Iranian Agriculture News Agency

سازمان فائو:

کشاورزی می‌تواند به تقویت اقتصاد افغانستان کمک کند

به گفته سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی افغانستان، به عنوان گزینه ای مناسب و با ریسک کمتر می تواند به تقویت اقتصاد کشور و اشتغالزایی کمک کند. اما متاسفانه توجه کمی به این بخش صورت گرفته است.

کشاورزی می‌تواند به تقویت اقتصاد افغانستان کمک کند

به گفته سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی افغانستان، به عنوان گزینه ای مناسب و با ریسک کمتر می تواند به تقویت اقتصاد کشور و اشتغالزایی کمک کند. اما متاسفانه توجه کمی به این بخش صورت گرفته است.

به گزارش ایانا از سایت "پژواک"، ایلهم محمدیف ، مسئول اجرایی بین المللی فائو در افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی با سایت پژواک گفت : "در حال حاضر فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور وجود دارد."

وی افزود: "وجود میلیون ها هکتار زمین زراعی که به علت فقدان زیرساخت های ضروری کشت نمی شوند، فرصتی دیگر برای سرمایه گذاری در کشور است."

محمدیف بر نیاز افزایش مدیریت آب در افغانستان تأکید کرد و گفت: "اگر دولت افغانستان منابع آب را مدیریت کند، افغانستان به کشور صادر کننده محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد."

وی ادامه داد: "میزان آب سالانه افغانستان 57 میلیارد متر مکعب در کنار 18 میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی است، اما تنها 30 درصد از این میزان استفاده می شود."

این مسئول یادآور شد: "وجود آب و هوای مناسب، آب فراوان و 21 میلیون هکتار زمین زراعی می تواند میلیاردها دلار سرمایه گذاری در کشاورزی را جذب کند، اما دولت تنها چهار درصد از بودجه توسعه را در این بخش صرف می کند."

وی همچنین از دولت افغانستان خواست تا بودجه بیشتری به بخش کشاورزی اختصاص دهد و کیفیت و کمیت محصولات و خدمات را بهبود بخشد و بازار فروش بین المللی را برای محصولات محلی پیدا کند.

براساس تصمیم دولت، محمدیف بودجه ساخت 21 سد آبی کوچک و متوسط را به عهده گرفت، به طوری که بررسی های اولیه سدها به اتمام رسیده و طی هفت سال آینده ساخته خواهند شد. این سدها 500 هزار هکتار زمین را آبیاری می کنند و هزینه ای در حدود 2.1 میلیارد دلار دارد.

وی گفت: "برای تقویت اقتصاد ملی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی افغانستان، دولت باید این بخش را اولویت داده و تلاش کند تا توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کند."

محمدیف گفت: "چند هفته پیش، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد ( UNFOA ) یک کارگاه آموزشی یک روزه در کابل برگزار کرد و 54 نفر از 45 شرکت در آن حضور داشتند تا توجه دولت را به سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی جلب کند."

به گفته وی، شرکت کنندگان عمدتا مدیران و مسئولان اجرایی شرکت های افعانی بودند که پیشتر در سازمان فائو افغانستان ثبت نام کرده بودند. اما این شرکت ها در بازار جهانی سازمان ملل ( UNGM ) ثبت نشده بودند.

محمدیف افزود : "در این رویداد مدیران شرکت ها یا مسئولان اجرایی از ولایت های کابل، قندهار، بغلان، جوزجان، ننگرهار، بامیان، پکتیا، بلخ و بادغیس حضور داشتند."

به گفته مقامات فائو تنها یک زن در کارگاه آموزشی کابل حضور داشت.

به گفته محمدیف، از طریق این کارگاه، 45 شرکت محلی قادر به انجام کار به گونه ای موثرتری خواهند بود و ظرفیت خود را برای بهتر کار کردن و خدمت به مشتریان از کشورهای دیگر افزایش خواهند داد.

همچنین وی اشاره کرد، هدف این کارگاه جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بوده است.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید