Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی کارخانه‌های خوراک دام به ایانا خبر داد:

صرفه‌جویی سالانه بیش از 1000 میلیارد تومان با استفاده از خوراک صنعتی در دان طیور

کارخانه‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان، با تولید بهداشتی و استاندارد خوراک برای واحدهای پرورشی، گام بزرگی در راستای بهبود ضریب تبدیل و کاهش هزینه‌ها برمی‌دارند.

صرفه‌جویی سالانه بیش از 1000 میلیارد تومان با استفاده از خوراک صنعتی در دان طیور

کارخانه‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان، با تولید بهداشتی و استاندارد خوراک برای واحدهای پرورشی، گام بزرگی در راستای بهبود ضریب تبدیل و کاهش هزینه‌ها برمی‌دارند.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: استفاده از خوراک صنعتی، نه‌تنها برای واحد پرورشی از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود، بلکه بهره‌وری از خوراک را به نسبت ارزی که برای واردات آن پرداخت می‌شود، افزایش می‌دهد.

حسین کیهانی با اشاره به اینکه سالانه حدود دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود، افزود: اکنون ضریب تبدیل طیور در کشور بین 2.2 تا 2.4 است. در حالی که استانداردهای جهانی بین 1.6 تا 1.7 متغیر هستند. محاسبات نشان می‌دهد که در ضریب تبدیل بیشتر از 1.8 تا سقف 2.2 حدود 400 گرم دان بیشتر به ازای تولید هر کیلوگرم مرغ، مصرف می‌شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن متوسط تولید سالانه، 840 هزار تن خوراک بیشتر در مرغداری‌ها به مصرف می‌رسد. اگر میانگین قیمت دان به ازای هر کیلوگرم یک‌هزار و 400 تومان باشد، سالانه یک‌هزار و 176 میلیارد تومان، نرخ خوراکی است که واحدهای پرورشی می‌توانند با استفاده از خوراک صنعتی، در هزینه‌کرد آن صرفه‌جویی کنند.

به گفته وی، گذشته از این‌ها هر سال بین 9 تا 11 میلیون تن، اقلام مختلف خوراک اولیه دام، طیور و آبزیان وارد کشور می‌شود که به ازای آن ارز قابل توجهی از کشور بیرون می‌رود؛ بنابراین منطقی نیست که چنین خوراکی به‌صورت خام خوری و سنتی در واحدهای پرورشی استفاده شود. به‌عنوان مثال، اگر سالانه به واردات شش میلیون تن ذرت نیاز باشد، این محصول در روسیه به ازای هر تن، 180 تا 200 دلار ارز لازم دارد؛ به عبارتی بین یک میلیارد و 800 میلیون تا یک میلیارد و 200 میلیون دلار. به همین دلیل باید نهایت دقت را به کار برد تا این خوراک، به بیشینه ضریب تبدیل در واحدهای پرورشی برسد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان عنوان کرد: در صورتی که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید تا افق 1404 تولید خوراک دام، طیور و آبزیان به 26 میلیون تن در سال برسد، اکنون کارخانه‌های موجود در کشور حدود 20 میلیون تن ظرفیت داشته و تنها از 40 درصد راندمان خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر قرار است به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم، باید زیرساخت‌های آن از قبل فراهم بوده و در نحوه مصرف خوراک تجدید نظر جدی صورت گیرد.

کیهانی با بیان اینکه تعداد واحدهای دامی که از خوراک سنتی استفاده می‌کنند، بسیار کمتر از مرغداری‌ها است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 22 هزار واحد مرغداری در کشور فعالیت دارند که بیشتر آنها با آسیاب میکسرهای نصب‌شده در واحد خود و به‌صورت کاملاً سنتی، خوراک مورد نیازشان را تأمین می‌کنند. زیرا مرغدار تصور می‌کند تهیه خوراک به این شکل، ارزان‌تر تمام می‌شود و کارخانه‌ها نیز به‌دلیل هزینه‌هایی که برای برق صنعتی و کارگر پرداخت می‌کنند و همچنین ارائه مالیات، توانایی رقابت با این دسته از تولیدکنندگان را ندارند.

وی تأکید کرد: اگرچه تولید خوراک به‌صورت سنتی ارزان‌تر است، اما مسائل بهداشتی و جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری‌زا در این گونه خوراک‌ها رعایت نشده و در نهایت محصول چندان سالمی به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. در حالی که مرغدار با استفاده از خوراک صنعتی، قادر است دوره پرورش خود را از 50 به 45 روز کاهش دهد و هزینه‌های کمتری برای نگهداری بپردازد. البته ریسک بیماری‌ها نیز با این اقدام، کاهش یافته و آنتی‌بیوتیک کمتری نسبت به دوره پرورشی بلندمدت، مصرف می‌شود.

کیهانی در پایان اظهار کرد: متأسفانه هنوز هیچ عزم جدی برای جلوگیری از خام خوری خوراک دام و طیور وجود نداشته و کارخانه‌ها هم در جایگاهی نیستند که برای این موضوع به‌طور مستقل اقدام کنند. البته مذاکراتی در این زمینه با سازمان دامپزشکی صورت گرفته که امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک بتوان فرهنگ استفاده از خوراک صنعتی در واحدهای پرورشی را نهادینه کرد.

سخنان این نماینده بخش خصوصی در حالی است که چندی پیش، مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور از پیش‌بینی حذف خوراک سنتی تا پنج سال آینده در واحدهای پرورش، خبر داده بود./

V-960522-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید