Iranian Agriculture News Agency

پاسخ سازمان حفظ نباتات درباره مجوزدار بودن برخی از بن‌سای و بامبوهای داخل بازار:

از سه سال پیش تاکنون مجوزی برای واردات بن‌سای و بامبو صادر نشده است/ تمامی بن‌سای و بامبوهای داخل بازار قاچاق هستند

در سال 93 برای واردات تعداد محدودی بن‌سای (حدود 10 هزار اصله) و لاک بامبو مجوز صادر شد که با توجه به محدود بودن تعداد آن‌ها، تا امروز به فروش رسیده‌اند و آنچه در بازار دیده می‌شود تمامی قاچاق هستند.

از سه سال پیش تاکنون مجوزی برای واردات بن‌سای و بامبو صادر نشده است/ تمامی بن‌سای و بامبوهای داخل بازار قاچاق هستند

در سال 93 برای واردات تعداد محدودی بن‌سای (حدود 10 هزار اصله) و لاک بامبو مجوز صادر شد که با توجه به محدود بودن تعداد آن‌ها، تا امروز به فروش رسیده‌اند و آنچه در بازار دیده می‌شود تمامی قاچاق هستند.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با ایانا با اعلام این مطلب، گفت: نگهداری بن‌سای در مدت طولانی برای پرورش‌دهندگان به صرفه نیست و نمی‌توان این ادعا را پذیرفت که برای ایجاد ارزش افزوده و افزایش قیمت اقدام به نگهداری این گیاه کرده باشند.

اکبر آهنگران افزود: لاک بامبو نیز قابلیت نگهداری برای مدت طولانی را ندارد و در فاصله زمان کوتاه برگ‌های آن زرد می‌شود به همین دلیل باید سریع‌تر به دست مصرف‌کننده برسد؛ بنابراین با توجه به ممنوعیت آن از سال 93 بامبوهای موجود در بازار نیز همگی قاچاق هستند.

وی گل شاخه‌بریده را نیز از دیگر گیاهان برشمرد که قاچاق آن به کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

آهنگران با بیان اینکه واردات گل‌های شاخه بریده از 10 سال پیش به کشور ممنوع شده است، تأکید کرد: با وجود ممنوعیت واردات این گل‌ها، شاهد عرضه آنان به‌ویژه ارکیده و رز هلندی در بازار هستیم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور ورود بیماری و آفات قرنطینه‌ای به کشور را نتیجه قاچاق گل و گیاه زینتی عنوان کرد و ادامه داد: در سال 93 به‌دلیل قاچاق این محصولات شاهد شیوع آلودگی قارچی و تعدادی آفات قرنطینه‌ای در کشور بودیم که مجبور به امحاء تعداد زیادی از گیاهان شدیم.

آهنگران مبداء قاچاق بن‌سای و لاک بامبو را کشورهای آسیای جنوب شرقی ازجمله چین و تایلند عنوان کرد.

وی با رد ادعای قاچاق گل گیاه زینتی توسط کولبران، بیان کرد: قاچاق این گیاهان برای کولبران صرفه اقتصادی ندارد ضمن اینکه این حجم عظیم از قاچاق از توان آنان خارج است و نیاز به وسایل نقلیه و کانتینرهای بزرگ دارد.

آهنگران در پایان تأکید کرد: این گیاهان از مرزهای که کنترل کمتری روی آن‌ها صورت می‌گیرد وارد کشور می‌شوند و به‌نظر می‌رسد باید مرزبانی‌ها نسبت به تهدید این گیاهان برای کشور توجیه بیشتری شوند./

G-960523-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید