Iranian Agriculture News Agency

طی مراسمی با حضور رؤسای مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی سازمان تات برگزار شد:

امضای قرارداد واگذاری چند دستاورد پژوهشی سازمان تات به بخش خصوصی+ جزییات تفاهم نامه ها و قراردادها

قرارداد واگذاری 12 دستاورد پژوهشی و دارایی‌های فکری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گردهمایی رؤسای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس این سازمان، دکتر شریعتمدار مشاور وزیرجهاد کشاورزی، دکتر دهقانی دبیرکمیته بهره وری آب، معاونان و مدیران سازمان، به بخش خصوصی به امضاء رسید.

امضای قرارداد واگذاری چند دستاورد پژوهشی سازمان تات به بخش خصوصی+ جزییات تفاهم نامه ها و قراردادها

قرارداد واگذاری 12 دستاورد پژوهشی و دارایی‌های فکری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گردهمایی رؤسای مؤسسات و مراکز تحقیقاتی با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس این سازمان، دکتر شریعتمدار مشاور وزیرجهاد کشاورزی، دکتر دهقانی دبیرکمیته بهره وری آب، معاونان و مدیران سازمان، به بخش خصوصی به امضاء رسید.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس این سازمان با تشریح شرایطی که جهان از نظر سرعت پیشرفت علم دارد اظهار داشت: سازمان به عنوان یک دستگاه تحقیقاتی موضوع های زیادی برای کار پژوهشی دراختیار دارد و باید از آنها برای پیشرفت کارها و حل مشکلات کشور بهره ببرد.

وی افزود: در فرآیند تولید علم و کاربردی کردن آن زنجیره ای از فعالیت ها وجود دارد و ما باید برای رفع مشکلات پیشرو و اتصال کامل این فرآیند تا حصول نتیجه تلاش نماییم.

وی شناخت اولویت های تحقیقاتی، انتخاب روش حل مشکلات، انعکاس راه حل ها و انتقال مطالب به متقاضیان را از فرآیندی دانست که باید برای بهره برداری از دستاوردها به درستی پیگیری شود و در ادامه گفت: برای اینکه بتوانیم زنجیره تولید علم را در سازمان آسیب شناسی کنیم باید چالش ها و راه حل ها را شناسایی و با اولویت بندی اقدام کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به گستردگی فیزیکی سازمان و حوزه کاری بیان داشت: با وجود این چالش ها، توزیع منابعی که در اختیار سازمان است، به خوبی صورت نمی گیرد و باید با چابک سازی و برون سپاری بخشی از فعالیت ها به سرعت کارها پیگیری کنیم.

وی تغییر سیاست های اجرایی کشور را یک چالش بیرونی برای سازمان نام برد که باعث سردرگمی مدیران شده و در مقابل باید با آینده نگری در برنامه ها این مسائل مرتفع گردد.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی نیز طی سخنانی به موضوع بهره وری آب در بخش کشاورزی پرداخت و افزود: در هر ارزیابی که در مملکت انجام می گیرد، بحران آب، اشتغال و محیط زیست حرف اول را می زند و چنانچه ما به بحران آب توجه ننماییم، متضرر خواهیم شد.

دکتر شریعتمدار با اشاره به راه های مقابله با بحران آب یادآورشد: بهره برداری متعادل از آب های زیرزمینی و به اندازه مصرف کردن، روش مناسبی برای جلوگیری از پیشرفت بحران به شمار می رود.

وی بازچرخانی آب را از روش های نوین برشمرد و گفت: این روش در دنیا برای صرفه جویی آب کاربرد دارد و حدود 20 میلیون هکتار از اراضی آبی جهان از بازچرخانی آب زراعت می شود .

وی با بیان اینکه برطبق آمار وزارت نیرو حدود 30 میلیارد متر مکعب مصرف آب در کشاورزی به صورت زهاب بیرون می آید که هم اکنون این روش در کشور شروع شده تا از این پساب ها در چرخه مصرف آب به کار رود، خاطرنشان ساخت: موضوع ضایعات هم در مرکز مطالعات راهبردی بررسی می شود؛ به این معنی که از فاصله بین برداشت محصول تا قبل از مصرف حدود 12 درصد ضایعات وجود دارد که باعث هدررفتن آب مصرفی می گردد.

شریعتمدار توجه به بهره برداری آب را روشی امیدوارکننده دانست و افزود: توجه به این روش در کشاورزی زودبازده ، کم هزینه و اقتصادی ترین روش است که ذینفعان بیشترین استقبال را از آن می نمایند.

وی در پایان از محققان و اندیشمندان که در زمینه صرفه جویی بهینه از آب دستاوردهایی دارند دعوت کرد با ارسال مقالات خود به همایشی که قرار است آبان ماه امسال در مرکز تحقیقات شوری یزد برگزار شود، همکاران خود در سازمان تحقیقات را یاری رسانند.

گفتنی است عناوین 12 تفاهم‌نامه و قراردادهای انتقال فناوری و دانش‌فنی که در گردهمایی رؤسای مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور به امضاء رسید، شامل این موارد بود: از طرف موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور چهار عنوان تفاهم نامه و قرارداد ازجمله: تفاهم‌نامه همکاری مشترک به شرکت ماشین زراعت همدان؛ قرارداد انتقال دانش‌فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم کوهدشت به شرکت تعاونی 2334 تولیدی- توزیعی قزل مغان؛ قرارداد انتقال دانش ‌فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم آفتاب به شرکت تعاونی 2334 تولیدی، توزیعی قزل مغان؛ قرارداد انتقال دانش‌فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم صدرا به شرکت سهامی خاص خوشه سهند مراغه واگذار شد.

از طرف مؤسسه تحقیقات پنبه کشور سه عنوان تفاهم نامه ازجمله: قرارداد واگذاری دانش ‌فنی تولید و تکثیر بذر پنبه رقم شایان به شرکت تعاونی روستایی جمیل؛ قرارداد واگذاری دانش فنی تولید و تکثیر بذر پنبه رقم سپید به شرکت دانش‌بنیان به‌فرآوران بذر و الیاف پنبه و قرارداد واگذاری دانش‌فنی تولید و تکثیر بذر پنبه رقم کاشمر به شرکت دانش‌بنیان به‌فرآوران بذر و الیاف پنبه واگذار شد.

از سوی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر قرارداد واگذاری امتیاز تولید بذر ذرت شیرین رقم 403 به شرکت حامی کشت کیمیا واگذار شد.

توسط مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی (پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری) دو عنوان با عنوان: مشارکت در ارزیابی و معرفی ارقام جدید بادام به شرکت مزارع نوین ایرانیان و واگذاری امتیاز بهره‌برداری از زیتون رقم دیره به شرکت کشت و صنعت شهید مطهری واگذار شد. همچنین از طرف مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی (پژوهشکده گل و گیاهان زینتی) تجاری‌سازی تولید قلمه‌های عاری از ویروس میخک به خانم خردمند واگذار گردید.

از طرف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی مازندران یک قرارداد با عنوان اعطاء حق بهره‌برداری از علامت مرکز به شرکت تعاونی تولیدی سموم بهار شیمی خزر واگذار شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید