Iranian Agriculture News Agency

ایجاد موقعیت متفاوت برای حضور صنایع غذایی ایران در بازار قطر/ نمایشگاه اختصاصی مواد غذایی ایران در قطر، 19 تا 22 شهریورماه

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه اختصاصی مواد غذایی ایران در قطر، 19 تا 22 شهریور ماه برگزار خواهد شد.

ایجاد موقعیت متفاوت برای حضور صنایع غذایی ایران در بازار قطر/ نمایشگاه اختصاصی مواد غذایی ایران در قطر، 19 تا 22 شهریورماه

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

به‌دنبال چالش روابط سیاسی و تحریم‌هایی که از سوی چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس گریبان قطر ثروتمند را گرفت، فرصت تجاری مناسبی فراهم شد تا ایران و ترکیه و آن دسته از کشورهایی که مناسبات سیاسی و اقتصادی با قطر دارند، چشم به قفسه‌های فروشگاه‌های قطر و سبد کالاهای مصرفی آن‌ها بدوزند. ایران ازجمله این کشورهاست که اگرچه در مقایسه با ترکیه از نزدیکی جغرافیایی بیشتری برخوردار است، تاکنون نتوانسته به اندازه این کشور در قفسه‌های دوحه و سایر فروشگاه‌های قطر جایی برای صنایع ایران به‌ویژه صنایع غذایی که نیاز مبرم قطری‌هاست، باز کند.


کالاهای وارداتی قطر

قطر به‌دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی‌اش، صنعت کشاورزی و دامپروری قابل توجهی ندارد و وابسته به واردات است. در مجموع پارسال حدود سه میلیارد دلار مواد غذایی وارد کرده است، اما با توجه به پروژه‌های عمرانی در دست ساخت این کشور و همچنین ساختن زیرساخت‌های میزبانی جام جهانی سال ۲۰۲۲، همان‌طور که در نمودار دایره‌ای زیر مشخص است، تمرکز واردات قطر، مصالح ساختمانی، ماشین آلات و کالاهایی با تکنولوژی بالاست.


عربستان نقش مهمی در تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز قطر داشت، اما قطر طی سال‌های اخیر، مصالح مورد نیازش را از کشورهای متنوعی تأمین کرده است و اگرچه جاده ارتباطی قطر و عربستان، نقش مهمی در تأمین مصالح داشت، اما در کوتاه مدت مسئله تأمین خوراک اولویت پیدا کرده است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


مبداء خوراکی‌های وارداتی قطر

حدود یک‌سوم خوراکی‌های وارداتی قطر، یعنی حدود ۸۶۴ میلیون دلار، از عربستان سعودی و امارات متحده عربی وارد شده است. باقی واردات هم از منابع مختلف تأمین شده است و وابستگی شدیدی به یک کشور خاص وجود ندارد. سهم ایران از صادارت خوراک به قطر، کمتر از ۹ میلیون دلار در سال است و سهم ترکیه ۳۶ میلیون دلار.

اما امارات، عربستان و ایران که حالا در تلاش است با ارسال محموله‌های خوراکی به دوحه کمک کند، خود از واردکننده‌های عمده مواد غذایی هستند، آن هم با رقم‌های بسیار بالاتر از قطر. از میان این کشورها، ایران محصولات کشاورزی تولید می‌کند و بخش کوچکی را هم صادر می‌کند، که حجم آن به‌دلیل خشکسالی کم و میزان تولید پرنوسان است.

عربستان دو سال پیش حدود ۲۲ میلیارد دلار خوراک وارد کرده است، ایران حدود ۱۱ میلیارد دلار، امارات هم حدود ۱۶ میلیارد دلار. در عمل این کشورها به قطر صادرات دوباره می‌کنند. دلیلش هم، ارزان‌تر تمام شدن کالاهای وارداتی است. چون قطر جمعیت کمی دارد، برایش صرف می‌کند که بخشی از کالاهایی که مثلاً عربستان با جمعیت حدود ۱۰ برابر قطر برای مصرف داخلی وارد می‌کند را بخرد.

مهدی کریمی‌تفرشی، رئیس هیأت‌مدیره تعاونی‌های هم‌صنف در ایران و از صادرکنندگان به نام در صنعت غذا در این باره با اشاره به واردات سه میلیارد دلاری مواد غذایی قطر در سال به خبرنگار ایانا می‌گوید: تقریباً تمام مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق واردات تأمین می‌شود و ایران سال گذشته حدود ۱۸ میلیون دلار انواع مواد غذایی به این کشور صادر کرد.

وی با استناد به با توجه به حجم بالای تولید مواد غذایی در ایران و نیز شرایط و محدودیت‌های ایجادشده برای قطر در تأمین مواد غذایی مورد نیاز، تأمین این نیاز‌ها را از سوی ایران امکان‌پذیر می‌داند و با اشاره به سبقت ترکیه در تأمین مواد غذایی مورد نیاز قطر می‌افزاید: متأسفانه در موضوع قطر ما شاهد فرصت‌سوزی هستیم و نتوانستیم به موقع وارد این بازار شویم؛ در حالی که ترکیه در ۴۸ ساعت بعد از اجرای تحریم کشورهای عربی علیه قطر، قفسه‌ها و فروشگاه‌های قطر را از مواد غذایی خود پر کرد.

کریمی‌تفرشی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن مواد غذایی در کشور تولید می‌شود و ما در حال حاضر قادر به تأمین حدود ۹۵ درصد از مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل هستیم، عنوان می‌کند: البته در برخی مواد غذایی میزان تولید کشور دو تا سه برابر نیاز داخلی است که مازاد تولید به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.

وی از صنعت غذا به‌عنوان خصوصی‌ترین صنعت کشور که نیازمند حمایت‌های دولت است، یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه به‌علت استفاده نادرست از مواد غذایی در کشور، سالانه حجم زیادی مواد غذایی به اشکال مختلف از بین می‌رود.


نمایشگاه اختصاصی مواد غذایی ایران در قطر، 19 تا 22 شهریورماه

در این میان با توجه به انتظارات فعالان صنعت غذا در داخل ایران از مسوولان برای تسهیل شرایط نفوذ بیشتر در بازار قطر، روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران صبح امروز شنبه 21 مرداد خبر داد که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران به نمایندگی از دولت ایران، نمایشگاه اختصاصی مواد غذایی ایران در دوحه - قطر را از تاریخ 19 تا 22 شهریورماه سال 1396 مقارن با 10 تا 13 سپتامبر سال 2017 میلادی سازماندهی و برگزار خواهد کرد.

با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی کشور به بازار قطر و همچنین رویکرد سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جهت برپایی شایسته این رویداد تجاری، از فعالان ذی‌ربط اعم از تجار و شرکت‌های توانمند تولیدی و صادراتی دعوت شده است، جهت مشارکت در این نمایشگاه درخواست خود را با درج متراژ مورد نظر و حداکثر تا تاریخ 23 مردادماه 96 به این شرکت اعلام کنند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد مهلت تعیین شده محدود است، اما بعید نیست بزرگان صنعت غذا و صادرکنندگانی که چشم‌انتظار چنین فرصتی بودند، طی امروز و فردا در صف متقاضیان حضور در این نمایشگاه که بر خلاف سایر نمایشگاه‌های منطقه‌ای از موقعیت متفاوتی برای صنایع غذایی ایرانی برخوردار است، ثبت نام نکنند./

S-960521-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید