Iranian Agriculture News Agency

معاهده بین‌المللی کاهش آلودگی جیوه به مرحله اجرا رسید

معاهده حمایت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر آلودگی جیوه، روز چهارشنبه گذشته وارد مرحله اجرایی شد و راه را برای تنظیم مقررات مربوط به تولید، تجارت، استفاده و دفع این ماده شیمیایی هموار کرد.

معاهده بین‌المللی کاهش آلودگی جیوه به مرحله اجرا رسید

معاهده حمایت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر آلودگی جیوه، روز چهارشنبه گذشته وارد مرحله اجرایی شد و راه را برای تنظیم مقررات مربوط به تولید، تجارت، استفاده و دفع این ماده شیمیایی هموار کرد.

به گزارش ایانا از ژاپن تایمز ، این کنوانسیون به "میناماتا" معروف است، نام خود را از شهری در استان کوماموتوی ژاپن گرفته که در حدود 50 سال قبل آلاینده های صنعتی، باعث مسمومیت هزاران تن با جیوه شد و یادآور درس مهمی است که از این فاجعه گرفته شد و نیاز به پیشگیری از وقوع چنین حادثه‌ای در آینده را نشان می‌دهد.

هدف این کنوانسیون که جیوه را "یک دغدغه شیمیایی جهانی" توصیف کرده، این است که انتشار این آلاینده و آزاد شدن آن در هوا، آب و خاک را قطع کند و پروتکل‌هایی برای نگهداری و دفع این ماده شیمیایی وضع کند.

این معاهده همچنین صادرات این ماده شیمیایی را قانونمند می‌کند و در صدد است تا سال 2020 هر گونه ساخت، صادرات و واردات محصولات حاوی جیوه مانند ترمومترها و باتری‌ها را ممنوع کند.

نخستین کنفرانس کشورهای امضا کننده این کنوانسیون در 24 تا 29 سپتامبر سال جاری در ژنو برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان به بحث درباره راه‌های تضمین اجرای دائمی این کنوانسیون، از جمله اینکه چگونه اطلاعات مربوط به جیوه گزارش داده شود، می‌پردازند.

همچنین خانم شینوبو ساکاموتو، یکی از قربانیان باقیمانده از بیماری میناماتا، در این کنفرانس شرکت خواهد کرد تا درباره زندگی خود و موضوعاتی که قربانیان با آن روبرو هستند، صحبت کند.

خانم ساکاموتو در کنفرانسی خبری که روز چهارشنبه در میناماتا برگزار شد، می‌گوید:"مایلم به این کنفرانس بگویم که بیماری میناماتا هنوز به پایان نرسیده است. امیدوارم این موضوع در بین کشورهای مختلف به بحث گذارده شود".

ساکاموتو که در دوران جنینی در معرض این سم قرار گرفته، از سردرد رنج می‌برد و نمی‌تواند بدون کمک واکر راه برود. با وجود این سختی‌ها، او تصمیم گرفته در این کنفرانس شرکت کند زیرا می‌خواهد هر چه در توان دار د برای جلوگیری از قربانی شدن افراد دیگر در آینده به‌کار گیرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

خانم ساکاموتو در سال 1972 در سن 15 سالگی در یک کنفرانس بین‌المللی در استکهلم شرکت کرد که همزمان با کنفرانس سازمان ملل درباره محیط زیست برگزار شده بود. او از این فرصت استفاده کرد تا آسیب‌هایی که مسمومیت با جیوه باعث می‌شود را به همگان نشان دهد.

یوئیچی تانی مدیر مرکز همکاری برای قربانیان بیماری میناماتا می‌گوید:" اجرایی شدن این معاهده تنها آغاز کار است و تنها خانم ساکاموتو می‌تواند به آن روح بدمد. فکر می‌کنم مدت زمانی به طول خواهد انجامید تا مقررات مربوطه تثبیت شود. ضروری است که همچنان از شهر میناماتا نظرات خود را ابراز کنیم". آقای تانی، خانم ساکاموتو را برای کنفرانس سوئد همراهی خواهد کرد.

ژاپن در سال 2016، پس از اینکه این کنوانسیون در کنفرانسی در سال 2013 به سرپرستی سازمان ملل پذیرفته شد، به این کنوانسیون پیوست. در ماه می امسال، رومانی پنجاهمین عضو این کنوانسیون شد که این امر چشم‌انداز اجرایی شدن این کنوانسیون را روشن می‌سازد.

بیماری میناماتا یکی از بدترین موارد بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها بوده است. این بیماری که با تخریب سیستم عصبی مرکزی و همچنین ایجاد نقص‌های مادرزادی باعث فلج می‌شود، نخستین بار به خاطر مصرف آب آلوده به جیوه که از کارخانه تولید مواد شیمیایی Chisso Corp. به آب‌های خلیج میناماتا وارد شده بود، ایجاد شد.

دولت ژاپن در سال 1956 این بیماری را به رسمیت شناخت.

ترجمه: محسن حدادی

L-960527-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید