Iranian Agriculture News Agency

سایت "نزدک" منتشر کرد؛

چگونه فناوری می‌تواند به کشاورزی کمک کند؟/شرکت‌های بزرگ کامپیوتری روی کشاورزی دقیق سرمایه‌گذاری می‌کنند/ آی‌بی‌ام، مایکروسافت و سیسکو به کشاورزی دقیق می اندیشند

این نوشتار به بررسی فناوری‌های پیشرفته و مشارکت شرکت‌های بزرگ کامپیوتری در بخش کشاوزی پرداخته است که توسط پرابلین باجپای (Prableen Bajpai)، در سایت "نزدک" منتشر شده است.

چگونه فناوری می‌تواند به کشاورزی کمک کند؟/شرکت‌های بزرگ کامپیوتری روی کشاورزی دقیق سرمایه‌گذاری می‌کنند/ آی‌بی‌ام، مایکروسافت و سیسکو به کشاورزی دقیق می اندیشند

این نوشتار به بررسی فناوری های پیشرفته و مشارکت شرکت های بزرگ کامپیوتری در بخش کشاوزی پرداخته است که توسط پرابلین باجپای( Prableen Bajpai )(1)، در سایت "نزدک" (2) منتشر شده است.

به گفته نورمن بورلاگ، برنده جایزه نوبل ( وی به عنوان پدرانقلاب سبز در کشاورزی نیز شناخته شده است) ، در سخنرانی در سال 1970 ، "توسعه انسانی وتمدن نمی تواند بدون عرضه غذای کافی رشد کند و زنده بماند".

این درحالی است که کشاورزی در خلال تکامل تمدن بشری وجود داشته و همراه با بشریت رشد کرده است. با این وجود، به رغم نقش حیاتی آن، توسعه و پیشرفت صنایع کشاورزی در مقایسه با سایر صنایع، سرعت آهسته ای داشته است. با این حال، این به سرعت در حال تغییر است.

به گزارش ایانا از سایت "نزدک"، حال در این جا به برخی از چالش های مطرح در زمینه کشاورزی و چگونگی استفاده از فناوری های پیشرفته برای دستیابی به مزیت های بخش کشاورزی اشاره می کنیم:

کشاورزی، چالش ها

کشاورزی در حال حاضر در حدود 3.8 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد، هرچند که سهم آن در کشورهای مختلف، از 0 تا 60 درصد متفاوت است.

براساس گزارش شرکت مک‌کینزی McKinsey (3)، صنعت غذا و کشاورزی یک صنعت 5 تریلیون دلاری است که حدود 10 درصد از مصرف جهانی، 40 درصد اشتغال و 30 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که پیش بینی می شود جمعیت جهان از 7.5 میلیارد نفر در سال 2017 به 9.15 میلیارد تا سال 2040 و به 9.71 میلیارد نفر تا سال 2050 افزایش یابد که به دنبال آن نیازهای غذایی نیز افزایش می یابد. در سال 2009، سازمان ملل متحد برآورد کرد: "به منظور تامین این جمعیت تولید غذا باید 70 درصد افزایش یابد."

همچنین برآورد شده است که تقریبا 40 درصد از کل تولید مواد غذایی هر ساله توسط حشرات، بیماری ها و آفات از بین می روند، در حالی که 69 درصد از آب های شیرین جهان برای رشد محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر، با افزایش تقاضا و منابع محدود و سایر چالش ها از سوی دیگر، بخش کشاورزی برای یافتن راه حل، به دنبال تکنولوژی است.

فناوری های پیشرفته

حضور سنسورها از راه دور، هواپیماهای بدون سرنشین و دستگاه های موقعیت یاب ( GPS ) در مزارع، منبع غنی از اطلاعات مربوط به خاک، دما، رطوبت، دانه، تجهیزات کشاورزی، دام، کود، زمین، کاشت محصولات کشاورزی، استفاده از آب و موارد دیگر را ارائه می دهند.

همچنین از این داده ها در تجزیه و تحلیل پیشرفته و اینترنت اشیاء ( IoT) )، برای ارائه اطلاعات استفاده می شود که می تواند منجر به افزایش بهره وری محصول، کمبود زباله، حفاظت از منابع و کنترل هزینه شود، به این ترتیب باعث شده تا پذیرش نسبت به "کشاورزی هوشمند" و "کشاورزی دقیق" از سوی کشاورزان انجام شود.

پیش بینی می شود تا سال 2020 تعداد دستگاه های اینترنت اشیا در بخش کشاورزی به 75 میلیون دستگاه برسد که بیش از دو برابر یعنی 36 میلیون در سال 2016 خواهد بود. با افزایش شمار دستگاه های متصل، هواپیماهای بدون سرنشین و رباتیک، حجم تولید اطلاعات افزایش می یابد.

این داده ها می توانند ارزشمند باشند - اما تنها زمانی که بتوان از آن ها به طور مطلوب استفاده کرد. این جایی است که هوش مصنوعی و محاسبات شناختی وارد این بازی می شوند چون می توانند این دانش را استخراج و بینش، راه حل ها و توصیه های بهتر را برای اشخاص درگیر فراهم کنند.

در این باره شرکت های فناوری مانند سیسکو، آی بی ام و مایکروسافت فعالانه در این زمینه فعالیت کرده اند.

سیسکو می گوید: "کسب و کار کشاورزی به سرعت اینترنت اشیا را در بر می گیرد تا از اتوماسیون، نمایش زمان واقعی و تشخیص از راه دور برای تولید بیشتر با هزینه کمتر استفاده کند. برخی از پلت فرم سیسکو جاسپر (بخشی از سیسکو) عبارتند از Litems ، Motech ، Semios ، Observant و Topcon Precision Agriculture. .

همچنین سیسکو در شرکت پراسپرا Prospera Technologies - ، سرمایه گذاری کرده، این درحالی است که پراسپرا، شرکتی است که از تجزیه و تحلیل داده پیشرفته، بینایی کامپیوتر و هوش مصنوعی برای ارائه ابزارهای دیجیتالی برای استفاده آسان به کشاورزان بهره می برد.

در این میان، باید از شرکت آی بی ام نیز نام برد، واتسون آی بی ام(4) ، با استفاده از پیش بینی ها و نتایج دقیق تر به توانمند سازی این بخش کمک کرده است، به طوری که کشاورزی دقیق یکی از زمینه های اصلی تحقیق به شمار می رود. آی بی ام در حال ساخت مدل ها و شبیه سازی هایی است که می تواند شرایط آینده را پیش بینی و به کشاورزان کمک کند تا تصمیمات موثرتری اتخاذ کنند.

این در حالی است که در سال 2016، مایکروسافت با موسسه بین المللی تحقیقات گیاهان مناطق نیمه خشک گرمسیری ICRISAT) )، برای راه اندازی برنامه کاشت برای کشاورزان در ایالت آندرا پرادش هند مشارکت کرد. در ماه ژانویه، نتایج پایلوت اعلام شد که نشان می داد میزان عملکرد 30 درصد بالاتر از مقدار میانگین در هکتار بود. در عین حال مجموعه Microsoft's Cortana Intelligence Suite ، که شامل یادگیری ماشین بود توسط ICRISAT تصویب شد. علاوه بر این، شرکای مایکروسافت در زمینه اینترنت اشیا همچون DunavNET ، انواع مختلفی از راه حل های هوشمند کشاورزی را ارائه می دهند.

تعداد روزافزون شرکت ها و استارت آپ ها، راهکارهای کشاورزی مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد می کنند که در همین راستا می توان به برخی از این بازیکنان فعال همچون Accenture ، Ag Leader Technology ، Trimble ، John Deere و Iteris Inc. (ITI) اشاره کرد.

همچنین پیش بینی می شود که بازار کشاورزی هوشمند از 5.18 میلیارد دلار در سال 2016 به 11.23 میلیارد دلار تا سال 2022 افزایش یابد. در همین حال، انتظار می رود بازار جهانی هوش مصنوعی در بخش کشاورزی، طی سال های 2017-2021 دارای نرخ رشد مرکب سالانه 22.68 درصد باشد.

در عین حال، با افزایش ادغام کشاورزی و فناوری، کسب و کار برای ارائه دهندگان تمام فناوری های پیشرفته افزایش یابد.

کلام آخر

این درحالی است که کشاورزان برای افزایش تولید مزرعه و بهره وری در فرآیندها و برای دستیابی به محصولات سالم تر و سود بیشتر به پذیرش فناوری ها روی آورده اند و به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور، استفاده از داده های بزرگ، تجزیه و تحلیل، اینترنت اشیا، محاسبات شناختی و هوش مصنوعی برای کشاورزی مانند دانه ها، آبیاری، آفت کش ها، تراکتورها اهمیت پیدا کنند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Prableen Bajpai : مدیر بنیاد FinFix است؛ یک شرکت در هند که در زمینه تحقیقات مالی، گزارش، آموزش و گسترش سواد مالی، فعالیت دارد، در حالی که به ارائه مشاوره هم می پردازد. همچنین وی در کالج سلطنتی تیممو در بوتان، به دانشجویان بازرگانی آموزش داده است. وی یک متخصص مالی است که از سوی ICFAI (مؤسسه تحلیلگران مالی هند )مدرک مالی دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد در اقتصاد است و در حال پیگیری برای صدور گواهینامه CFP (گواهینامه حرفه ای برای برنامه ریزان مالی است که توسط هیات استانداردهای برنامه ریزی مالی خبره در ایالات متحده و 25 سازمان دیگر خارج از ایالات متحده ارایه می شود) است.

2-نزدک (NASDAQ) : بازار بورس سهام در امریکا است . همچنین این بازار بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در امریکا به شمار می رود، که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.

3- مک‌کینزی‌ ( McKinsey ): یکی از بزرگ‌ترین موسسه‌هایی است که در حوزه‌های مدیریتی خدمات مشاوره ارائه می‌دهد. این موسسه در مشاوره‌های خود عمدتاً بر سطوح ارشد مدیریتی تمرکز می‌کند و در سراسر جهان به کسب و کار‌ها، نهاد‌ها و حتی دولت‌های مختلف مشاوره می‌دهد. مک کینزی را یکی از معتبر‌ترین موسسات مشاوره‌ای در سراسر جهان می‌شناسند و دفتر مرکزی آن در نیویورک قراردارد.

4- واتسون یک سیستم محاسباتی پرسش و پاسخ است که توسط آی بی ام ساخته شده و برای پردازش پیشرفته زبان طبیعی، بازیابی اطلاعات، استدلال خودکار و فناوری های یادگیری ماشین به کار می رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید