Iranian Agriculture News Agency

با تلاش محققان:

کپسول‌های شیری به بازار می‌آیند

ساخت کپسول‌هایی که حاوی شیر هستند، برای نخستین بار توسط محققان به نتیجه رسیده و مراحل نهایی آزمایشات را طی می‌کند.

کپسول‌های شیری به بازار می‌آیند

ساخت کپسول‌هایی که حاوی شیر هستند، برای نخستین بار توسط محققان به نتیجه رسیده و مراحل نهایی آزمایشات را طی می‌کند.

به گزارش ایانا به نقل از Phys.org پژوهشگران دانشگاه ویتنبرگ، کپسول‌های ویژه حاوی شیر تولید کرده‌اند که به‌راحتی در نوشیدنی‌های گرم، قابل حل است. این کار نه‌تنها استفاده از مواد اولیه برای بسته‌بندی شیر را به حداقل می‌رساند، بلکه مصرف آن نیز سهل‌تر از ظروفی است که به‌طور مرسوم در بازار وجود دارد.

این کپسول‌ها را می‌توان با جبه‌های قند مقایسه کرد؛ حبه‌هایی که مانند شیر فشرده شده یا غلیظ شده هستند. پوشش کریستالی اطراف این کپسول، جایگزین بسته‌بندی‌های متداول خواهد شد و حل شدن آن در نوشیدنی‌های داغ مانند قهوه به سهولت انجام می‌گیرد.

مارتا ولنر که به عنوان بخشی از تز دکترای خود این تحقیق را دنبال کرده، می‌گوید: "تولید کپسول‌های شیری فرایند نسبتا ساده‌ای دارد. نخست باید شکر یا هر ماده‌ای که بتواند به‌عنوان قالب، دور شیر مورد نظر را بپوشاند وجود داشته باشد؛ حتی اگر این ماده شیرین نباشد. بنابراین وقتی شیر مایع در این فرایند سرد می‌شود، شکر اضافی اطراف این مایع، به‌صورت کریستالی خشک شده و آن را نگه می‌دارد."

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

او آزمایش‌های متعددی را از نظر تغذیه‌ای انجام داده تا به نتیجه مطلوبی در خصوص ارزش غذایی شیر طی فرایند کپسولی شدن برسد. در حال حاضر دو گزینه برای بسته‌بندی شیر بدون استفاده از مواد پلاستیکی یا کاغذی وجود دارد: مواد کاملاً شیرین و مواد نسبتاً شیرین. اکنون محققان روی ورژن بدون شکر آن تمرکز کرده و سعی دارند پوشش کریستالی را از این مواد بسازند.

کپسول‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلف ساخته و در دمای اتاق نگهداری شوند. پیش از این شیری که به‌صورت کپسول در آمده بود، قابلیت مانداری برای سه هفته را داشت. این پروسه می‌تواند برای مایعات دیگر هم اتفاق بیفتد؛ مانند انواع آبمیوه.

یوآخیم اولریچ، پیش از این به ایده کپسولی کردن مواد غذایی دست پیدا کرده بود. تیم او برای فرایند کریستال‌سازی، سال‌ها تحقیق کردند. آنها به دنبال راهکارهایی برای به کار بردن این ایده در صنعت مانند تولید قرص بودند. اولریچ نیز در پروژه دکترای خود این طرح را پیگیری کرد. او باور داشت که این راهکارها برای محیط زیست مناسب بوده و قادر است به طرح‌های بزرگی ختم شود که در نهایت کمتر تخریب طبیعت را به همراه داشته باشد.

به‌عنوان مثال، وقتی این کپسول‌ها جایگزین بسته‌های کوچک شیری شوند که در کنفرانس‌ها یا هواپیماها به همراه قهوه سرو می‌شوند، قطعا به نفع محیط زیست عمل شده است. این دانشمندان، پروسه کپسوله کردن را در سال 2015 ثبت اختراع کرده‌اند، در حالی که هنوز محصول نهایی از این ابداع، در بازار وجود ندارد. البته قبل از رهاسازی تجاری کپسول‌های شیری باید دید که آیا این محصولات نیازهای غذایی را آنطور که در ماده اصلی وجود دارد، برآورده می‌کند یا نه؟ ضمن اینکه لازم است نفوذ آنها در بازار به گونه‌ای رقم بخورد که تولید تجاری و صنعتی آن توجیه اقتصادی داشته باشد./

V-960527-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید