Iranian Agriculture News Agency

دکتر فرشاد مؤمنی در نشست مؤسسه "مطالعات دین و اقتصاد" درباره برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم عنوان کرد:

عملکرد قابل دفاع وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم/ ناهمخوانی در موضوع آب برنامه‌های وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی/ بحران آب را به گردن کشاورزی می‌اندازند، چون در مراکز قدرت و رانت صدایی ندارد

فرشاد مؤمنی امروز در نشست مؤسسه "مطالعات دین و اقتصاد" درباره برنامه دولت و برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا گفت: متاسفانه دولت در برنامه‌های ارائه شده‌اش به موضوع بحران محیط زیست، آب و امنیت غذایی هیچ اشاره‌ای نکرده است.

عملکرد قابل دفاع وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم/ ناهمخوانی در موضوع آب برنامه‌های وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی/ بحران آب را به گردن کشاورزی می‌اندازند، چون در مراکز قدرت و رانت صدایی ندارد

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - شیرین سعیدی:

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز در نشست مؤسسه "مطالعات دین و اقتصاد" درباره برنامه دولت و برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا گفت: متأسفانه دولت در برنامه‌های ارائه شده‌اش به موضوع بحران محیط زیست، آب و امنیت غذایی هیچ اشاره‌ای نکرده است.

دکتر فرشاد مؤمنی افزود: این در حالی است که در بخش کشاورزی به انصاف باید گفت که وزارتخانه، وزیر مربوطه و تمامی نهادهای زیر مجموعه در بخش کشاورزی، عملکرد مطلوب و قابل دفاع داشته‌اند. شاید بتوان گفت که این وزارتخانه تنها وزارتخانه دولت یازدهم بوده که که چه از عملکرد کارشناسانه و چه از نظر کارآمدی و پایبندی به ضوابط، نه فقط در کلام، بلکه در عرصه تمامی عملکردها گام‌هایی را برداشت که نشان می‌دهد مدیران آن به درستی عمل کرده اند و وزارتخانه پاک‌دستی نیز بوده‌اند.

وی بیان کرد در موضوع آب و محیط زیست وزارتخانه‌های دخیل دیگر مثل وزارت نیرو، نه‌تنها برنامه قابل قبولی ارائه نکرده‌اند، بلکه از طریق اولی‌تر بدون داشتن هیچ برنامه‌ای برای حل این بحران‌ها وجود ندارد. در مقابل به‌گونه‌ای سعی شده تا همه مشکلات و تقصیرهای بحران آب را به گردن بخش کشاورزی بیندازند و تمام اذهان را از تقصیرهای جدی مافیای سدسازی و تخریب‌های موجود در بحران آب دور کنند.

مؤمنی یادآور شد: با توجه به اینکه ما یک اقتصاد سیاسی رانتی هستیم و در چنین فضایی همیشه به بخش‌های غیرمولد بیش از تولید بها داده می‌شود، بخش کشاورزی صدای بلندی برای رساندن موقعیت و وضعیت وخیم خود ندارد، در مقابل مافیای سدسازی ندارد.

وی درباره نقش وزارت جهاد کشاورزی درباره مسئله آب عنوان کرد: متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی آنطور که باید و شاید برای برملا کردن ادعاهای منفی علیه بخش کشاورزی در این زمینه کاری انجام نداده است. هرچند که در جلسات خصوصی و نیمه‌خصوصی با سند و مدارک کامل و کافی دست داشتن مافیای سدسازی در بحران آب را تأیید و آشکار می‌کنند؛ اما با توجه به دستکاری شدن اطلاعات موجود و اذهان لایه‌های بالادستی اقتصاد و طرز برخورد جامعه روشنفکری با این مسئله، باعث شده بخش کشاورزی از مشارکت فعال حساسیت‌برانگیز در این بخش باز بماند.

رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد معتقد است: در کشوری که بارندگی به‌طور متوسط در قیاس با بارندگی در جهان حدود یک‌سوم است و متوسط شدت تبخیر در ایران، سه برابر متوسط شدت تبخیر در جهان است، طبیعی است که منافع مافیای سدسازی در تقابل با منافع کشاورزی است.

مؤمنی توضیح داد: نمونه‌هایی که گفته شد در واقع دستکاری واقعیت برای موقعیت‌هایی است که نشان از مغایرت با منافع ملی و گناهکار جلوه دادن بخش کشاورزی است و رسانه‌ها نیز در این بحث کوتاهی‌های جدی و پررنگی دارند.

وی تأکید کرد: سکوت رسانه‌ها و سازمان یافته نبودن بخش کشاورزی و اینکه در مراکز رانت و قدرت صدایی ندارند، باعث شده همچنان مافیای سدسازی به کار خود ادامه دهند و این بار پیشنهادهای خطرناک‌تر و به مراتب‌ مخرب‌تری مانند شیرین کردن آب دریا و انتقال آب بین حوضه‌ای را نیز بدهند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در انتقاد از برنامه ارائه‌شده وزارت نیرو در بخش آب و هماهنگی‌های لازم در این بخش اضافه کرد: برنامه ارائه‌شده کاندیدای پیشنهادی وزارت نیرو برای دولت دوازدهم، همه سهل‌انگاری‌ها و بحران سازی‌های برنامه‌های قبلی را در خود دارد. هرچند موضوع این جلسه، صحبت‌ در مورد برنامه‌های بخش برق نیست، لذا فقط به معضلات مدیریتی بخش آب می‌پردازیم.

مؤمنی ادامه داد: در حیطه آب، هیچ رد و اثری از تجربه‌های آزمون شده گذشته و تجدید نظر بنیادی در این باره مطرح نیست. بیشتر در برنامه‌های ارائه شده موضوعات کلی مانند حکمرانی خوب یا ارتقای سطح بهره‌برداری و... مطرح شده، اما از سازوکار عملیاتی برای وضع موجود وجود ندارد. نکته تازه‌ای برای الگوهای تازه و جدید رشد و توسعه وجود ندارد.

وی درباره تهدیدهای جدید در حوزه آب و بحران آن اظهار کرد: نکته مهم دیگر درباره آب، اقدام خطرناک و بحران‌سازتر دیگری به نام "اکتشاف آب‌های ژرف" است. غفلت‌های راهبردی در موضوع آب یکی و دوتا نیست. در بحران آب نیاز شدید به تدوین یک برنامه برای جدا سازی رشد اقتصادی از مصرف بی‌رویه آب و انرژی وجود دارد. در برنامه کنونی هیچ راهکاری برای کاهش بی‌رویه انرژی‌های فسیلی، آب و مواد خام وجود ندارد. بخش بزرگی از بحران کنونی آب مربوط به جا نمایی غلط صنایع آب‌بر است. در حال حاضر هیچ هماهنگی یا نقطه مشترکی بین الگوهای توسعه روستایی در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی دیده نمی‌شود./


عکس‌‌ها: سارا کریمی‌جم

R-960523-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید