Iranian Agriculture News Agency

در نشست وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 مطرح شد:

دفاع از وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی در حوزه تولید/ تاکید بر اتخاذ سیاست های فرهنگی مراعات شأن اجتماعی کشاورزان

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای دولت دوازدهم در نشست کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 مجلس گفت: با این هزینه‌های بالای بخش کشاورزی که قیمت تمام شده نهایی محصولات بالا بوده نمی‌توان با کشورهای دنیا رقابت کرد.

دفاع از وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی در حوزه تولید/ تاکید بر اتخاذ سیاست های فرهنگی مراعات شأن اجتماعی کشاورزان


وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای دولت دوازدهم گفت: با این هزینه‌های بالای بخش کشاورزی که قیمت تمام شده نهایی محصولات بالا بوده نمی‌توان با کشورهای دنیا رقابت کرد.

به گزارش ایانا از خانه ملت، نشست کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی شامگاه یکشنبه برگزار شد.

حجتی در این نشست با بیان اینکه بخش کشاورزی در دنیا به دلیل ماهیتش حمایت خاص می‌شود، گفت: کشورهای مختلف یارانه‌های صدها میلیارد دلاری به کشاورزان می‌دهند، حتی کشورهای کوچک نیز حمایت‌های آنچنانی از بخش کشاورزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سهم کشاورزی در اقتصاد کشور 31 درصد است، افزود: نگاه وزارت جهاد کشاورزی به تولید، نگاه زنجیره اقتصادی است و صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی باید در حوزه تولید باشد.

حجتی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: با این هزینه‌های بالای بخش کشاورزی که قیمت تمام شده نهایی محصولات بالا بوده نمی‌توان با کشورهای دنیا رقابت کرد.

وی ادامه داد: در بخش آموزش و ترویج کشاورزی تلاش‌های زیادی صورت گرفته و برنامه‌های خوبی برای ترویج کشاورزی انجام شده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ زمین کشاورزی را نمی‌توان یافت که ناظر نداشته باشد و سیاست الگوی کشت در حال حاضر از طریق ترویج پیش برده می‌شود.

اظهارات نمایندگان عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست، حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه بحث لایحه یک و نیم میلیارد دلاری اشتغال روستایی به صورت جدی پیگیری می‌شود، گفت: باید از تسهیلات ارزی برای پروژه‌ها استفاده شود و منابع صندوق در بخش کشاورزی به هدر نرود.

وی با تأکید بر توسعه آبیاری تحت فشار ادامه داد: باید از تولید داخل در بحث تعرفه ها حمایت شود و لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلاری فرصت مناسبی برای توسعه کشت گلخانه‌ای است.

محمود شکری با بیان اینکه سود تسهیلات بخش کشاورزی باید کاهش یابد، گفت: در حوزه انتخابیه بنده چند هزار هکتار زمین شیب‌دار شناسایی شده اما اقداماتی برای قابل کشت کردن این زمین‌ها جهت اشتغالزایی جوانان صورت نگرفته است.

رحیم زارع در این نشست بر اعطای مشوق‌های صادراتی به صورت جداگانه در بخش کشاورزی توسط دولت تأکید کرد.

نایب رئیس فراکسیون تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 با تأکید بر رشد اقتصادی و آمایش بخش کشاورزی گفت: بهره‌وری آب و مدیریت آب و خاک در بخش کشاورزی باید فعال شود که به این منظور باید آبیاری تحت فشار، ساماندهی قنوات و ایجاد کانال‌های آبیاری مد نظر قرار گیرد.

زارع همچنین بر ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات در بخش کشاورزی تأکید کرد.

علی اصغر یوسف‌ نژاد با بیان اینکه ستون فقرات برنامه ششم توسعه از لحاظ کمی و کیفی بخش کشاورزی است، گفت: حفاظت و صیانت از جنگل‌ها باید مد نظر قرار گیرد چرا که بخش‌هایی که طرح توسعه داشتند مورد حفاظت قرار گرفت، اما در مکان‌هایی که طرح توسعه نداشته‌اند جنگل‌ها نابود شد که اگر به همین شیوه ادامه یابد، 5 سال آینده جنگل‌های کشور نابود می‌شود.

محمدحسین فرهنگی در این نشست با تأکید بر لزوم تثبیت اشتغال در بخش کشاورزی افزود: عده‌ای کار بر روی زمین کشاورزی را شغل نمی‌دانند، اما کار در کارخانه را شغل می‌دانند لذا باید یک کار کارشناسی مناسبی در بخش کشاورزی انجام شود همانند اینکه بیمه کشاورزی اجباری شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای رفع موانع کسب و کار در بخش کشاورزی باید اقدامات جدی صورت گرفته و موانع کسب و کار برطرف شود.

عبدالرضا مصری با بیان اینکه مجلس در بودجه‌های سالانه و برنامه ششم توسعه برای بخش کشاورزی سنگ تمام گذاشت، گفت: شوک‌هایی که به بخش کشاورزی وارد شده، بخش کشاورزی را ویران کرده است همانند پول ذرت که 14 درصد کم شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع پرداخت خرید تضمینی گندم باید در دولت رفع شود که در این صورت کشاورز می‌تواند سریع‌تر نهاده‌ها را تأمین کند.

وی بر لزوم احترام اجتماعی به کشاورز تأکید کرد و افزود: بسیاری از کشورها شأن اجتماعی کشاورز را حفظ می‌کنند و در این زمینه فرهنگ سازی‌های زیادی می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی نیز باید فرهنگ‌سازی‌های لازم در این زمینه را انجام دهد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید