Iranian Agriculture News Agency

افزایش تولید محصولات آبزی به یک میلیون و 600 هزار تن

رئیس موسسه تحقیقات شیلات گفت: در برنامه پنج ساله تولید یک میلیون و 600 هزار تن محصولات آبزی در کشور هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عباسعلی مطلبی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در افق برنامه پنج ساله تولید یک میلیون و 600 هزار تن محصولات آبزی در کشور هدف‌گذاری شده است، اظهار داشت: در حال حاضر تولید آبزیان در کشور به بیش از 663 هزار تن بالغ می‌شود.

وی افزود: از میزان صید هدف‌گذاری در افق برنامه پنج ساله 700 هزار تن باید از آب‌های عمومی، سرزمینی، آزاد و دور استحصال و مابقی رقم هدف‌گذاری شده باید از مسیر آبزی‌پروری، آبندها و منابع داخلی تامین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ظرفیت تولید تعریف شده دریا سبب می‌شود که برداشت از آن با مدیریت سازمان یافته صورت گیرد،‌ افزود: در واقع باید بر اساس حجم ذخایر میزان برداشت را تعیین و عملی کرد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات با بیان اینکه در حال حاضر در آب‌های جنوب میزان برداشت صیادی بیش از مخازن موجود است، گفت: البته نباید فراموش کرد که این مسئله در سایر آب‌های دنیا نیز صدق می‌کند.

مطلبی با بیان اینکه علاوه بر صید مسائل دیگری نیز آبزیان در کشور را تهدید می‌کند، افزود: به‌عنوان مثال در بخش دخالت‌های انسانی تخریب بستر رودخانه‌های منتهی به دریای خزر به بهانه برداشت شن و ماسه محل تخم‌ریزی گونه‌های آبزی را با خطر مواجه کرده است.

این مسئول ادامه داد: به‌عنوان نمونه صید گونه‌های مختلف در فصول تخم‌گذاری آنها ممنوع اعلام می‌کنیم این در حالی است که در بازار کشور در تمام فصول گونه‌های مختلف آبزی ارائه می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه بهره‌برداران باید بر حفظ آبزیان و ذخایر موجود بیشتر از دولت اصرار داشته باشند، افزود: تولید پایدار و برداشت منطقی از ذخایر، تنها با حضور جدی و تاثیرگذار صیادان و تشکل‌های صیادی،‌ شدنی است.

مطلبی یادآور شد: باید ساماندهی مجدد ناوگان صیادی در آب‌های شمال و جنوب کشور مدنظر باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره مجدد به هدف‌گذاری‌های حوزه تولید آبزیان در برنامه توسعه، افزود: در راستای تحقق اهداف راهی جز ارتقا تولید در واحد سطح با استفاده از پرورش گونه‌های میگو و ماهی‌های تجاری نداریم.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات شیلات از ابتدای برنامه چهارم توسعه تولید لارو بالغ بر 10 گونه آبزی در برش پرورشی آغاز شده است.

وی بیان داشت: به‌عنوان نمونه تولید گونه میگو وانامی یکی از پروژه‌هایی است که به ویژه در استان‌های جنوبی از استقبال قابل توجهی برخوردار شده است.

مطلبی از راه‌اندازی خط تولید گونه‌های میگو آری از بیماری در بوشهر خبر داد و افزود: سه گونه کپور ماهیان هندی (در گیلان خوزستان)، تیلاپیا (ضریب برداشت هشت تا 20 تن در هر هکتار )، کفال خاکستری و بیش از پنج گونه ماهی خاویاری و استخوانی در کنار ماهی آزاد دریای خزر و ماهی سفید از جمله گونه‌هایی است که توسط موسسه تحقیقات شیلات با هدف حفظ گونه‌ها و تقویت منابع طبیعی و صنایع پرورشی آبزی طی پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی تولید و تکثیر شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی طرحی با عنوان طرح جامع بانک ژن انواع گونه‌های آبزی در گیلان خبر داد و افزود: حتی در این بانک ژن گونه‌هایی همچون آرتیما (یکی از موجودات آبزی در دریاچه ارومیه) نیز نگهداری خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید