Iranian Agriculture News Agency

چگونه رژیم غذایی در طول عمر بر شناخت تاثیر می گذارد؟

لوتئین که در برگ سبز گیاهان یافت می شود، ممکن است بتواند با پیری شناختی مقابله کند/ اسفناج و کلم علاوه بر تندرستی با پیری ذهن مبارزه می کند

براساس یک مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه ایلینویز اسفناج و کلم، برگ مورد علاقه ی کسانی هستند که به دنبال تندرستی فیزیکی هستند اما این دو محصول همچنین می توانند مصرف کنندگان را از نظر شناختی و ذهنی نیز سلامت نگاه دارند.

لوتئین که در برگ سبز گیاهان یافت می شود، ممکن است بتواند با پیری شناختی مقابله کند/ اسفناج و کلم علاوه بر تندرستی با پیری ذهن مبارزه می کند

براساس یک مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه ایلینویز اسفناج و کلم، برگ مورد علاقه ی کسانی هستند که به دنبال تندرستی فیزیکی هستند اما این دو محصول همچنین می توانند مصرف کنندگان را از نظر شناختی و ذهنی نیز سلامت نگاه دارند.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"،این مطالعه که بر روی ۶۰ بزرگسال ۲۵ تا ۴۵ سال انجام شده دریافته است که پاسخ های عصبی مشارکت کنندگان میانسال با سطوح بالاتر لوتئین- ماده مغذی که در گیاهان با برگ سبز مانند اسفناج و کلم برگ یا حتی آووکادو تخم مرغ یافت می شود- بیشتر با افراد جوان تر برابری می کرد تا با همسالان آن ها. این یافته ها در مجله پیشگامان علوم اعصاب در پیری منتشر شد.

نایمان خان، استاد تن جم شناسی ( (kinesiology و سلامت جامعه در دانشگاه ایلینویز می گوید: "اکنون دلیل دیگری برای مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی مانند گیاهان با برگ سبز، تخم مرغ و آووکادو وجود دارد". "ما می دانیم این غذاها مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارند اما این داده ها نشان می دهد که ممکن است به همان اندازه منافع شناختی نیز داشته باشند."

بیشتر مطالعه های دیگر بعد از این که بزرگسالان پیرتر دوره ای از کاهش (شناختی) را می گذرانند بر آن ها تمرکز می کنند. پژوهشگران ایلینویز بزرگسالان جوان تا میانسال را انتخاب کردند تا ببینند آیا تفاوت قابل توجهی بین آن هایی که سطوح بالاتر لوتئین دارند با آن هایی که دارای سطوح پایین تر هستند وجود دارد یا نه.

آنی واک دانشجوی دوره پسا دکتری و اولین نویسنده این مقاله می گوید: "هرچه انسان پیر می شود کاهش معمول را تجربه می کند. با این حال، این پژوهش نشان داده است که این پروسه می تواند زودتر از وقتی که انتظار می رود آغاز شود. شما حتی در دهه ۳۰ می توانید آغاز این تفاوت را را مشاهده کنید". "ما می خواهیم بفهمیم چگونه رژیم غذایی در طول عمر بر شناخت تاثیر می گذارد. اگر لوتئین می تواند در مقابل این کاهش از ما حمایت کند، ما باید مردم را برای مصرف غذاهای غنی از لوتئین در نقطه ای از زندگی شان که بیشترین سود را دارد تشویق کنیم."

لوتئین ماده مغذی است که بدن خودش نمی تواند تولید کند، بنابراین این ماده باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. لوتئین در بافت های مغز انباشته می شود اما هم چنین در چشم نیز انباشته می شود و این به پژوهشگران اجازه می دهد که بدون تکیه بر تکنیک های تهاجمی سطح آن را اندازه گیری کنند.

پژوهشگران ایلینویز میزان لوتئین موجود در چشمان مشارکت کنندگان در پژوهش خود را با واداشتن آن ها به نگاه کردن به یک گستره و پاسخشان به نور سوسو زننده اندازه گرفتند. سپس پژوهشگران درحالی که مشارکت کنندگان برنامه ای را که میزان توجه آن ها را آزمایش می کرد اجرا می کردند با قرار دادن الکترودها بر روی سر فعالیت عصبی در مغز را اندازه گرفتند.

واک می گوید: "مشخصه های عصبی- الکتریکی مشارکت کنندگان مسن با سطوح بالاتر لوتئین بیشتر شبیه همتایان جوان آن ها بود تا افراد همسن آن ها با میزان لوتئین کمتر". "به نظر می رسد که لوتئین نقش حمایت گر دارد چرا که داده ها نشان می دهند کسانی که لوتئین بیشتری داشتند برای کامل کردن برنامه آزمایشی خود قادر به درگیر شدن با منابع شناختی بیشتری بودند."

در مرحله ی بعد، گروه خان، با هدف فهم این که چگونه افزایش مصرف لوتئین در رژیم غذایی ممکن است میزان لوتئین چشم را افزایش دهد و میزان این سطوح به چه میزان با تغییرات در عملکرد شناختی مرتبط است آزمایشات مداخله ای راه اندازی کردند.

خان می گوید: "در این پژوهش ما بر توجه تمرکز کردیم اما ما همچنین می خواهیم بفهمیم اثرات لوتئین بر یادگیری و حافظه چیست. چیزهای زیادی وجود دارد که ما نسبت به آن ها کنجکاو هستیم."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید