Iranian Agriculture News Agency

پیگرد قانونی آتش زدن کاه در شالیزارها

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آمل از کشاورزان این شهرستان خواست تا برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی هوا از آتش‌ زدن کاه و ساقه‌های برنج خودداری کنند، گفت: به آتش کشیدن کاه در شالیزارها بر اساس قوانین موجود قابلیت پیگیری و پیگرد قضایی دارد.

به گزارش خبرگزاری موج، بهمن صادق‌نژاد اظهار کرد: به آتش کشیدن کاه و کلش در شالیزارها بعد از برداشت برنج از گذشته تاکنون مرسوم بوده که این مسئله باعث آلودگی زیاد محیط زیست می‌شود.

وی با اشاره به برخورد با عوامل آلودگی طبیعت و کشاورزانی که کاه را در مزارع به آتش می‌کشند، افزود: بازدیدهای مستمر به وسیله کارشناسان پایش این اداره مبنی بر شناسایی عوامل سوزاندن کاه و کلش مزارع انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آمل با اعلام اینکه طبق مواد 688 قانون مجازات اسلامی، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و تهدید علیه بهداشت عمومی و قانون مدیریت پسماند این اقدام جرم محسوب شده و قابل پیگرد قانونی از سوی محاکم قضایی است.

این مسؤول با اشاره به اینکه در فصل برداشت با آتش زدن کاه حین غروب هوا آلوده شده و آسمان تیره و تار می‌شود، بیان کرد: ریه همه افراد با این حرکت به وسیله دود ناشی از سوختن کاه و کلش با مشکل برخورد می‌کند.

صادق‌نژاد با اعلام اینکه بر اثر سوزاندن 100 گرم ساقه برنج و کاه حدود 25 لیتر دود غلیظ تولید می‌شود، گفت: این دودها از گازهای سمی اکسیژن، مونوکسید کربن و دوده شکل گرفته و باعث بیماری‌های سوزش چشم، کاهش دید، انواع سرطان‌ها، مسمومیت شدید تنفسی، ایجاد بیماری برونشیت و افزایش غلظت هوا می‌شوند که تخریب محیط زیست را شامل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید