Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

با حکم سازمان تعزیرات حکومتی فروش بن‌سای و بامبو ممنوع شد

بر اساس حکم سازمان تعزیرات حکومتی از یکم شهریورماه سال جاری فروش بن‌سای و بامبو ممنوع شد.

با حکم سازمان تعزیرات حکومتی فروش بن‌سای و بامبو ممنوع شد

بر اساس حکم سازمان تعزیرات حکومتی از یکم شهریورماه سال جاری فروش بن‌سای و بامبو ممنوع شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: این حکم با درخواست وزارت جهاد کشاورزی و با هدف مبارزه با قاچاق گل و گیاه زینتی صادر شده است.

اکبر شاهرخی افزود: این ممنوعیت در حالی است که تعداد زیادی از بن‌سای و بامبوهای که در محل‌های عرضه و مغازه‌های گل‌فروشی وجود دارد با مجوز وارد کشور شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که از سال 93 هیچ مجوزی برای واردات بن‌سای صادر نشده است پس چگونه این گیاه هنوز عرضه می‌شود، بیان کرد: بن‌سای نوعی از درختان زینتی کوتاه‌قد است که زمان زیادی برای پرورش آن لازم است، در بن‌سای هر چقدر عمر گیاه بالاتر باشد قیمت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابرین بسیاری از بن‌سای‌هایی که در بازار دیده می‌شود توسط پرورش‌دهندگان پیش از توقف صدور مجوزها و اعلام ممنوعیت وارد کشور شده‌اند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه به هیچ روشی نمی‌توان بن‌سای و بامبوهای قاچاق را از غیرقاچاق تشخیص داد، عنوان کرد: منصافانه نیست که پرورش‌دهندگان بن‌سای که زمان زیادی را صرف پرورش و نگهداری از این گیاه پرزحمت کرده‌اند را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: البته سازمان تعزیرات حکومتی پذیرفته است که مجوزهای پرورش‌دهندگان مورد بررسی قرار بگیرد، اما این پیشنهاد نیز با توجه به نبود آمار دقیق از تعداد فروش و عرضه این گیاه، کاری بیهوده خواهد بود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه درباره نحوه ورود بن‌سای به کشور و دلیل ممنوعیت آن، تأکید کرد: به‌تازگی این محصول به تعداد زیاد توسط کولبران به داخل کشور حمل می‌شود و این نگرانی‌ها وجود دارد که به همراه آن بیماری‌های قرنطینه‌ای وارد کشور شود.

شاهرخی خاطرنشان ساخت: راه‌حل این مشکل جمع کردن این گیاهان از محل‌های عرضه و مغازه‌ها نیست؛ چرا که هم‌اکنون بیش از پنج‌هزار کانال تلگرامی و سایت‌های اینترنتی برای عرضه آن‌ها وجود دارد و باید مشکل را از مبداء حل کرد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نمی‌توان مردم را از داشتن این گیاهان محروم کرد، اظهار کرد: تولیدکنندگان داخلی توان تولید بن‌سای و بامبو را به میزان نیاز ندارند و ما ناچاریم بخش از آن را از طریق واردات تأمین کنیم، مردم خواهان این گیاهان هستند و بهتر است به جای ممنوعیت، صدور مجوزها به تعداد کافی دوباره آغاز شود تا امکان کنترل واردات به کشور وجود داشته باشد و از قاچاق جلوگیری شود./

G-960522-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید