Iranian Agriculture News Agency

با حضور نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان استانی در حال برگزاری است؛

نخستین جشنواره "لیموترش" ایران در رودان/ برداشت 100 هزار تن لیموترش تا پایان شهریور 96

نخستین جشنواره لیموترش با حضور نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، سیده‌فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس و جمعی از مسئولان استانی به همت نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان در حال برگزاری است.

نخستین جشنواره "لیموترش" ایران در رودان/ برداشت 100 هزار تن لیموترش تا پایان شهریور 96

نخستین جشنواره لیموترش با حضور نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، سیده‌فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس و جمعی از مسئولان استانی به همت نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایانا ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی محصول لیموترش رودان به‌عنوان محصولی با کیفیت مطلوب که نقش مؤثری در رونق اقتصادی شهرستان، استان و ایجاد ارزش افزوده دارد، برگزار می‌شود.

عباس مؤیدی افزود: هرمزگان 42 درصد تولید لیموترش کشور و دو درصد تولید در جهان را به خود اختصاص داده که معرفی این محصول می‌تواند نقش عمده‌ای در اشتغال و اقتصاد شهرستان و استان داشته باشد.

وی بیان کرد: این جشنواره در دو بخش "تخصصی و فرهنگی" و " هنری و اجتماعی" برگزار شد و ارائه توانمندی‌های بخش کشاورزی و صنایع روستایی از دیگر اهداف برپایی این جشنواره بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان درباره سطح زیر کشت محصول لیمو، یادآور شد: برداشت محصول لیموترش شش شش‌هزار و 200 هکتار بوده که پیش‌بینی می‌شود حدود 100 هزار تن محصول (از یکم خرداد تا پایان شهریورماه) برداشت شود.

در حاشیه این جشنواره، مسئولان حاضر از غرفه‌های دایرشده محصولات کشاورزی شهرستان رودان بازدید کردند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان نیز با بیان اینکه خاستگاه لیموی جهان رودان است، اظهار کرد: حمایت از باغداران، بازاریابی و ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی ازجمله لیموترش از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

افشین واحدی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی، معرفی آداب و رسوم بومی محلی رودان، شب شعر و برنامه‌های متنوع دیگر از برنامه‌های جانبی این جشنواره یک‌روزه در رودان است.

وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی استان ازجمله استانداری هرمزگان، سازمان جهاد کشاورزی استان و فرمانداری شهرستان رودان، این جشنواره با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر، مسئولان ارشد استانی برگزار می‌شود.

واحدی خاطرنشان ساخت: در این جشنواره تلاش خواهد شد تا در راستای رفع مشکلات انرژی این شهرستان مسئولان ارشد وزارت نیرو را نیز در این جشنواره میزبانی کنیم.

واحدی با بیان اینکه سطح زیر کشت لیموترش در استان بیش از ۹ هزار و ۹۰۰ هکتار است که این میزان ۲۶ درصد از سطح زیرکشت مرکبات استان را شامل می‌شود، عنوان کرد: سطح زیرکشت لیموترش در منطقه رودان شش‌هزار و ۲۵۰ هکتار با تولید سالانه بیش از ۱۳۸ هزار تن است.

وی با بیان اینکه رودان رتبه نخست تولید لیموترش را در استان دارد، اضافه کرد: با وجود مشکلات کم‌آبی، آفت جاروئک و معوقات بانکی فراوان، رودان تامین ۴۲ درصد لیموی کشور را به خود اختصاص داده است و معتقدم حرف نخست را به لحاظ کیفیت در جهان می‌زند.

واحدی با اشاره به بیماری جاروئک جادوگر در شهرستان رودان گفت: طی سال‌های اخیر بیماری جاروئک و خشکسالی‌های متمادی خسارت‌های زیادی به بهره‌برداران وارد کرده است، اما با مدیریت مناسب مردم، اصلاح باغ‌های آلوده و قدیمی و جایگزین کردن نهال‌های اقتصادی و مقاوم در مقابل بیماری، رودان همچنان قادر به تولید لیموترش با چشم انداز حضور در بازار جهانی است.

وی در پایان افزود: شهرستان رودان ظرفیت‌های زیادی در بخش کشاورزی دارد که می‌تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش‌آفرینی کند.

گفتنی است، شهرستان رودان با پنج‌هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید سالانه ۸۶ هزار تن لیموترش بزرگ‌ترین تولیدکننده لیموترش در هرمزگان محسوب می‌شود./

S-960521-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید