Iranian Agriculture News Agency

مجوزهای محرمانه زنجانی


ایلنا: یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی، روز گذشته به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد. در ابتدا قاضی دادگاه از «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم خواست به دفاع از خود بپردازد.
«ح.ف.ه»: در ایامی که بابک زنجانی شرکت قشم‌ایر را خریداری کرد، آقای «م.ش» را برای این کار به زنجانی معرفی کردم.
قاضی: ارتباط شما سه نفر در سال‌های بعد از معرفی هم وجود داشته و باعث تشکیل یک شبکه و تشکیلات شده است و شما در رأس آن تشکیلات کار می‌کردید؛ البته ایادی‌ هم در داخل و خارج از کشور داشته‌اید.
«ح.ف.ه»: کل بدهی من ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است نه ۳۰ میلیارد تومان. من حاضر نیستم حتی یک ریال از مال حرام در زندگی‌ام باشد. بنده وقتی زنجانی را به مسئولان معرفی کردم، به من گفتند که شما دیگر به ماجرا ورود نکن. من هم دیگر اطلاعی از ارتباط‌های آنها نداشتم.
قاضی: شما می‌گویید که فقط در خرید هواپیما آقای «م.ش» را معرفی کرده‌‌اید، پس چرا امضای شما پای قرارداد‌های بانک FIIB وجود دارد؟
«ح.ف.ه»: کار من فقط مشاوره‌دادن به زنجانی بوده و نقشی درکار‌های او نداشته‌ام. بنده کار معرفی زنجانی به سازمان حج را انجام داده‌ام. این کار در ایامی بود که سه‌روز مانده بود به مراسم حج و چادر‌های سازمان حج هنوز آماده نشده بود. زنجانی با همکاری‌ای که انجام داد، این مشکل را برای سازمان حج برطرف کرد.‌ دبیر ستاد تدابیر ویژه از دوستان قدیمی بود. اینکه می‌گویند من عضو این ستاد بودم دروغ است. آن ستاد برخی موضوعات را خارج از قوانین جاری کشور به علت شرایط تحریم تصویب می‌کرد. رئیس‌جمهور و چند وزیر هم عضو آن ستاد بودند.
قاضی: کیفرخواست شما ربطی به کارهایتان در سازمان حج و خرید هواپیما ندارد. در رابطه با یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، غارت ١٠ کشتی نفت و خرید ۱۳۸ شرکت از سازمان تأمین اجتماعی صحبت کنید.
«ح.ف.ه»: یک مورد نمی‌توانید پیدا کنید که در فروش بانک نقشی داشته باشم. در رابطه با نفت نیز وزیر نفت من را از نزدیک نه دیده و نه می‌شناسد.
قاضی: ۳۰ درصد سهام هلدینگ و سورینت متعلق به شماست.
«ح.ف.ه»: دروغ است، یک سهم از هزار سهم متعلق به من است.
قاضی: بابک زنجانی در بندهای ۸۹ تا ۹۳ پرونده در پاسخ به بازپرس مبنی بر اینکه با توجه به اسکن‌بودن امضاها، آیا آقای ح.ف.ه ذیل مصوبات را امضا کرده و اطلاعی از اسکن امضاها داشته است یا خیر؟ بیان می‌دارد که اس‌سی‌تی بنکرز سه عضو هیئت‌مدیره داشته است که نفر سوم آن آقای «ح.ف.ه» بوده است؛ بنابراین حتی اگر ح.ف.ه مصوبات را امضا نمی‌کرد با دو امضای بنده سندیت داشته است.
«ح.ف.ه»: بابک زنجانی دروغی گفته و شما آن را قبول می‌کنید.
قاضی: آیا برای ادعای جعلی‌بودن اسکن امضاهایتان شکایت کرده‌اید؟
«ح.ف.ه»: بله شکایت کرده‌ام.
قاضی: وکیل شما برای فرار از این قضیه شکایتی مبنی بر جعل بعد از بازداشت شما و بعد از کیفرخواست مطرح کرده است و این شکایت در زمان شراکت شما با بابک زنجانی مطرح نشده است.
مهرشاد وکیل مدافع «ح.ف.ه»: پس از صدور کیفرخواست موکلم از بازپرس تقاضای کارشناسی امضاها را کردند. بعد از آن متوجه شدم و سه جا این شکایت را مطرح کردم.
«ح.ف.ه»: در مورد خرید شرکت از تأمین اجتماعی من از منابع آقای زنجانی خبر نداشتم.
نماینده سازمان تأمین اجتماعی: آقای «ح.ف.ه» و بابک زنجانی تفاهم‌نامه‌ای با موضوع خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی به مبلغ چهار میلیارد یورو امضا کردند.
قاضی: آقای «ح.ف.ه» شما چه‌کاره بوده‌اید که هم شناسایی شرکت‌ها، امضای قرارداد خرید شرکت‌ها، جلسات و دریافت چک‌ها توسط شما بوده است؟
«ح.ف.ه»: من برای اینکه متوجه شوم آقای زنجانی پول نقدی برای خرید شرکت‌های سازمان تأمین اجتماعی دارد یا نه، از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفتم. موظف بوده‌ام که هر اتفاقی که برای من می‌افتد را اطلاع دهم.
قاضی: مسئولان امنیتی را شریک جرم خود نکنید.
«ح.ف.ه»: وظیفه داشتم از مسئولان استعلام بگیرم. معاون اقتصادی وزارت اطلاعات تأیید کرد که زنجانی چنین مبلغی دارد و امکان خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی وجود دارد.
قاضی: کجای دنیا کارشناس می‌رود و پای قراردادها را امضا می‌کند و چک معامله را تحویل می‌گیرد؟ جرئت داشته باش و بگو که من عضو هیئت‌مدیره هلدینگ بوده‌ام.
«ح.ف.ه»: عضو بوده‌ام اما سهم من یک درصد و فقط امانی بوده است.
نماینده دادستان: «ح.ف.ه» کاملا مطلع بوده‌اند که بانک FIIB اصلا منشأ مالی ندارد و هیئت‌مدیره آن صوری بوده است. این فرد برای امضای تفاهم‌نامه با سازمان به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت هلدینگ معرفی شده است. این فرد مدعی بودند که در خارج از کشور دارای بانک هستند و به دلیل شرایط تحریمی قصد خرید اموال غیرمنقول سازمان را دارند. متهم ادعا دارد که زنجانی گفته شما بروید یک چک تضمینی از سازمان بگیرید، چون وقت انتقال شرکت‌ها زمان‌بر است. با اینکه آقای «م» از آدم‌های مهم زنجانی بود اما مسئولان تأمین اجتماعی چک را به «م» نمی‌دهند و می‌گویند چک تضمین را فقط به «ح.ف.ه» می‌دهیم. این نشان می‌دهد که او سمت داشته است. بر اساس گزارش‌های سازمان اطلاعات سپاه آقای «ح.ف.ه» از عوامل اصلی معرفی زنجانی به بانک‌ها و دستگاه‌ها بوده است. بر اساس گزارشات منفصل وزارت اطلاعات بوده است که آقای متهم توضیح دهند که علت انفصال او چه بوده است.
«ح.ف.ه»: اینکه گفته شده من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کرده‌ام و از اعتبارات نفتی زنجانی اطلاع داشته‌ام صحت ندارد. من درباره نقدبودن پول زنجانی برای خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی دارای شک بودم. از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفته‌ام که گفتند زنجانی چنین پولی را دارد، بنابراین پس از اطلاع از این موضوع بنده پای تفاهم‌نامه را امضا کردم. قرار شد زنجانی پول شرکت‌ها را به حساب سازمان بریزد و سهام شرکت‌ها به زنجانی منتقل شود. من اعتراض کردم که این تفاهم‌نامه قانونی نیست، چون باید تمام شرکت‌ها یک‌به‌یک واگذار شوند. بنده نسبت به امضای تفاهم‌نامه استنکاف کردم، اما مسئولان وقت تأمین اجتماعی گفتند چندین نفر این تفاهم‌نامه را امضا کردند، شما هم امضا کن.
قاضی: امضا تعهدآور است؛ بر اساس متن تفاهم‌نامه شما رئیس هیئت‌مدیره شرکت سورینت بوده‌اید.
«ح.ف.ه»: چون خرید این شرکت‌ها سه تا پنج ماه طول می‌کشید و زنجانی در خارج از کشور بود، من صرفا آن تفاهم‌نامه را امضا کردم که بگوییم قصد خرید داریم. بر اساس کیفرخواست، من به دستور زنجانی چک‌های تضمین را از مسئولان وقت تأمین اجتماعی تحویل گرفته بودم.
قاضی: چهار جلسه حضورتان را در خرید ۱۳۸ شرکت از تأمین اجتماعی قبول دارید؟
«ح.ف.ه»: سه جلسه حضور را قبول دارم، آقای «م» دوست صمیمی مرتضوی بود و ایشان بابک زنجانی را به آقای مرتضوی معرفی کرد و من مرتضوی را نمی‌شناختم. مرتضوی از من خواست نامه‌ای دست‌نویس مبنی‌بر اینکه این مبلغ را به پنج چک تبدیل کنم بنویسم تا بخش مالی نسبت به آن اقدام کند، به اندازه سر سوزن هم این عملیات به من ربط نداشت، خودشان چک‌ها را نوشتند و اینکه چرا سه میلیارد بیشتر نوشتند ربطی به من ندارد.
قاضی: دستخط خود شما در پرونده موجود است. آیا شما با ۳۰ سال سابقه کار مجری دستور بابک زنجانی بوده‌‌اید؟ چک تضمینی اول ۴۴۲ میلیارد یورو بوده است. چرا دو میلیارد یورو پول اضافه گرفتید.
«ح.ف.ه»: یک چک را دادند و زنجانی و مرتضوی با هم صحبت کردند و سپس زنجانی تقاضا کرد که این چک به چهار چک تبدیل شود، اشتباه آقایان بوده است و به من ربطی ندارد.
دوازدهمین جلسه دادگاه، امروز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید