Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشاورزی با فنّاوری پیشرفته در ویتنام به کندی حرکت می کند

توسعه کشاورزی با فنّاوری پیشرفته در ویتنام به دلیل تولیدات کوچک و برنامه ریزی نشده به کندی حرکت می کند و با تلاش ها و مزایای نسبی کشور متناسب نیست.

توسعه کشاورزی با فنّاوری پیشرفته در ویتنام به کندی حرکت می کند

توسعه کشاورزی با فنّاوری پیشرفته در ویتنام به دلیل تولیدات کوچک و برنامه ریزی نشده به کندی حرکت می کند و با تلاش ها و مزایای نسبی کشور متناسب نیست.

به گزارش ایانا از سایت "ویتنام نیوز"، تا الان، فقط 28 شرکت در سراسر کشور توسط وزارت کشاورزی و توسعه روستایی 1 (MARD) به عنوان کسب و کارهای فنّاوری پیشرفته به رسمیت شناخته شده است.

در کنفرانس روز 14 اوت امسال در شهر دا لات (Da Lat) ، مرکز استان لام دانگ (Lam Dong) در ارتفاعات مرکزی ویتنام، شرکت کنندگان به توافق رسیدند که توسعه کشاورزی مبتنی بر فنّاوری برای بخش کشاورزی ویتنام جهت دستیابی به ارزش های بیشتر در محصولات صادراتی، رقابت جهانی و پایداری در کیفیت بالای محصولات ضروری است.

لِکیواک دوآنه (Lê Quốc Doanh) ، معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، در سخنرانی خود در این رویداد گفت: "با گذشت سه دهه از نوسازی، ویتنام در تولید مواد غذایی خودکفا شده و با سالانه 30 میلیارد دلار صادرات، معیشت 10 میلیون خانوار روستایی را فراهم می کند و در تأمین حدود 22 درصد از تولید ناخالص داخلی مشارکت دارد و 25 تا 35 درصد از سهم صادرات را فراهم می کند. به هر حال، بخش کشاورزی تمایل به رشد آرامی دارد که به دلیل تولید در مقیاس کوچک و خود به خود، کاربرد محدود فنّاوری در شرکت های کشاورزی-جنگلداری-شیلات، اثرات تغییرات اقلیمی، آلودگی های زیست محیطی و بهداشت مواد غذایی است.

دولت با سیاست های گوناگونی در زمینه ترویج توسعه کشاورزی با فنّاوری پیشرفته سازگار شده است. مثلاً؛ نخست وزیر ویتنام، در سال 2012، تصمیم 1895 در اجرای برنامه توسعه کشاورزی مبتنی بر برنامه های کاربردی فنّاوری پیشرفته را تصویب کرد.

اهداف این برنامه ترویج توسعه و کاربرد مؤثر فنّاوری پیشرفته در بخش کشاورزی، مشارکت برای توسعه مدل های کشاورزی در مقیاس وسیع، پیشرفته، با توان رقابتی بالا و جامع است. همچنین این برنامه، نرخ رشد سالانه بیش از 3.5 درصد در بخش کشاورزی را همراه با تضمین امنیت غذایی ملی هدف گذاری کرده است.

نخست وزیر در سال2015، تصمیم دیگری را به صورت تصویب طرح جامعی برای ساخت 10 منطقه کشاورزی با فنّاوری پیشرفته تا سال 2020 امضا کرد.

اما در واقع، تا اواسط امسال، تنها 2 منطقه کشاورزی پیشرفته در کل کشور و در استان های جنوبی، هائو گیانگ (Hậu Giang) و فو یِن (Phú Yên) ، تأسیس شده است.

مدل لام دانگ (Lam Dong)

در طول کنفرانس مذکور، شرکت کنندگان از استان لام دانگ به عنوان مسیری برای تبدیل شدن به مدل کشاورزی با فنّاوری پیشرفته تقدیر کردند. این استان توان بالقوه فوق العاده ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه کشاورزی مبتنی بر فنّاوری پیشرفته به دلیل وضعیت اقلیم، زمین و نزدیکی به منطقه اقتصادی جنوبی دارد.

با کاربرد فنّاوری در زمینه کاشت، میانگین ارزش رشد سبزیجات هیدروپونیک 2 در این استان به 500 میلیون دانگ (VND) برای هر هکتار در سال و ارزش پرورش گل به 1.2 میلیارد دانگ در هر هکتار در سال رسید. این ارقام برای چای و قهوه به ترتیب 250 و 240 میلیون دانگ در هر هکتار در سال است. بسیاری از تولیدات زراعی این استان صادر می شود.

به هر حال، طبق اعلام نگوین ون سون (Nguyễn Văn Sơn) ، مدیر سازمان کشاورزی و توسعه روستایی این استان، کشاورزان و بازرگانانی که در بخش کشاورزی با فنّاوری پیشرفته در این استان مشارکت دارند همچنان با مشکلات مربوط به سرمایه های زمین، کمبود سرمایه گذاری و دسترسی به مرکز سرمایه رو به رو هستند.

نماینده ای از اداره کل مدیریت زمین در وزارت منابع طبیعی و محیط زیست بر ضرورت اصلاح مقررات مرتبط با حقوق کاربران زمین و صدور سیاست هایی برای تشویق اجاره حقوق استفاده از زمین تأکید کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی ویتنام 3 (SBV) ، مقدار وام های ممتاز برای کشاورزی مبتنی بر فنّاوری پیشرفته 177.4 میلیارد دانگ (7.71 میلیون دلار) است، اما بازپرداخت آنها برای کشاورزان به دلیل فقدان اطلاعات درباره بازارهای مصرف داخلی و خارجی بسیار سخت است. بانک مرکزی به سایر بانک های تجاری پیشنهاد می دهد که وام های بیشتری ارائه دهد و متعهد به حمایت های کامل در سراسر فرآیندهای بازپرداخت باشند.

در این کنفرانس، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی، گواهینامه های شرکت های دالات هاسفارم و آن فو (DaLat Hasfarm and An Phú) را برای کار در استان لام دانگ به عنوان شرکت های رسمی در بخش کشاورزی مبتنی بر فنّاوری پیشرفته ارائه کرد و منطقه کشاورزی با فنّاوری پیشرفته تای فیِن (Thái Phiên) را در آن استان به رسمیت شناخت.

پانوشت:

1. Minister of Agriculture and Rural Development

2. Hydroponic : از زیر مجموعه های کشت آبی و روشی برای پروش گیاهان بدون نیاز به خاک است که مواد مغذی و معدنی مورد نیاز برای رشد گیاه اندازه گیری و در آب حل شده و به گیاه داده می شود.

3. State Bank of Việt Nam

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید