Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی مطرح کرد:

سالن‌های خالی مرغداری در کشورهای آسیای میانه و اوکراین، فرصتی برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی


بحث پرورش طیور در کشاورزی فراسرزمینی، کمتر مورد توجه بوده است، در حالی که این موضوع نیز می‌تواند یکی از اهداف سرمایه‌گذاران باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه کشاورزی فراسرزمینی، گفت: کشورهای آسیای میانه، مانند قزاقستان، قرقیزستان و ترکمنستان از موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش مرغ گوشتی برخوردار است. البته در این میان، کشور اوکراین نیز موقعیت‌های قابل توجهی دارد.
علی مظفری، با اشاره به اینکه بعد از فروپاشی شوروی سابق، اکثر سالن‌های کشورهای مستقل شده که در همسایگی ایران هستند، خالی مانده است، افزود: این سالن‌ها که بیشتر برای پرورش مرغ گوشتی مناسب است می‌تواند حتی به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد و در قالب قراردادهای تعیین شده، این امتیاز به آنها برسد. یکی از مشکلات کشورهای شوروی سابق، کمبود نیروی متخصص و مدیریتی است که از نظام کمونیستی قدیم در این کشورها به ارث رسیده است.
به گفته وی، کشور اوکراین هم موقعیتی مطلوب در همین راستا دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در قالب کشاورزی فراسرزمینی در آنجا فعالیت کنند. البته مزیتی که این کشورها برای سرمایه‌گذار خواهد داشت، تامین دان به راحت‌ترین شکل ممکن است. زیرا بخش اعظم دان مورد نیاز طیور داخل کشور از همین مناطق وارد می‌شود و هزینه‌های حمل و گمرکی، قیمت تمام شده مرغ را به شدت بالا می‌برد. این در حالی است که کشوری مانند اوکراین یا قزاقستان، خود تولیدکننده محصولی مانند ذرت و کنجاله سویاست و مرغداری در این سرزمین، دیگر با دغدغه تامین خوراک همراه نخواهد بود.
مظفری، عنوان کرد: اکنون اوکراین بخشی از مرغ تولید شده خود را با برند حلال به عراق و افغانستان صادر می‌کند. با کشاورزی فراسرزمینی در این کشور، بخشی از این بازار می‌تواند سهم تولیدکنندگان ایرانی باشد که در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته شکل تولید در این کشور،‌ بیشتر به شکل زنجیره‌ای است و هزینه تولید در آن به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. ایرانی‌ها نیز می‌توانند به روش‌های مختلف در قالب قرارداد یا مشارکت، به صورت زنجیره‌ای تولید کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر، مرغی که به بهانه صادرات در ایران تولید می‌شود، بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم برای تولیدکننده هزینه دارد، در حالی که اوکراین با نرخ یک دلار و ۵۰ سنت، همین مرغ را به عراقی‌ها می‌فروشد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند از فرصت موجود نهایت بهره را ببرند. البته وزارت جهاد کشاورزی، اجازه ورود مرغ به داخل ایران را نخواهد داد و آن ها باید تنها با هدف صادرات به کشورهای دیگر، کشاورزی فراسرزمینی در زیربخش طیور را دنبال کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی، دلیل عدم اجازه ورود مرغ تولید شده به واسطه کشاورزی فراسرزمینی به داخل ایران را تولید بالای کشور دانست و گفت: ما اکنون ظرفیت تولید بیش از سه میلیون مرغ در کشور را داریم در حالی که مصرف داخلی حدود دو میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین مازاد تولید باید صادر شود که آن هم به دلیل وجود رقبای قدرتمندی مانند ترکیه و اوکراین، سهم قابل توجهی از بازارهای اطراف منطقه در دست ایران نیست.
وی در پایان افزود: از آنجا که در چند سال اخیر بحث کمبود منابع آبی، مطرح بوده به همین دلیل مفهوم "فراسرزمینی" بیشتر در چارچوب کشت و زرع گنجانده شده و کمتر در زیربخش‌هایی مانند مرغداری راه پیدا کرده است. زیرا استفاده از امکانات زمین و آب کشورهای دیگر برای کشاورزی فراسرزمینی، در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید