Iranian Agriculture News Agency

دومین جشنواره طبخ آبزیان وغذاهای دریایی در خلخال/ تولید 9 هزار تن ماهی

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: قابلیت ها و توانمندی های شهرستان خلخال در تمامی زمینه های باغبانی و زراعت و به خصوص استخرهای پرورش ماهی قابل تحسین است .

دومین جشنواره طبخ آبزیان وغذاهای دریایی در خلخال/ تولید 9 هزار تن ماهی

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: قابلیت ها و توانمندی های شهرستان خلخال در تمامی زمینه های باغبانی و زراعت و به خصوص استخرهای پرورش ماهی قابل تحسین است و به طبع آن هنر آشپزی بانوان این شهرستان در طبخ انواع و اقسام غذاهای محلی و سنتی با استفاده ازمحصولات آبزی چشمگیر است .

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، جاوید صحرایی در دومین جشنواره طبخ آبزیان و غذاهای دریایی در شهرستان خلخال افزود: خوشبختانه از روی کار آمدن دولت تدبیر وامید فعالیت های چشمگیری در زمینه افزایش تولید محصولات آبزی صورت گرفته به گونه ای که در سال 92 میزان تولیدات استخرهای پرورش ماهی 3 هزار و 500 تن درسال بوده درحالی که این میزان امسال از مرز 9 هزار تن نیز فراتر رفته است .

وی افزود: این امر گویای سعی و اهتمام مسئولان در افزایش تولید محصولات آبزی پروری و از طرف دیگر گویای فرهنگ سازی مناسب برای استفاده بیشتر از وعده غذایی ماهی و میگو و دیگر فرآورده های آبزی بر سر سفره های مردم است .

صحرایی در ادامه افزود: غذاهای دریایی و به خصوص ماهی سر شار از امگا3 است و یکی از مهمترین فاکتورهایی که باعث موفقیت و پویایی جامعه و رشد و ترقی آن می شود برخورداری افراد جامعه از سلامتی و تندرستی جسمی است که طبیعتاً مصرف غذاهای آبزی به دلیل داشتن املاح و ویتامین های ضروری و حیاتی برای بدن تمامی این خصوصیات را دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: باید با فرهنگ سازی مناسب تمامی رسانه های ارتباط جمعی و روزنامه و جراید و کارشناسان دست در دست هم بدهند تا با افزایش فرهنگ استفاده از محصولات آبزی پروری دربرنامه های غذایی بیش از پیش شاهد رونق تولیدات این محصولات در استان باشیم که در مصرف مواد پروتئینی و گوشتی و لبنی و در حالت کلی در تمامی محصولات کشاورزی غذایی به ویژه ماهی نیاز به آموزش های تاثیر گذاری داریم که بیش از پیش احساس می شود و در این میان اطلاع رسانی جامع و مدیریت شده جریان ارتباطی را تسهیل و میزان تامین مطالبات فراگیران را افزایش می دهد .

جشنواره طبح آبزیان قابلیت بانوان خلخال را به نمایش گذاشت

اقبال عبایس، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل در این جشنواره گفت: استان اردبیل در سه محور کشاورزی، گردشگری و صنعت استعداد های بالقوه ای در ترقی و پیشرفت و قرار گرفتن در ریل توسعه و عمران و آبادانی را داراست .

وی افزود: استان اردبیل به عنوان یک قطب کشاورزی در کشور و تولید انواع محصولات غذایی نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور دراست . علی رقم اینکه استان اردبیل یک استان غیر ساحلی است و ساحل دریا ندارد ولی با وجود این درسایه سعی و اهتمام مسئولان اداره کل شیلات و سازمان جهاد کشاورزی توانسته است با گسترش استخرهای پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی نقش موثری در تامین پروتئین مورد نیاز از محصولات آبزی را تولید و روانه بازار مصرف کند .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: شرایط توپوگرافی و پستی و بلندی شهرستان خلخال به گونه ای است که سطح زراعی مسطح برای زراعت را همانند دیگر شهرستان های استان ندارد و لی به لحاظ داشتن چشمه ها و جویبارها و آبهای جاری وروان استعداد بالقوه ای در گسترش استخرهای پرورش ماهی و اشتغال و کارآفرینی و تولید در این زمینه را دارد که لازم است تمامی مسئولین دست در دست هم دهیم تا با اتخاذ راهکارهای اصولی وعملی درکمترین زمان ممکن تسهیلات یارانه دار و کم بهره در اختیار متقاضیان پرورش ماهی های سردآبی و گرم آبی قرار دهیم تا این عزیزان نیز بتوانند نقش خود را به بهترین نحو ممکن در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به سرمنزل مقصود برسانند .

در ادامه میر آرمان واعظی، مدیر کل شیلات استان اردبیل نیز افزود: هدف اساسی ما از برگزاری این جشنواره ها، سوق دادن افکار عمومی به مصرف غذاهای آبزی مثل ماهی و میگو است تا بدین وسیله بستر لازم برای فرهنگ سازی استفاده از غذاهای آبزی در مردم ایجاد شود از طرف دیگر ایجاد روحیه نشاط و شادی در جامعه است . استفاده از غذاهای دریایی به دلیل داشتن املاح و ویتامین های حیاطی و مهم به عنوان یک غذای دارویی از ابتلاء مصرف کنندگان به انواع بیماری های قلبی و عروقی می کاهد .

وی افزو د: با هدف ترویج فرهنگ آبزی پروری در خلخال ۲۰۰ هزار قطعه از این بچه ماهیان در پشت استخرها وسدهای کشاورزی این شهرستان رها سازی شده است .

دراین مراسم مجید کوق، مشاور رئیس سازمان شیلات ایران نیز بسترسازی برای ترویج فرهنگ مصرف ماهی در استان های غیر ساحلی را از اهداف سازمان شیلات کشور در سال جاری اعلام کرد وگفت: امسال بیش از یک میلیون تن انواع ماهی وابزیان در کشور تولید شده است .

وی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در کشورمان فاصله بسیاری با کشورهای پیشرفته وتوسعه یافته جهان دارد گفت: در حالی که سرانه مصرف ماهی در ایران ۱۳.۵ تا ۱۴ کیلوگرم در سال است این سرنه در برخی از کشورهای جهان هم چون ژاپن ۷۵ کیلوگرم است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید