Iranian Agriculture News Agency

کشف جدید پژوهشگران دانشگاه کوینزلند

گیاهان میکروب‌ها را دوست دارند، و همینطور کشاورزان را

بخش تنوع گیاه دانشگاه "ساحل آفتابی" به کمک پژوهشگران دانشگاه کوینزلند آمده است تا اثبات کنند که طبیعت دست بالا را دارد- حداقل زمانی که مسئله، میکروب های گیاهی هستند.

گیاهان میکروب‌ها را دوست دارند، و همینطور کشاورزان را

بخش تنوع گیاه دانشگاه ساحل آفتابی ( (Sunshine Coast به کمک پژوهشگران دانشگاه کوینزلند آمده است تا اثبات کنند که طبیعت دست بالا را دارد- حداقل زمانی که مسئله، میکروب های گیاهی هستند.

به گزارش ایانا از سایت "یوراکلرت"، پروفسور فیل هیوجن هولتز مدیر مرکز اکوژنومیک استرالیا می گوید: "مطالعه درباره اجتماع میکروب ها برای رشد گیاهان ضروری است و می تواند بازده محصولات کشاورزی و گیاهان را افزایش دهد."

پروفسور "هیوجن هولتز" از دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوینزلند می گوید: "گیاهان برای بیش از ۴۰۰ میلیون سال تکامل یافته اند تا محیط زیست مناسبی برای میکروب ها فراهم کنند تا آن ها بتوانند در سراسر بدن گیاهان از برگ تا ریشه ها سکنی گزینند."

مطالعات قبلی در رابطه با تاثیر اجتماع میکروب ها بر گیاه میزبان، بر گیاهان و محصولات نمونه مانند بنشن و نیشکر تمرکز می کردند، اما نه بر کل طیف گونه ها.

او می گوید: "در یک سمپوزیوم که در سال ۲۰۱۲ در یونان برگزار شد من متوجه شدم که تقریبا همه ی پژوهشگران گیاه بر یک یا حداکثر چندین گونه گیاهی کار کرده اند، بنابراین شما می شنوید که آن ها با نام گونه های گیاهی به یکدیگر ارجاع می دهند". "گروه من به تاثیرات متقابل طبیعت در مقابل غذا در میکروبیوم های مرتبط با گیاه میزبان علاقه مند هستند. شما نیاز به یک نمونه یا حدوسط پیشرفته از گروه میزبان دارید تا ببینید آیا میکروارگانیسم ها با میزبان خود رشد می کند (طبیعت) یا در نتیجه شرایط محیطی (غذا)."

این نوع از تجزیه و تحلیل ها محقق نمی شد اگر پژوهشگران گستره وسیعی از گونه های گیاهی را بررسی نمی کردند.

او می گوید: "پژوهشگر دانشکده کشاورزی و علوم غذایی، پروفسور سوزان اشمیت نشان داده است که داده های جمع آوری شده از تپه های منطقه کولولا ( (cooloola در پارک ملی ماسه ای در منطقه "سواحل آفتابی" در استرالیا برای پاسخ دادن به این سوال ایده آل هستند."

این منطقه طیف وسیعی از گونه های گیاهی در مجاورت یکدیگر و در محیط زیست های با خاک بسیار متفاوت را شامل می شود و اجازه می دهد که به سوال مربوط به طبیعت در مقابل غذا پاسخ داده شود. توجه به این مسئله نیز مهم است که استرالیا یکی از مکان های اندکی است که شما به نمایندگان تمام گیاهان این کشور دسترسی دارید- برای مثال شما نمی توانید همین طیف از گونه های گیاهی را در اروپا پوشش دهید.

پروفسور اشمیت می گوید: "کولولا به طور ایده آلی با مجموعه پیشرفته سیستم های تپه های شنی که در طول بیش از چند صد هزار سال در مجاورت یکدیگر توسعه یافته اند تناسب دارد."

او می گوید: "ما نمونه های ریشه و خاک را از گونه های گیاهی بی دانه و دانه دار- پنجه گرگ، سرخس، سرخس نخلی، ناژو و گیاهان گلدار- که در درون سیستم این تپه ها رشد می کنند جمع آوری کردیم و اجتماع باکتری های ساکن را بررسی کردیم. این مطالعه نشان داد که ژنتیک گیاهان بر اجتماعات ساکن در ریشه به شیوه ای که با تکامل آن ها سازگار است تاثیر می گذارد، اما این در میان تاثیرات وسیع تر محیط زیستی در درجه دوم قرار دارد."

این مسئله هم چنین این استنباط را تایید می کند که میکروبیوم هسته ای ریشه در طول تاریخ ۴۰۰ میلیونی آن ها با گیاهان زمینی تکامل یافته است.

پروفسور اشمیت می گوید یکی از تفاوت های مهم بین گیاهان و حیوانات توانایی محدود گیاهان در انتقال عمودی میکروارگانیسم ها به نسل های بعدی است.

او می گوید: "گیاهان هم چنین تحرک محدودی دارند و عموما کل زندگی خود را در یک مکان می گذرانند. در نتیجه جوامع میکروارگانیسم های مرتبط با گیاهان به طور عمده از محیط زیست خود تاثیر پذیرفته اند."

مشابه اکتشافات اخیر در مورد اهمیت اجتماع میکروب های درون روده در حیوانات، شواهد خوبی مبنی بر اینکه رشد گیاهان و قدرت آن ها به میکروب های مطلوب بستگی دارد وجود دارد.

او می گوید: "به طور فزاینده ای کشاورزان برای حمایت از محصولات خود می خواهند تا بر میکروب های مفید سرمایه گذاری کنند، و علم با ایجاد افزایش مقاومت محصولات در مقابل آفات، بیماری ها و فشارهای محیطی و بهبود دسترسی آن ها به مواد مغذی می تواند به طراحی پروبیوتیک های موثر در محصول کمک کند تا محصولات سالم تر، سخت تر و پربارتر باشند."

اشمیت می گوید: "دانستن این که تمام گیاهان دارای میکروبیوم هسته ای در ریشه خود هستند قدمی در جهت فهم اصول روابط پیچیده بین میکروارگانیسم ها و گیاهان است. ما اکنون نیاز داریم بفهمیم این میکروارگانیسم های ارزشمند برای ریشه چه نقشی بازی می کنند و ما چگونه می توانیم پتانسیل آن ها را برای کشاورزی بوم شناختی مهار کنیم."

این مقاله در مجله ارتباطات طبیعت ( (Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید