Iranian Agriculture News Agency

سیگنال‌های جهانی در بورس تهران



دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته همزمان با شروع کار بررسی صلاحیت و اعطای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم شرایطی متعادل را به نمایش گذاشت. بورس اوراق بهادار در این هفته شاهد انتشار سیگنال‌های مثبت از سوی بازارهای جهانی (به‌خصوص در روزهای پایانی) بود. بورس اوراق بهادار تهران، در روزهای پایانی هفته با اوج‌گیری بی‌سابقه قیمت فلزات رنگین همراه بود. عبور بهای روی از مرز روانی سه هزار دلار و رسیدن آن به 3هزار و 58دلار(در هر تن) در آخرین روز معاملات هفته در کنار جهش بهای سرب به بالای 2هزار و 400دلار و همچنین رسیدن قیمت مس به مرز 6هزار و 500دلار همگی خبرهای خوبی برای بازار سهام به‌ویژه فلزات پایه بودند. هفته گذشته معامله‌گران شاهد معرفی کابینه جدید حسن روحانی و برگزاری جلسات رای‌اعتماد در مجلس بودند. در این شرایط انتظار می‌رود بازار سهام در هفته آینده همزمان با دریافت رای اعتماد وزرا بتواند شرایط روشن‌تری از برنامه‌های آتی دولت دوازدهم را شاهد باشد.

در تحولات پیرامون بازار سهام جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، از ادامه مذاکرات مسوولان بازار سرمایه کشور با بورس هنگ‌کنگ برای اتصال به این بازار خبر داد. بهادر بیژنی در گفت‌وگو با «سنا» گفت: در حوزه دوال لیستینگ (Dual listing)، بورس تهران تلاش‌های جدی دارد انجام می‌دهد و محدود به بورس استانبول نیست؛ به‌نحوی که اخیرا وارد مذاکرات جدی با بورس هنگ‌کنگ شده است و سازمان بورس و اوراق بهادار هم به‌عنوان نهاد ناظر کمک می‌کند که این کار انجام شود. وی افزود: حدود 45 روز پیش جلسه‌ای را در جامائیکا با رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه هنگ‌کنگ برگزار کردیم که البته ایشان رئیس آیسکو هم هست لذا بحث تبدیل عضویت ما از عضویت پیوسته به عادی نیز با شدت تمام در حال پیگیری و انجام است. به گفته بیژنی، هم‌اکنون انگلیس، کره‌جنوبی، آفریقای جنوبی، یونان و نهاد ناظر کبک در کانادا پرونده ما را در دست بررسی دارند تا عضویت «پیوسته» بورس ایران به عضویت «عادی» تبدیل شود. در دیگر تحولات بازار سرمایه در آخرین روز هفته گذشته بحث انتقال درون بازار پایه بود که 11شرکت از بازار ب به ج پایه منتقل شدند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل به مدد رشد قیمت نمادهایی نظیر خدمات انفورماتیک، کشتیرانی، پتروشیمی ایرانیان، پالایشگاه تبریز و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین با رشد 46واحدی (معادل 06/ 0 درصد) مواجه شد و در ارتفاع 81هزار و 742واحد قرار گرفت.در بازار روز چهارشنبه نمادهای معاملاتی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران بعد از تقسیم سود نقدی 50 ریالی، کارت اعتباری ایران کیش بعد از افزایش سرمایه از 131میلیارد تومان به 200میلیارد تومان، مجتمع‌های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس، مالیبل سایپا، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس در خوزستان، رهشاد سپاهان، فنی و مهندسی مشانیر، فولادافزا سپاهان، تولید پلاستیک شاهین، جوش و اکسیژن ایران، شیرین‌دارو، پشم‌بافی افشار یزد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌بیمه سینا متوقف شد. در گروه حمل و نقل سازمان خصوصی‌سازی با گذشت کمتر از یک سال و نیم از واگذاری بلوک کنترلی سهام «حفارس» درخواست عرضه مجدد 97/ 68 درصد از این سهم را به بورس تهران داده است. محمد قامت، مدیر‌کل دفتر بازار‌یابی و واگذاری بنگاه‌ها در سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به کارگزاری بانک شهر تقاضای ارائه درخواست به بورس تهران برای عرضه بلوک 97/ 68 درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس را کرده است.

در این نامه آمده است: سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد تعداد 240 میلیون و 705 هزار و 172 سهم معادل 97/ 68 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس را به وکالت از شرکت احیاء گستر هرمز از کد معاملاتی «سها30140» (مشمول مالیات) از طریق بورس به‌صورت یکجا و تجمیعی با شرایط پرداخت وجه‌معامله به‌صورت 20 درصد نقد طی مهلت 9 روز کاری و مابقی به‌صورت اقساط 6 ماهه طی 4 سال به قیمت پایه هر سهم 4701 ریال عرضه کند. 29 اردیبهشت ماه سال 95 سازمان خصوصی‌سازی تعداد 303 میلیون و 920 هزار سهم معادل 08/ 78 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس به ارزش 1094 میلیارد ریال را به وکالت از شرکت بازرگانی دولتی ایران به‌صورت یکجا و نقد و اقساط روانه میز فروش بورس تهران کرد. این بلوک کنترلی به قیمت رقابت‌شده هر سهم 3602 ریال معامله و روز بعد نیز پس از احراز شرایط قطعی شد. بر اساس این گزارش این بلوک کنترلی از سوی شرکت کارگزاری سهم آشنا برای شرکت احیاء گستر هرمز (با مسوولیت محدود) خریداری شد که بخشی از ثمن معامله بابت تسویه بدهی دولت با این شرکت بود. اما اکنون پس از گذشت کمتر از یک سال و نیم از این واگذاری سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری 11/ 18درصد ازسهام واگذار شده به شرکت احیاء گستر هرمز واقع در بندر عباس، درخواست عرضه مجدد درصد باقیمانده سهام «حفارس» به بورس تهران را داده است. در گروه ساختمانی بانک انصار در اطلاعیه‌ای از قصد خود برای واگذاری 96/ 22 درصد ساختمانی باغمیشه خبر داد. این بلوک در نرخ یک هزار و 850ریال به‌صورت یکجا و نقدر در سه‌شنبه، هفتم شهریور عرضه می‌شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل و مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 270میلیاردتومان و در فرابورس به 75میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس به 781میلیارد‌تومان رسید. شاخص نیز در مجموع با رشد163واحدی معادل 2/ 0 درصد توانست بازدهی بازار از ابتدای سال را به 8/ 5 درصد در سال‌جاری برساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید