Iranian Agriculture News Agency

در پی کمبود مواد غذایی اساسی در منطقه محاصره شده سوریه

سوری‌ها قارچ را جایگزین گوشت کرده‌اند/ قارچ، ماده غذایی ناشناخته بین سوری‌ها

ابو نبیل، در یک اتاق مرطوب در محله ای در شهر دوما (شهری در سوریه) در حال بررسی قارچ هایی است که درون کیسه های آویزان شده از سقف قرار دارند. قارچ های صدفی از سوراخ های کیسه خارج می شوند و به عنوان گوشت در پایگاه انقلابیون، جایی که با کمبود غذایی مواجه است، استفاده می شوند.

سوری‌ها قارچ را جایگزین گوشت کرده‌اند/ قارچ، ماده غذایی ناشناخته بین سوری‌ها

ابو نبیل، در یک اتاق مرطوب در محله ای در شهر دوما (شهری در سوریه) در حال بررسی قارچ هایی است که درون کیسه های آویزان شده از سقف قرار دارند. قارچ های صدفی از سوراخ های کیسه خارج می شوند و به عنوان گوشت در پایگاه انقلابیون، جایی که با کمبود غذایی مواجه است، استفاده می شوند.

به گزارش ایانا از سایت "یاهو نیوز"، ابو نبیل با بررسی کیسه های قارچ، دمای درون پلاستیک ها را کنترل می کند، تا اطمینان حاصل کند که شرایط مناسب برای محصول فراهم است.

این در حالی است که قارچ به عنوان محصول عمده منطقه به شمار نمی رود و به ندرت در غذاهای محلی به کار می رود.

در منطقه غوطه شرقی، پایگاه اصلی انقلابی در خارج از شهر دمشق که سال ها در محاصره است و مردم عادی به محصولات اساسی از جمله گوشت دسترسی ندارند.

بنیاد آدالا، یک سازمان غیردولتی محلی، در حال یافتن راه هایی برای کمک به ساکنان نیازمند و جایگزین هایی برای مواد مغذی است.

ابو نبیل، مهندس و مدیر پروژه گفت: "ما به کشت قارچ روی آورده ایم؛ زیرا قارچ مواد غذایی هست، که شبیه گوشت ارزش تغذیه ای بالایی دارد و می توان در داخل خانه و زیرزمین پرورش داد."

مویاد محی الدین، مدیر بنیاد آدالا افزود: "این درحالی بود که ما دنبال یک منبع خوب پروتئین و معدنی به عنوان جایگزین برای گوشت بودیم چراکه گوشت گران است و ایده قارچ را به عنوان یک راه حل کشف کردیم."

غوطه شرقی، در سال 2013 تحت محاصره قرار گرفت، و مردم محلی به غذایی محلی تکیه دارند یا از طریق تونل ها و یا پست های بازرسی به صورت قاچاق مواد غذایی وارد می کنند.

در حالی که این مکان یک منطقه مهم کشاورزی برای سوریه بوده، اما قارچ یک محصول محلی محسوب نمی شده است.

محی الدین گفت: "این نوع کشت تا پیش از جنگ در غوطه کاملا ناشناخته بود و در همین راستا برای یافتن اطلاعات در اینترنت و درباره مکان هایی مشابه همچون غوطه شرقی جستجو کردیم."

- فرآیند کشت

این درحالی بود که سازمان مردم نهاد دریافت که کشت قارچ به مقدار زیادی فضا و سرمایه گذاری بزرگ مالی نیاز ندارد و درنتیجه مناسب با نیازهای کنونی است.

برای کشت قارچ، کارگران پروژه برش های نازک قارچ و با کیفیت بالا را بین قطعات کارتن و قرار داده و سپس نمونه ها را در ظروف پلاستیکی جای می دهند.

طی 15 تا 25 روز، قارچ ها شروع به فرآیند قارچ دهی می کنند و پس از آن برداشته می شوند و با دانه های استرلیزه شده جو مخلوط می شوند تا بذر جدید ایجاد شوند.

بعد، بستری از کاه جوشیده و استریل شده آماده شده و کود لازم برای آماده سازی "بذر" روی بستر اسپری می کنند.

در نهایت، کاه در کیسه هایی بسته بندی می شود و پس از آن قارچ های استارتر (برای آغاز فعالیت) در فواصل زمانی در بالای کاه به صورت لایه ای، پاشیده می شوند.

کیسه ها به اتاقی به نام انکوباتور منتقل می شوند، مکانی که از 25 تا 45 روز به حالت آویزان از سقف قرار دارند و هر یک بین چهار تا پنج برداشت قارچ را فراهم می کنند.

همچنین این پروژه متکی بر ژنراتورهایی است که شرایط دمایی را در 25 درجه سانتیگراد و 80 درصد رطوبت حفظ می کند.

اما به دلیل کمبود و گران بودن سوخت، ژنراتورها با سوخت محلی که از پلاستیک استخراج شده، کار می کنند.

این درحالی است که سه ماه پس از آغاز پروژه، سازمان غیر دولتی قارچ ها را در دوما و دیگر نقاط غوطه شرقی عرضه کرده است.

ابو نبیل گفت: "ما حدود 1300 کیلوگرم قارچ در هفته میان 600 نفر تقسیم می کنیم. به طوری که توزیع برای فقیرترین خانواده ها و برای افرادی که دچار سوء تغذیه یا آسیب های نخاعی که نیازمند مقدار زیادی مواد مغذی هستند، رایگان است."

ابو عدنان الصیداوی، 30 ساله، کسی است پیش از این که قارچ را از طریق این پروژه دریافت کند، هرگز نچشیده بود. در عین حال از شکستگی پا در حملات هوایی در ماه آوریل رنج می برد.

وی گفت: "من یک کاسه قارچ ، سه یا چهار هفته پیش دریافت کردم. من نمی دانستم آن ها چه هستند و من هرگز آن ها را ندیده بودم، اما از اینترنت تهیه پخت آن را یاد گرفتم."

همچنین همانند بسیاری از بزرگسالان در دوما، کودکان شهر نیز با این ماده غذایی آشنا نبودند.

یک کارمند در یک مرکز روانشناسی، گفت:" کودکان برای اولین بار قارچ ها را در هنگام ماه رمضان که توزیع شد، مشاهده کردند."

وی افزود:"در همین راستا کارگاهی برای آموزش دادن به آن ها در مورد شناخت و نحوه پخت قارچ سازماندهی کردم و زمانی که این این ماده غذایی را به آن ها نشان دادم، به من گفتند:" خانم، این چیست؟ آیا گل است؟ "

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید