Iranian Agriculture News Agency

زنجان قطب اصلاح نژاد دام سبک در کشور/ افتتاح چهارمین مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری در زنجان

چهارمین مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری استان زنجان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار شهرستان سلطانیه و سایر مسئولان استانی و شهرستانی با سرمایه گذاری شرکت راهبران اندیشه توسعه زنجان در روستای خیرآباد شهرستان سلطانیه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

زنجان قطب اصلاح نژاد دام سبک در کشور/ افتتاح چهارمین مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری در زنجان

چهارمین مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری استان زنجان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار شهرستان سلطانیه و سایر مسئولان استانی و شهرستانی با سرمایه گذاری شرکت راهبران اندیشه توسعه زنجان در روستای خیرآباد شهرستان سلطانیه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایانا از زنجان، محمدرضا نهاوندی‌پور، رئیس هیأت‌مدیره شرکت راهبران اندیشه توسعه زنجان در مراسم افتتاح این مرکز تصریح کرد: پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی در گوسفند افشاری جزو پروژه هایی است که از سال 85 در استان زنجان کلید خورد و در حال حاضر ژنی در گوسفند افشاری در استان تثبیت شده که فقط تعداد محدودی از کشورها در دنیا موفق به تثبیت این ژن شده اند به طوری که نژاد خالص دارای توان دوقلو زایی و چندقلو زایی را داشته باشد.

وی افزود: سرمایه گذاری انجام گرفته در این مرکز با هدف استقرار 300 راس دام مولد بوده است و طبق پیش‌بینی های انجام گرفته با وجود 300 راس میش حاوی ژن می توانیم سالانه به طور میانگین 900 راس بره حاوی ژن داشته باشیم و با سه بار زایش در دو سال به ازای هر میش بین 6 الی 12بره خواهیم داشت.

حسین جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم عنوان کرد: طبق بررسی ها و تحقیقاتی که به تفصیل طی سال های گذشته انجام گرفته، فعالیت های مرتبط با دامداری بویژه گوسفند داری و پرورش دام سبک با توجه به شرایط اقلیمی جزو فعالیت های دارای مزیت نسبی و با سود اقتصادی بالا در کشورمان و استان زنجان معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که طی سال های گذشته اهمیت و ضرورت خودکفایی در تولید برخی محصولات از جمله گندم در کشورمان باعث شده تا بیش تر روی تولید محصولات زراعی تمرکز شده و این موضوع کاهش سرمایه‌گذاری، تسهیلات دهی و کمک های فنی و اعتباری از فعالیت های دامداری در کشور را به دنبال داشته است.


سرمایه گذاری یک هزار و 348 میلیارد تومانی در بخش دام و طیور استان زنجان

جعفری با اشاره به سرمایه گذاری یک هزار و 348 میلیارد تومانی در بخش دام و طیور استان زنجان طی چند سال اخیر، این میزان سرمایه گذاری را بسیار قابل توجه دانست و افزود: سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش دام و طیور با هیچ صنعت دیگری در استان قابل مقایسه نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: حمایت، پشتیبانی و مشارکت دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی و سازمان جهاد کشاورزی این امکان را به وجود آورد تا با اتکا به دانش فنی و بومی موجود در استان زنجان، پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان زنجان به عنوان قطب اصلاح نژاد دام سبک در کشورمان شناخته می‌شود، تصریح کرد: با روندی که در این راستا در استان در پیش گرفته شده و با موفقیت های حاصل شده در این حوزه، به یقین پرورش گوسفند در آینده ای نزدیک به عنوان یک فعالیت اقتصادی سود ده مطرح خواهد بود.

جعفری خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال 7 هزار راس دام سبک از گله های مردمی در استان زنجان تحت پوشش پروژه اصلاح نژادی قرار گرفته است.

در ادامه این مراسم همچنین معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری در استان را کاری بی بدیل و بی نظیر دانست و اظهار کرد: برای انتقال یک صفت و بهبود راندمان تولید در یک دام حداقل 12 سال زمان لازم است ولی همت و تلاش متخصصان و دانشمندان دانشگاه زنجان سبب شد 3 الی 4 صفت به طور همزمان در مدت 6 سال به طور 100 درصد در گوسفند افشاری در استان تثبیت شود که یک دستاورد بزرگ علمی به حساب می آید.

رحمان رستم خانی بیان داشت: موفقیت و به نتیجه رسیدن پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری در استان زنجان به خوبی ثمرات ارتباط دهی و مشارکت دانشگاهیان با دستگاه های دولتی را نمایان می‌کند.

وی اضافه کرد: همراهی چند دستگاه دولتی در پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری در استان زنجان سبب شده که در حال حاضر امکان پرورش و بهره برداری از گوسفند افشاری به صورت کاملا بسته و صنعتی فراهم شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه زنجان هم اکنون به عنوان استان مرجع در مباحث پرورش و اصلاح نژاد دام سبک در کشور شناخته می شود، تصریح کرد: در حال حاضر دامداران 17 استان کشور قوچ های اصلاح نژاد شده استان زنجان را وارد گله های خود کرده اند.

رستم خانی با بیان اینکه پروژه اصلاح نژاد و تثبیت ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری تمام مباحث اقتصاد مقاومتی را در برمی گیرد، عنوان کرد: با اجرای این پروژه در سیستم پرواربندی موفق به افزایش وزن روزانه 500 الی 600 گرم شدیم که این کار در دنیا بی نظیر است.

وی توان تولید 3 تا 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه حجم دنبه را از جمله ویژه گی های گوسفند اصلاح شده در استان زنجان برشمرد.

رستم خانی در پایان بر نقش مدیریت جهادی در به ثمر رسیدن طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان تاکید کرد و از افتتاح دو مرکز پرورش و اصلاح نژاد گوسفند افشاری دیگر در آینده ای نزدیک در استان زنجان خبر داد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید