Iranian Agriculture News Agency

محمد علی نجفی شهردار تهران شد




محمد علی نجفی سیاستمدار برجسته اصلاح طلب و از مدیران باتجربه کشور به عنوان شهردار تهران برگزیده شد.

شورای شهر جدید تهران امروز برای تعیین گزینه نهایی شهرداری تهران تشکیل جلسه داد. در این جلسه حسین مرعشی و محسن مهرعلیزاده برنامه های خود را ارائه کردند. روز گذشته نیز الهه کولایی و محمد علی نجفی برنامه خود را به اعضای شورای شهر پنجم تهران ارائه کردند.

امروز پس از ارائه برنامه توسط همه گزینه ها اعضای شورای شهر پشت درهای بسته درباره گزینه نهایی خود برای شهرداری تهران تصمیم گرفتند.

همانطور که پیش از این پیش بینی می شد محمد علی نجفی به عنوان گزینه نهایی معرفی شد. در جلسه امروز حسین مرعشی و الهه کولایی و مهرعلیزاده پیش از آغاز رای گیری نهایی انصراف خود را اعلام کرده بودند. با این حساب نجفی تنها گزینه بوده و با 21 رای شهردار شده است.

شورای شهر جدید تهران اول شهریور ماه به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. احتمالا در همان روز محمد علی نجفی به صورت رسمی به عنوان شهردار تهران منصوب می شود.

نجفی پس از 12 سال جانشین محمد باقر قالیباف می شود. محمد علی نجفی متولد سال ۱۳۳۰ در تهران است.

او ۱۲ سال وزیر علوم و آموزش و پرورش - ۳ سال ریاست سازمان برنامه و بودجه - ۷ سال عضو شورای شهر تهران بوده است. محمد علی نجفی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و ام آی تی آمریکاست.

این سیاستمدار 56 ساله از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در دولت های محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی کنی و میر حسین موسوی وزیر علوم بود.
او در آخرین سال نخست وزیری میرحسین موسوی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت که این مسئولیت در هشت سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی نیز ادامه داشت.

با روی کار آمدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ ریاست سازمان برنامه و بودجه را عهده دار شد که تا ۱۳۷۹ ادامه داشت. در سال ۱۳۸۵ به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد سومین شورای شهر تهران شد اما خود را برای چهارمین دوره در سال ۱۳۹۲ ثبت نام نکرد.
او به مدت دو سال نیز در دهه ۶۰ معاون آموزشی سازمان صدا و سیما بود.
حسن روحانی، رئیس جمهور در دولت یازدهم محمد علی نجفی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. اما نجفی با یک رای کمتر از حد نصاب نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

مخالفان او همراهی اش با معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ را از دلایل اصلی عدم صلاحیت او برای تصدی وزارتخانه ای برشمردند که ۹ سال در راس آن بود.

نجفی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مشاوران ارشد مهدی کروبی بود.
حسن روحانی بلافاصله پس از عدم رای اعتماد به نجفی، او را به معاونت خود و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد؛ انتصابی که با مخالفت بخشی از اصولگرایان همراه بود.
اما چند ماه پس از آن نجفی از سمت خود استعفا کرد. او بیماری قلبی اش را عامل این استعفا اعلام کرد اما برخی می گویند دلیلی دیگری عامل این استعفا بوده است.

با وجود این نجفی در حلقه مشاوران روحانی باقی ماند. در دولت دوازدهم هم زمزمه هایی درباره حضور او در دولت به گوش می رسید اما بادرخواست برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب و اعضای شورای شهر او به عنوان نامزد پست شهرداریت هران معرفی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید