Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه نان‌های حجیم:

13 درصد مصرف کشور نان‌های حجیم است/ باگت و بربری گران نخواهد شد

هرچند به علت عدم فرهنگ‌سازی مصرف نان‌های حجیم کشور فقط 13 درصد مصرف کنونی را دربرمی‌گیرد، اما اتحادیه نان‌های حجیم با وجود افزایش قیمت آرد و گران شدن نان‌های سنتی، قیمت باگت و بربری‌های حجیم خود را افزایش نخواهد داد.

مدیرعامل اتحادیه نان‌های حجیم در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در حالی که در کشورهای اروپایی و صنعتی، نان‌های حجیم 99 درصد مصرف نان مورد نیاز را تأمین می‌کنند، در ایران تنها 12 تا 13 درصد نان‌های مصرفی را نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تشکیل می‌دهند.

محمد کرمی افزود: نان‌های حجیم به‌علت غنی شدن آرد، بکارگیری از روش‌های استاندارد پخت نظیر حرارت غیرمستقیم و اضافه کردن بهبوددهنده‌ها و مکمل‌های غذایی نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامت مصرف‌کنندگان ایفا خواهند کرد. اما به‌علت عدم فرهنگ‌سازی صحیح، هنوز جایگاه خود را در سبد غذایی مردم پیدا نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نان‌های حجیم در دو مرحله استراحت و پخت، به‌صورت غیرمستقیم فرآوری شده و به‌علت ماندگاری بالا و همچنین امکان تهیه سهل نسبت به نان‌های سنتی می‌تواند جایگاه خود را در سبد غذایی مردم پیدا کند. از سوی دیگر، تنوع موجود در نان‌های حجیم نیز نسبت به ذائقه مصرف‌کننده، پوشش بیشتری دارد که نیازمند توجه صدا و سیما برای اشاعه فرهنگ مصرف است.

کرمی ادامه داد: نان‌های حجیم به‌علت استفاده از آرد غنی‌شده و بهبوددهنده‌ها به منزله غذایی کامل به‌شمار می‌رود که از بروز بسیاری از بیماری‌ها نظیر کم‌خونی به‌ویژه در زنان و کودکان جلوگیری می‌کند.

باگت و بربری حجیم گران نمی‌شوند

فعال بخش خصوصی تصریح کرد: هرچند روز گذشته بر اساس مصوبه اعلام‌شده، قیمت نان‌های سنتی افزایش یافت، اما اتحادیه نان‌های حجیم تصمیم گرفت به‌منظور رقابت با نان‌های سنتی، قیمت باگت ساده و بربری حجیم خود را افزایش ندهد.

وی یادآور شد: هرچند پس از هدفمندی یارانه‌ها قیمت نان‌های سنتی و نان‌های حجیم برابری می‌کند، اما با وجود کیفیت و ارزش غذایی نان‌های حجیم، هنوز مصرف این نوع از نان‌ها که جایگاه خود را در سبد غذایی جهانی پیدا کرده است، در ایران مهجور مانده است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910322-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید