Iranian Agriculture News Agency

برنج دارای چند ماده مغذی، در مقابل سوء تغذیه

پنج سال طول می کشد برنج دارای چند ماده مغذی مورد استفاده قرار گیرد/ ترکیب آهن، روی و بتاکاروتن در گیاه برنج امکان پذیر است

تقریبا در هر ثانیه، یک نفر برنج می خورد تا کالری مورد نیاز خود را تامین کند. یک وعده غذایی برنج جلوی گرسنگی را می گیرد اما حاوی تعداد بسیار کمی از ریزمغذی های اساسی است یا اصلا ندارد. در نتیجه، بخش بزرگی از جمعیت انسان ها سوءتغذیه دارند، به ویژه در آسیا و آفریقا.

پنج سال طول می کشد برنج دارای چند ماده مغذی مورد استفاده قرار گیرد/ ترکیب آهن، روی و بتاکاروتن در گیاه برنج امکان پذیر است

تقریبا در هر ثانیه، یک نفر برنج می خورد تا کالری مورد نیاز خود را تامین کند. یک وعده غذایی برنج جلوی گرسنگی را می گیرد اما حاوی تعداد بسیار کمی از ریزمغذی های اساسی است یا اصلا ندارد. در نتیجه، بخش بزرگی از جمعیت انسان ها سوءتغذیه دارند، به ویژه در آسیا و آفریقا.

به گزارش ایانا از وبسایت "یوری اکلرت"، آن ها آهن، روی و هم چنین ویتامین آ لازم برای سلامت ماندن را به دست نمی آورند. آهن ناکافی موجب بیماری کم خونی، کند شدن رشد ذهن و افزایش مرگ و میر در میان زنان و نوزادان می شود. اگر کودکان دچار کمبود ویتامین آ شوند، می تواند منجر به نابینایی، ضعیف شدن سیستم دفاعی آن ها و اغلب باعث بیماری های عفونی مانند سرخک، اسهال یا مالاریا شود.

برنج طلایی در مقابله با کمبود ویتامین آ

برای مبارزه با سوءتغذیه، پژوهشگران دانشگاه ETH به سرپرستی "اینگو پوتریکوس" گونه ی جدیدی از برنج را که سال ها پیش پرورش داده شده بود و در سال ۲۰۰۰ با نام برنج طلایی شناخته می شد، توسعه دادند. این نوع، یکی از اولین گونه های برنج است که اصلاح ژنتیکی شده و پژوهشگران توانسته اند در درون دانه های این نوع، بتا کاروتن که طلیعه دار ویتامین آ است، تولید کنند. برنج طلایی بعدا بهبود یافت و اکنون در برنامه های پرورش برنج در بسیاری از کشورها وبه خصوص در آسیای جنوب شرقی اجرا شد.

به عنوان مثال، برای رسیدگی به سایر کمبودها در ریز مغذی ها، پژوهشگران در لابراتوار بیوتکنولوژی گیاه پروفسور گرویزم در دانشگاه ETH زوریخ و در سایر کشورها نیز گونه هایی از برنج با سطوح افزایش یافته آهن را توسعه دادند.

با این حال تمام گونه های برنج تراریخته یک چیز مشترک دارند: آنها می توانند تنها یک ریز مغذی مهم را فراهم کنند. تا امروز، ترکیب چندین ماده مغذی در یک گیاه برنج رویایی بوده است که به آن دست نیافته بودند.

اولین برنج دارای چند ماده مغذی

امروز گروهی به سرپرستی "نوریت بولار"، دانشمد ارشد در آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاه در ETH زوریخ، گزارشی از یک موفقیت در ایجاد یک برنج دارای چند ماده مغذی داده است. این نتایج اخیرا در مجله گزارش های علمی منتشر شده است.

این پژوهشگر و دانشجوی دوره دکترای او سیمرات پال سینگ در اصلاح ژنتیکی گیاه برنج موفق شدند، به گونه ای که علاوه بر سطوح کافی آهن و روی، میزان بالایی از بتاکاروتن را نیز در دانه های این نوع برنج در مقایسه با انواع معمول تولید کردند. بولار توضیح می دهد: "نتایج ما نشان می دهد که ترکیب چندین ریز مغذی اساسی- آهن، روی و بتاکاروتن- در تنها یک گیاه برنج امکان پذیر است."

از نظر علمی، این موفقیت، مهندسی یک کاست ژن حاوی چهار ژن برای بهبود ریز مغذی هایی بود که می تواند در ژنوم تنها یک برنج وارد شود. این کار این مزیت را دارد که سطوح روی، زینک و بتاکاروتن می توانند همزمان با پیوند ژنتیکی در گونه های برنج کشورهای مختلف افزایش یابند. در غیر این صورت لازم است خطوط برنج را با مواد مغذی فردی متصل کرد تا به محتوای ریز مغذی بهبود یافته در دانه برنج دست یافت.

بولار و دانشجوی او چندین سال برای اثبات این مفهوم کار کرده اند. اگرچه دانه های برنج حاوی چندین ماده مغذی از نمونه اصلی ژاپنی خود بتاکاروتن بیشتری دارد، میزان بتاکاروتن می تواند 10 برابر پایین تر از برنج طلایی ۲، نمونه بهبود یافته برنج طلایی باشد.

این پژوهشگر تاکید می کند: "اگر یک نفر 70 درصد مصرف برنج خود را از این گونه حاوی چندین مواد مغذی تامین کند، این کار به طور قابل توجهی میزان دریافتی ویتامین آ به علاوه مقادیر کافی آهن و روی در رژیم غذایی را دریافت می کند."

گونه برنج دارای چندین مواد مغذی در گلخانه آزمایش می شود

خط برنج جدید دارای چندین مواد مغذی هنوز در مرحله آزمایشی است. تا امروز این گیاهان در گلخانه رشد کرده اند و محتوای ریز مغذی های آن ها آزمایش شده است. بولار می گوید: "ما در آینده این خط را بهبود می بخشیم." همچنین برای آزمایش این گیاهان در مزارع آزمایشی محدود، برنامه ریزی شده است تا مشخص شود که آیا ویژگی های ریز مغذی ها و هم چنین خواص زراعی به همان اندازه ای که در گلخانه افزایش داشته اند در زمین های کشاورزی نیز افزایش می یابند یا خیر.

بولار امیدوار است که این گونه ی جدید برنج سال بعد در مزارع آزمایش شود. اما او هنوز نمی داند که چه زمانی آن ها برای تولید در مزارع کشاورزان آماده هستند. او می گوید: "احتمالا پنج سال طول خواهد کشید که برنج دارای چند ماده مغذی بتواند برای کاهش گرسنگی پنهان مورد استفاده قرار گیرد."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید