Iranian Agriculture News Agency

به‌دلیل حمایت نشدن از نوسازی کارخانه‌های شالیکوبی استان گلستان،

280 هزار تن شالی برنج‌کاران گلستانی برای شالیکوبی به مازندران ارسال شد

با وجود اینکه پروانه‌های بهره‌برداری کارخانه‌های شالی‌کوبی توسط جهاد کشاورزی صادر شده است، دولت هیچ حمایتی برای نوسازی کارخانه‌های شالی‌کوبی نمی‌کند.

280 هزار تن شالی برنج‌کاران گلستانی برای شالیکوبی به مازندران ارسال شد

با وجود اینکه پروانه‌های بهره‌برداری کارخانه‌های شالی‌کوبی توسط جهاد کشاورزی صادر شده است، دولت هیچ حمایتی برای نوسازی کارخانه‌های شالی‌کوبی نمی‌کند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت شالیکوبی‌داران استان گلستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه از 140 کارخانه شالی‌کوبی در استان گلستان 70 کارخانه عضو این انجمن هستند، گفت: از 140 کارخانه شالی‌کوبی حدود 80 واحد فعال است، حدود 20 واحد از کل کارخانه‌های شالی‌ کوبی کم‌فعالیت و 25 واحد به‌صورت مدرن فعالیت می‌کنند که در سال جاری تعداد واحدهای مدرن استان به 34 واحد می‌رسد.

حسن جرجانی با بیان اینکه این کارخانه‌ها فقط در زمان برداشت شالی (دو ماه از سال) فعالیت می‌کنند، افزود: هم‌اکنون تعداد کمی از کارخانه‌داران شالی استان گلستان برای فعال نگه داشتن واحد خود، اقدام به خرید شالی از استان مازندران می‌کنند؛ این در حالی است که بیشتر این واحدها اعتباری برای خرید شالی و تبدیل آن ندارند، همچنین سال گذشته اعتبارات سرمایه در گردش به این استان اختصاص یافت که متأسفانه اعتباری برای کارخانه‌های شالی‌کوبی باقی نماند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه پروانه‌های بهره‌برداری کارخانه‌های شالی‌کوبی توسط جهاد کشاورزی صادر شده است، دولت هیچ حمایتی برای نوسازی کارخانه‌های شالی‌کوبی نمی‌کند، چرا که به‌دلیل کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی با کشت شالی دراستان گلستان مخالف و بر این عقیده است که هرگونه حمایت از کارخانه‌های این بخش باعث افزایش سطح زیر کشت می‌شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت شالیکوبی‌داران استان گلستان با اشاره به ضایعات شالی بر اثر برداشت زودهنگام ادامه داد: برداشت زودهنگام شالی توسط کمباین با رطوبت 25 درصد باعث افزایش ضایعات و به اصطلاح "خال‌دار شدن" این محصول می‌شود، این در حالی است که حداکثر رطوبت مورد نیاز برای برداشت شالی 15 درصد است، البته برداشت شالی با کمباین‌های قدیمی ضایعات زیادی به همراه داشت، اما با ورود کمباین‌های مخصوص شالی این ضایعات به حداقل رسیده است.

جرجانی درباره تعرفه کارخانه‌های شالی‌کوبی برای تبدیل شالی به برنج تأکید کرد: هر کیلوگرم شالی در کارخانه‌های سنتی با قیمت 190 تومان و در کارخانه‌های مدرن با قیمت هر کیلوگرم 205 تومان به برنج تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته حدود 380 هزار تن شالی در سطح استان تولید شده بود که فقط 100 هزار تن از این میزان در کارخانه‌های شالی‌کوبی استان تبدیل و مابقی به استان مازندران فرستاده شد.

جرجانی با اشاره به نیاز اعتبار یک‌هزار و 500 میلیارد تومانی واحدهای شالی‌کوبی برای تبدیل 380 هزارتن شالی استان گلستان به برنج، عنوان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت شالی‌کوبی‌داران استان گلستان جهت دریافت تسهیلات برای فعال‌تر شدن واحدها سال گذشته 100 میلیارد تومان اعتبار درخواست کرد که فقط سه تا چهار کارخانه توانستند اواخر فصل شالی‌کوبی مقدار ناچیزی تسهیلات با سود 18 درصد دریافت کنند، این در حالی است که قرار بود نرخ سود این تسهیلات بین 12 تا 14 درصد باشد.

وی در پایان اظهار کرد: هر کیلوگرم شالی ارقام طارم محلی و هاشمی را به‌دلیل رطوبت، زمان برداشت چهارهزار و 200 تا چهارهزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، اما شالی‌هایی که زمانی از برداشت آن‌ها گذشته و رطوبت آن‌ها کاهش یافته 300 تومان گران‌تر از ارقام دارای رطوبت خریداری می‌شود./

H-960518-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید