Iranian Agriculture News Agency

تغییرات اقلیمی موج‌های گرمایی به‌وجود می‌آورد که حتی افراد سالم را می‌کشد

بر اساس یک تحلیل تازه اگر با گرمایش جهانی مقابله نشود، سطوحی از گرمای مرطوب که می‌تواند در طی چند ساعت انسان را از پای درآورد، زندگی میلیون‌ها نفر در جنوب آسیا و خلیج فارس را با مخاطره روبه‌رو خواهد کرد.

تغییرات اقلیمی موج‌های گرمایی به‌وجود می‌آورد که حتی افراد سالم را می‌کشد

بر اساس یک تحلیل تازه اگر با گرمایش جهانی مقابله نشود، سطوحی از گرمای مرطوب که می‌تواند در طی چند ساعت انسان را از پای درآورد، زندگی میلیون‌ها نفر در جنوب آسیا و خلیج فارس را با مخاطره روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش ایانا از گاردین ، بر اساس تحقیقی تازه، امواج گرمایی شدید که می‌تواند حتی افراد سالم را در چند ساعت بکشد، بخش‌هایی از شبه قاره هند را در خواهد نوردید؛ مگر اینکه انتشار جهانی گاز کربن به سرعت متوقف شود.

حتی بیرون از محدوده مناطق مذکور، سه چهارم از جمعیت 1.7 میلیارد نفری، به‌ویژه کشاورزانی که در اطراف رودخانه گنگ و دره سند به کشاورزی مشغولند تا پایان قرن حاضر، در معرض سطحی از حرارت مرطوب قرار می‌گیرند که در دسته‌بندی " بسیار خطرناک " طبقه‌بندی شده است.

تحلیل تازه تاثیر تغییرات اقلیمی بر ترکیب مرگبار حرارت و رطوبت را برآورد کرده که با مقیاسی معروف به دمای " لامپ مرطوب " ( WBT ) برآورد شده است. به محض اینکه این نوع حرارت به 35 درجه برسد بدن انسان نمی‌تواند با تعریق، خود را خنک کند و حتی افراد سالمِ نشسته در سایه نیز در عرض 6 ساعت می‌میرند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که شدیدترین تاثیر گرمایش جهانی بر کشورهایی همچون هند خواهد بود. از آنجا که دولت این کشور می‌کوشد میلیون‌ها نفر را از فقر نجات دهد، انتشار کربن در آن هنوز در حال افزایش است.

پروفسور الفاتح الطاهر از موسسه تکنولوژی ماساچوست در آمریکا که مدیریت این تحقیق تازه را بر عهده دارد می‌گوید: " این امر، هند را بر سر دو راهی انتخاب بین نیاز به رشد اقتصادی با سرعت بالا و مصرف سوخت‌های فسیلی از یک سو و از سوی دیگر نیاز به اجتناب از چنین تاثیرات مرگباری قرار داده است " .

امواج گرمایی همچنین برای جنوب آسیا یک خطر بزرگ محسوب می‌شوند؛ سال 2015 این امواج به مرگ 3500 نفر منجر شد و زمانی که دما در پهالودی در راجستان به 51 درجه سلسیوس رسید، هند بالاترین دما را در تاریخ خود تجربه کرد. مطالعه تازه دیگری این هفته منتشر شد، تاثیر تغییرات اقلیمی را بر تقریبا 60 هزار مورد خودکشی کشاورزان هندی بررسی کرده است.

الطاهر می‌گوید کشاورزان فقیر با آنکه در تولید گازهای گلخانه‌ای که عامل تغییرات اقلیمی است سهم اندکی داشته‌اند اما در آینده، بیشتر در معرض خطرات امواج گرمایی مرطوب قرار خواهند داشت. بخش شرقی چین، دیگر منطقه پرجمعیتی که در آن، انتشار گازها رو به فزونی است نیز در معرض امواج گرمایی شدید است و دانشمندان اکنون در حال بررسی این خطر هستند.

تحقیق پیشین این دانشمندان که در سال 2015 منتشر شد نشان داد که اگر تغییرات اقلیمی همچنان ادامه پیدا کند، خلیج فارس، قلب صنعت نفت جهان و به‌ویژه ابوظبی، دوبی، دوحه و مناطق ساحلی ایران نیز از این امواج گرما که فراتر از تحمل انسان است، رنج خواهند برد.

تحقیق تازه که در مجله Science Advances به چاپ رسیده از مدل‌های منتخب کامپیوتری استفاده کرده که آب و هوای سال‌های گذشته جنوب آسیا را به دقت شبیه‌سازی کرده تا تحلیلی با وضوح بالا از این منطقه داشته باشد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

دانشمندان دریافتند که با فرض پیش رفتن اوضاع با شرایط موجود که انتشار کربن کاهش نیابد، 4 درصد از جمعیت، بین سال‌های 2071 تا 2100 حداقل یک بار از امواج کشنده گرمایی شش ساعته 35 درجه WBT رنج خواهند برد. شهرهای دچار این امواج از جمله لکهنو در اوتارپرادش و پتنه در بیهار هند در حال حاضر هر یک بیش از 200 میلیون جمعیت دارند.

مناطق وسیع جنوب آسیا که 75 درصد از جمعیت این منطقه را در خود جای داده است، حداقل یک موج گرمایی 31 درجه WBT را تجربه خواهد کرد. این میزان بالاتر از حدی است که سازمان هواشناسی آمریکا محدوده " خطر شدید " تعیین کرده و اخطار داده : " در شرایط بسیار پر خطر، اگر سریعا اقدامات احتیاطی انجام نگیرد، ممکن است به شدت بیمار شوید یا حتی جان خود را از دست بدهید " .

اما اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای طبق توافق آب و هوایی پاریس کاهش یابد، امواج گرمایی 35 درجه WBT به‌وجود نخواهد آمد و جمعیتی که تحت تاثیر موج گرمایی 31 درجه WBT قرار می‌گیرد، از 75 درصد به 55 درصد کاهش می‌یابد.

این تحلیل همچنین نشان داد که اگر با معضل تغییرات اقلیمی برخورد نشود، سطح 31 درجه WBT یک بار در هر دو سال برای 30 درصد از جمعیت،- بیش از 500 میلیون نفر- رخ خواهد داد اما اگر توافق پاریس رعایت شود تنها برای 2 درصد جمعیت رخ خواهد داد. آقای الطاهر می‌گوید: " این مشکل بسیار هشدار دهنده است اما اگر جامعه جهانی دست به کار شود، شدت امواج گرمایی را می‌توان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد " .

جنوب آسیا به‌ویژه در معرض خطر امواج گرمایی شدید قرار دارد زیرا باران‌های موسمی سالانه هوای گرم و مرطوب را به این منطقه می‌برد. آبیاری گسترده نیز بر مشکل می‌افزاید زیرا تبخیر آب، رطوبت را افزایش می‌دهد. شدت دما در خلیج فارس بالاتر است اما بر خلاف جنوب آسیا که در خشکی اتفاق می‌افتد، بیشتر در اطراف خود خلیج فارس نمود پیدا می‌کند.

در جولای سال 2015، وقتی دمای 46 درجه سیلسیوس با رطوبت 50 درصد ترکیب شد، دمای هوا در بندر ماهشهر به محدوده قابل زنده ماندن 35 درجه WBT رسید. محققان می‌گویند این امر نشان می‌دهد که ممکن است پیش از موعد پیش‌بینی شده به آستانه دمای خطرناک برسیم.

پروفسور کریستوف شر متخصص علوم اقلیمی در ETH زوریخ سوییس که در این مطالعه نقشی نداشته است می‌گوید: " این یک کار تحقیقی باارزش است که به احتمال زیاد درک ما از آینده تغییرات اقلیمی را شکل می‌دهد. به نظر من نتایج نگران کننده و هشدار دهنده است " .

او می‌گوید: این گزارش،ضرورت اقدام فوری برای قطع انتشار گازها و کمک به مردم برای تطابق یافتن با این معضل را ثابت می‌کند. شر تذکر می‌دهد که در مدل‌سازی، تردیدهایی وجود دارد- چون می‌تواند تاثیرات را دست کم بگیرد یا بزرگ نمایی کند- زیرا سنجش آب و هوا در شرایط باران‌های موسمی می‌تواند بسیار دشوار باشد و اطلاعات تاریخی نیز نسبتا کم است.

پروفسور کریس هانتینگفورد در مرکز مطالعات زیست بوم و آب انگلستان می گوید: اگراجازه داشته باشید تنها یک کلمه برای توصیف تغییرات اقلیمی به کار ببرید آنگاه کلمه " غیر منصفانه " بهترین انتخاب است. انتظار داریم سطوح فزاینده دی اکسید کربن در جو باعث پدید آمدن امواج گرمایی مرگبار در بیشتر مناطق جنوب آسیا شود. با این حال بسیاری از کسانی که آنجا زندگی می‌کنند تاثیر بسیار کمی در تغییرات اقلیمی داشته‌اند.

ترجمه: محسن حدادی

L-960522-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید