Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد:

170 تعاونی روستایی تخصصی گیاهان دارویی در کشور تشکیل می شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای سازمان‌دهی تولیدکنندگان گیاهان دارویی تا ۵ سال آینده ۱۷۰ تعاونی روستایی تخصصی گیاهان دارویی در کشور تشکیل می شود.

170 تعاونی روستایی تخصصی گیاهان دارویی در کشور تشکیل می شود


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای سازمان‌دهی تولیدکنندگان گیاهان دارویی تا ۵ سال آینده ۱۷۰ تعاونی روستایی تخصصی گیاهان دارویی در کشور تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایانا از سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین صفایی در آیین افتتاح کارگاه تولید عرقیات گیاهی GGP در روستای تیرتاش گلوگاه اظهار کرد: این نوع همکاری‌ها بین دولت‌ها باعث تحکیم روابط اجتماعی و فرهنگی خواهد شد و به عنوان یک فعالیت مشارکت مدارانه است. وی افزود: دهه‌های گذشته کشورها و ملت‌ها رویکرد جدیدی بر گیاهان دارویی و فراورده‌های آن داشتند که در این زمینه در اقلیم ایران 7 هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شد که از این تعداد گونه ۲ هزار و ۳۰۰ گونه کاربرد دارویی، آرایشی، بهداشتی و عطریات دارد.
صفایی افزود: از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی یک‌هزار و ۷۰۰ گونه مختص اقلیم ایران است که از سرمایه بزرگ برای سرمایه‌گذاری و پیشرفت در این حوزه می‌تواند باشد.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی در ایران سند راهبردی تنظیم شده که این سند در چهار سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است‌.
وی ادامه داد: در این سند آمده است برداشت از مراتع کاهش یابد اما کشت گیاهان دارویی به صورت صنعتی به ۵۰۰ هزار هکتار توسعه پیدا خواهد کرد و تا ۱۰ سال آینده جزو ۱۰ صادرکننده بزرگ گیاهان دارویی باشیم که در حال حاضر فاصله زیادی داریم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، توسعه مصرف گیاهان دارویی را جزو الزامات مهم این سند عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف گیاهان دارویی در ایران ۴۰۰ گرم است که باید ارزش گیاهان دارویی در بسته داروهای انسانی به ۲۰ درصد افزایش یاید.
صفایی با بیان اینکه برای سازمان‌دهی تولیدکنندگان گیاهان دارویی تا ۵ سال آینده ۱۷۰ تعاونی روستایی تخصصی گیاهان دارویی در کشور تشکیل خواهد شد، گفت: دو سال گذشته ۳۸ تعاونی گیاهان دارویی تاسیس شد و بر اساس این سند ۱۴۰ تعاونی دیگر با محوریت فعالیت گیاهان دارویی در سه سال آینده راه‌اندازی می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در آیین افتتاح کارگاه تولید عرقیات گیاهی در روستای تیرتاش گلوگاه اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که در اسفند سال ۹۳ از سوی دفتر امور بین‌الملل و حوزه بانوان وزارت جهاد کشاورزی با سفارت ژاپن انجام شد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جهاد کشاورزی مازندران و سفیر ژاپن برای ساخت کارگاه عرقیات گیاهی در روستای تیرتاش گلوگاه امضا شد و این پروژه در مهرماه ۹۴ استارت خورد‌.
دلاور حیدرپور افزود: با کمک سفارت ژاپن ۲۵۲ میلیون تومان در اختیار سازمان جهاد کشاورزی مازندران قرار گرفت و زمینه استارت این پروژه فراهم شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: از این دست پروژه‌ها می‌توان در توانمندسازی و ارتقا سطح معیشتی تعاونی‌ها و توسعه روستایی استفاده کرد و از فعالیت‌های بزرگی است که می‌تواند الگو برای سایر شهرستان‌ها و تشکل‌ها باشد.
این مسؤول اضافه کرد: کارگاه تولید عرقیات گیاهی در روستای تیرتاش گلوگاه به مدت یک و نیم سال به بهره‌برداری رسید.
حیدرپور با بیان اینکه علاوه بر این همکاری با کشور ژاپن شاهد همکاری انتقال تکنولوژی در اراضی شالیزاری از دهه ۹۰ میلادی در مازندران در منطقه هراز آغاز شد گفت: با انتقال تجربه از کشور ژاپن برای مزارع برنج حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شد.
وی با اشاره به اینکه با توسعه همکاری بین کشور ژاپن و استان مازندران می‌توانیم در هر زمینه‌ای همکاری لازم داشته باشیم ادامه داد: اقدامات لازم برای کارگاه فرآوری انجیر با کشور ژاپن انجام شد و این کشور برای تجهیز این کارگاه اعلام آمادگی کردند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: مازندران به دلیل ظرفیت بالایی که در بخش کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی دارد می‌توانیم در گسترش تعاونی‌ها و ایجاد اشتغال گام برداریم.
این مسؤول ادامه داد: ۸۰۰ هکتار انواع گیاهان دارویی در مازندران تولید می‌شود که لازم است با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و بازاریابی تشکل‌ها از این فرصت در استان استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید