Iranian Agriculture News Agency

نقل و انتقال سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد



دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری صبح روز شنبه با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال گذشته ، ۱۲ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۵۱سند در کشور ثبت شده است و بیشترین آمار متعلق به استان تهران است که ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۴۸ مورد بیشترین آمار ثبت بوده است.

به گزارش میزان، به گفته رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران، استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس در مراتب بعدی قرار دارند و همچنین استان ایلام با ۵۹ هزار مورد کمترین آمار را داشته است.

وی اضافه کرد: در ۴ ماهه سال جاری،۳ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۴۵ مورد سند در کل کشور ثبت شده است که بیشترین آمار مربوط به تهران با آمار یک میلیون و ۳۷ هزار و ۸۶ مورد و ایلام با ۱۸ هزار و ۱۲۳ مورد کمترین بوده است.

دشتی اردکانی ادامه داد: در سال ۹۵، ۱۰۲ میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان دفاتر اسناد رسمی حق ثبت را وصول و به حساب خزانه واریز کرده اند.

دشتی اردکانی درباره آزمون کانون گفت: برگزاری آزمون بر عهده سازمان ثبت است اما تا جایی که اطلاع دارم، امسال آزمون کانون برگزار نمی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر افرایش ۱۰ درصدی نرخ حق التحریر و ابطال این موضوع از سوی دیوان عدالت اداری بیان کرد: طبق قانون نرخ حق التحریر هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد که با توجه به تورم در کشور و اضافه شدن دستمزد باید این قانون مورد بازنگری قرار بگیرد، در بخشنامه سال ۹۲ آمده بود هر ساله ۱۰ درصد اضافه شود. سال گذشته انجام شد اما امسال هیات عمومی رای داد که نباید انجام نشود و ما هم اضافه نکردیم تا رعایت حال مردم شود و تعرفه طبق سال ۹۴ انجام می شود. اگر مردم این موضوع را مشاهده کردند می توانند به بازرسی کانون شکایت کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره اختلاف پلیس و ثبت بر سر سند خودرو اظهار کرد: در حال حاضر در دفاتر، سند نقل و انتقالات ثبت می شود و بخشنامه رییس قوه قضاییه فصل الخطاب است.

نباید مردم را سردرگم کنیم. طبق روال، تعویض پلاک توسط پلیس و نقل و انتقال مالکیت توسط دفاتر ثبت اسناد انجام می شود.

دشتی اردکانی درباره اختلاف حقوقی با بنگاه های معاملات املاک نیز گفت: سند رسمی مزایایی دارد که هیچ سند دیگری ندارد. بنگاه ها باید طرفین را پیدا کنند و برای تنظیم سند به دفاتر هدایت کنند. در قانون پیش فروش ساختمان هم پیش بینی شده که سند پیش فروش باید در دفاتر تنظیم شود.

به گفته وی در سال گذشته ۳۲۹ مورد و در چهار ماهه نخست امسال ۱۲۵ مورد سند پیش فروش در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید