسیار زیادی به دست می‌آمد.

فرمانی با بیان اینکه قیمت شالی‌کوبی را اداره بازرگانی تعیین می‌کند، ادامه داد: تعرفه تبدیل هر یک تن شالی به برنج در واحدهای مدرن و صنعتی استان گلستان طی سال گذشته 172 هزار تومان و در واحدهای سنتی 150 هزار تومان بود. قیمت تبدیل شالی به برنج در واحدهای شالی‌کوبی استان گیلان و مازندران کمی گران‌تر از استان گلستان است و این قیمت در واحدهای صنعتی دو استان فوق طی سال جاری 205 هزار تومان اعلام شده، این در حالی است که قیمت‌های جدید شالی‌کوبی استان گلستان در سال جاری هنوز اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های شالی‌کوبی در استان گیلان به جای دستمزد برنج می‌گیرند، تأکید کرد: این روش در استان گیلان مرسوم شده، اما کارخانه‌های شالی‌کوبی در استان گلستان بابت تبدیل هر تن شالی به برنج طبق تعرفه اداره بازرگانی از برنج‌کاران یا تاجران این محصول که شالی را برای تبدیل به کارخانجات تحویل می‌دهند، دستمزد می‌گیرند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

این کارخانه‌دار شالی‌کوبی با بیان اینکه زمان تبدیل شالی به برنج در کارخانه‌های صنعتی شش درصد و در کارخانه‌های سنتی 15 درصد سبوس به دست می‌آید، یادآور شد: در صورتی که شالی‌کاران یا تاجران این محصول مایل باشند مقداری از دستمزد کاخانه را با تحویل سبوس باقی مانده از شالی و مابقی دستمزد را با پرداخت پول جبران می‌کنند، همچنین هر کیلوگرم سبوس به قیمت 250 تومان از شالی‌کار یا تاجر برنج خریداری می‌شود.

فرمانی اضافه کرد: در واحدهای صنعتی به ازای هر تن شالی حدود 60 کیلوگرم و در واحدهای سنتی به ازای هر تن شالی حدود 150 کیلوگرم سبوس برنج به دست می‌آید که خرد شدن کمتر برنج و تولید سبوس کمتر در دستگاه‌های صنعتی از مزایای مدرن شدن کارخانه‌های شالی‌کوبی است که ضایعات را به حداقل می‌رساند.

وی با بیان اینکه با وجود آغاز شدن برداشت شالی در استان گلستان هنوز شالی‌کوبی را آغاز نکرده است، خاطرنشان ساخت: تاجران این بخش به‌دلیل اعلام نشدن قیمت‌های جدید شالی‌کوبی در سال جاری برای خرید این محصول تردید دارند، به همین دلیل هنوز برای شالی‌کوبی به کارخانه‌ها مراجعه نکرده‌اند، به احتمال زیاد شالی‌کوبی از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود و این کارخانه‌ها تا اعلام نشدن قیمت‌های جدید موظف به شالی‌کوبی با قیمت سال قبل هستند.

فرمانی در پاسخ به این پرسش که چرا کارخانه‌های شالی‌کوبی اقدام به خرید شالی برای تبدیل شدن به برنج نمی‌کنند، عنوان کرد: برای انجام این کار باید حداقل دو میلیارد تومان سرمایه داشت تا شالی را خریداری و پس از تبدیل کردن به برنج در بازار به فروش رساند، این در حالی است که نبود نقدینگی در کارخانه‌ها مانع بزرگی در تحقق این کار است و دریافت این میزان تسهیلات باسود 18 درصد که پس از محاسبه کارمزد و دیگر موارد بانکی به بیش از 28 درصد می‌رسد، صرفه اقتصادی ندارد.

وی در پایان درباره تبدیل کارخانه شالی‌کوبی سنتی به صنعتی اظهار کرد: تبدیل واحدهای سنتی به صنعتی صرفه اقتصادی ندارد، چراکه واحدهای سنتی با سقفی بلند ساخته شده، اما واحدهای صنعتی سقفی کوتاه‌تر دارند و سرمایه زیادی برای تبدیل شدن واحدهای قدیمی به واحدهای جدید نیاز است./

H-960518-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید